ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Avrättad barnamöderska  (läst 2074 gånger)

2017-11-23, 22:19
läst 2074 gånger

Utloggad Leif Essefjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2022-02-16, 16:23
    • Visa profil
Hej.

Här i Hemsjö (P) inträffade 1826 ett spektakulärt barnamord. Den unga moderns mor dömdes till döden och enligt en notis i Hemsjö hfl AI:2 sid 161 rad 2 avrättades hon 1827. Domen borde ha verkställts på Alingsås avrättningsplats Härsberget. Dock kan jag inte finna något om henne i några dödböcker i Hemsjö, Alingsås stadsförs. eller Alingsås landsförs. Finns det någon som vet något om henne?

Hennes data: Britta Larsdotter, född 1765-02-15. Avlivad 1827 enl. hfl.

2017-11-24, 18:36
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej!
Jag vet inget om denna kvinna som mördade sitt barnbarn. Men en sådan händelse går inte obemärkt förbi i socknen. Jag kan tänka mig att det skrivits en del om detta. Ta kontakt med Hembygdsföreningen på orten och/eller gå till ortens bibliotek och fråga om händelsen. Har Du googlat?  Sedan har Du ju domboken som bör ha en noga redogörelse över händelsen. På så sätt kan Du få en "bild" av kvinnan och familjen. Någonstans bör Du få ledtrådar till frågorna Du ställer.
Hälsningar Monika W

2017-11-24, 19:37
Svar #2

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6202
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 23:21
    • Visa profil
På Hemsjös hembygdsförenings hemsida finns en boklista där nummer 2 (av Karin Edvall) handlar om mordet i Krok 1826:
https://www.hemsjobygden.se/bibliografi/

2020-07-17, 08:58
Svar #3

Utloggad Bertil Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 21:45
    • Visa profil
Hej igen!


Såg att denna hemska historia finns dokumenterad under iglabos hemsida som har en del gemensamt med Hemsjö.


Hälsningar


Bertil S


https://iglabo.se/berattelser/barnamordet-i-krok/

2020-07-17, 12:52
Svar #4

Utloggad Gunilla Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2547
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:16
    • Visa profil
Hej!

Sök på nätet
Avrättade-Rötter
Där finns uppgifter om avrättade i olika landskap,
däribland Hemsjö fs.
Där beskrevs detta barnamord.

Med vänlig hälsning
Gunilla

2020-07-17, 14:39
Svar #5

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6202
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 23:21
    • Visa profil
Klicka på Rötters logga högst upp i vänstra hörnet på denna sida. Då kommer du till startsidan. