ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bolund  (läst 1289 gånger)

2017-11-25, 18:07
läst 1289 gånger

Utloggad Annika Hovlid

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2018-07-18, 18:56
    • Visa profil
Min mormors ffff tog sig detta efternamn, och jag har ännu inte kommit på varför.
Han föddes i valbo socken, gävleborg, den 30/6 -1800. Han hette från början Per Pehrsson, men ändrade senare till Per Bolund.
Sedan hette de Bolund i generationer, så även min mormor som ogift. Jag är nyfiken på varför han ändrade till Bolund. Hans storebror Jan Pehrsson, född 1/1 - 1797 valbo, gävleborg, ändrade också namn till Wahlberg!

Mvh Annika

2017-11-25, 18:53
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4531
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 15:22
    • Visa profil
Han kunde ta vilket namn han ville. Har han inte skrivit ner sina tankar och lämnat till dig, så får du nog aldrig veta. Var han soldat eller hantverkare är det ett skäl att ta något annat än ett son-namn, men valet är fortfarande hans.


Här ligger det väl nära till hands att han och brodern delade på val-bo.

2017-11-26, 00:30
Svar #2

Utloggad Annika Hovlid

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2018-07-18, 18:56
    • Visa profil
Hej Leif!
Jo, han blev smed, så kanske var det därför. Brodern var däremot torpare.
Intressant fundering där kring "val" och "bo" :)
/Annika

2017-12-02, 11:41
Svar #3

Utloggad Paul Neptune

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:16
    • Visa profil

Hej Anna,
Blev intresserad av din fråga eftersom min farmors farmor 1859 gifte sig med Per Persson Bolunds son Per, som föddes i By socken 1835.
Farmors farmor hette Anna Catharina (Anna Cajsa) Sjöblom och föddes i Västerlövsta 1821. Hon kom från en bergsmanssläkt i By socken och växte upp där. I oktober 1854 födde hon en son Erik Gustaf utom äktenskapet i By socken - ingen fader anges i födelseboken men uppgavs muntligt innan hon dog på 1890-talet.
Vid vigseln i By 1859 var bruden 14 år äldre än brudgummen. Paret fick gemensam son Per Johan 1861.
Per Bolund var en omtalad person i By socken. Med tiden blev han slaktare. Min farmor brukade berätta om sin styvfarfars "omoraliska" beteende, som bl a drabbade pigorna i hushållet. När Per Bolund plötsligt blev "omvänd" och läste till frikyrkopastor (baptist) väckte det stor uppståndelse. Finns även omnämnt i skönlitteratur. Farmors farmor övergick däremot inte till baptismen.
Namnet Bolund har jag tittat på tidigare. Här dyker det upp i husförhörslängden i Valbo socken under Mackmyra Bruk åren 1825/26/27. Först står Per som drängen Per Persson. Någon gång runt årsskiftet 1826/27 flyttar han inom Mackmyra Bruk och blir kolardräng. Ser ut som att det är då som namnet Bolund tillkommit. Riktiga efternamn var ju inte använda av bondfolk ute i byarna. Där hade man ju ändå full koll på vem som var vem och från vilka gårdar man kom från.
Men ute på bruken och i städerna blev det nödvändigt att skapa riktiga efternamn för att få bättre koll på medborgarna. Kunde ju finnas hur många Per Persson som helst bara i Mackmyra... Jag har forskat mycket inom Valbo socken och sett olika efternamnskombinationer med "Val". Jag hade anor i Valbo som kom från Ål i Dalarna och i sin nya församling blev kallade Ålström. Per Bolund föddes i Ösaren, Valbo och bodde sedan länge i Trullsbo, Valbo. Pappan kolaren Per Jansson dog1812 och änkan med barn ses sedan i Jordåsen, Valbo. Jag misstänker att den lokala prästen var den som skapade det nya efternamnet Bolund.
Någonstans i gömmorna har jag ett foto av Per Bolund den yngre (född 1835). Om jag förstått det hela rätt så är han din anfader.
Med vänlig hälsning/Paul

2017-12-04, 03:25
Svar #4

Utloggad Annika Hovlid

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2018-07-18, 18:56
    • Visa profil
Hej Paul.
Vad intressant  info  du  delade med dig av 😊
Då är vi släkt. Anna Cajsa Sjöblom är min mormors gammelfarmor. Jag har även försökt titta en del på henne och namnet Sjöblom, men kom inte längre än Jan Sjöblom Bergqvist.
I vilken skönlitteratur omnämns episoden,  med Per Bolund, som du talade om?
Jag skulle hemskt gärna se det kortet  på Per Bolund, om du  hittar det!

Mvh Annika

2017-12-04, 07:36
Svar #5

Utloggad Paul Neptune

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:16
    • Visa profil

Hej Annika,
Kul med en ny släkting. Dessa personer är inte lika avlägsna för mig som för dig. Farmor var född 1897 och hennes far Erik Gustaf Sjöblom 1854. Jag har växt upp med farmors berättelser om anorna i By.
Först en liten rättelse. Jag skrev fel födelseförsamling för vår anmoder Anna Cajsa i förra inlägget. Hon föddes i Österfärnebo församling 3/8 1821. Du finner familjen i husförhörslängd Österfärnebo AI:11b (1816-1822) under Grönsinka sid 168. Fram går där att Anna Cajsa (Catharina) var dotter till fd extrasoldat 158 Jan Sjöblom och Brita Cajsa Åhlström.
Framgår att Jan Sjöblom var född i By socken 1786 och att hustrun Brita Cajsa Åhlström var född i Gävle 1791. Jan Ersson Sjöblom var son till bergsmannen Norrgårds Eric Ersson i Rossberga, By och dennes hustru Clara Ersdotter. Blev samma öde för Jan Sjöblom som för många andra yngre söner och döttrar. Gården räckte inte till för alla barn. Han flyttade tidigt från By till grannsocknen Österfärnebo och Oppsjö. Blev s k extra soldat och tilldelades soldatnamnet Sjöblom. Han for runt en del i grannsocknarna. Hamnade bl a med familjen i Västerlövsta  innan de återvände till By socken och blev kvar där. Jan Sjöblom förekommer som såväl smed som rättare fram till sin död i By 1848. Brita Cajsa Åhlström levde till 1858.
Min farmors far Erik Gustaf Sjöblom blev med tiden stins och arbetade i början vid Broddbo station utanför Sala. Dit överfördes Anna Cajsa Sjöblom från By socken sin sista tid i livet. Hon avled 30/9 1895 hos äldste sonen i Broddbo. Noteras att Anna Katarina Bolund var hustru till f d slaktaren P Bolund i Horndals By, By socken. Dödsorsak "åldersavtyning".
Vad gäller Per Bolunds omnämnande i skönlitteratur så var det i åtminstone en bok av Johan Olov Johansson, som skrev ett antal böcker om folket i By och Horndals bruk. Bokförlag: Folket i Bild. Jag hittar inte den boken i mina hyllor just nu. Kan ha försvunnit vid senaste gallringen.
Jag har ett foto på Per Bolund och ett på Anna Cajsa Sjöblom. Om du kickar på mitt namn i här på sidan så hittar du mina mer privata kontaktuppgifter. Skicka en epost så kan jag ge dig mer info och bilder. Man ska ju hålla sig till ämnet här på Anbytarforum.
Med vänlig hälsning/Paul

2019-04-09, 22:19
Svar #6

Utloggad Paul Neptune

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:16
    • Visa profil

Hej alla som forskat kring Jan/Johan Sjöblom som föddes i By 1786. Jag har just upptäckt ett gravt fel i tidigare inlägg, vilket bör korrigeras.
I ett tidigare inlägg uppgav jag att Jan/Johan Ersson Sjöblom föddes i Norrgård Rossberga, By 1786. Nu har det visat sig att det var i Storby Rossberga, By 1886. Föräldrarna var Erik Ersson och Carin Ersdotter.
Problemet har varit att det i Rossberga 1786 dels dn 16/9 och dels den 1/10 föddes två JOHAN som söner till varsin Erik Ersson. Båda dessa killar börjar som koldrängar/smeddrängar och flyttar till Oppsjö/Grönsinka i Österfärnebo sn omkring 1806/1807. De är tidvis bosatt intill varandra och endast födelseår anges.
Allt tyder på att de unga killarna vid ankomsten till Österfärnebo tilldelades nya efternamn för att kunna åtskiljas. Den ene får namnet Roslund den andre Bergqvist, möjligen var ROS och BERG kopplade till Rossberga.
Johan Bergqvist har sitt nya namn några år tills han uttagits som soldat SJÖBLOM och bl a deltar i Norska fälttåget 1814. Återkommen till Grönsinka och Österfärnebo behåller han namnet Sjöblom, gifter sig med Brita Cajsa Åhlström och bildar familj. Flyttar till Västerlövsta, till Vittinge och till sist till By socken där han dör 1848.
Hela tiden anges att han var född i By 1786, men inte vilken dag.
Att hans namne tilldelades namnet Roslund upptäckte jag häromdan. Denne Johan Roslund blir mästarsmed. Flyttar från Österfärnebo till Garphyttan 1810, gifter sig och bildar familj. Flyttar till sist till Avesta, där han dör 1838. I Avesta dödbok noteras äntligen hans födelsedag den 2/10 1786 (dopdagen). Står därmed klart att hans föräldrar var Erik Ersson och Clara Ersdotter i Norrgårds Rossberga, By var hans föräldrar. Hans namne Johan/Jan Ersson Sjöblom föddes 16/9 1786 i Storby Rossberga.
Finns ytterligare spår som visar att detta är rätt lösning. I husförhörslängderna för By och Österfärnebo kan man se att Johan Ersson (Sjöbloms) noterade närvaro vid gudstjänster stämmer. Han började med att 1805 flytta från Rossberga till Horndals Bruk där det noteras att han deltagit i kyrkan 1806: 15/5, 19/10 samt 1807: 22/3, 17/5, 4/10. Den 12/4 1808 är han noterad i Österfärnebo. Det finns också en fadderkoppling när Jan Sjöbloms son döps i Österfärnebo 1817 27/11. Fadder är skräddardrängen Lars Ersson från Rossberga - barnafaderns lillebror. Till detta kommer val av förnamn på barnen.
/Paul




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna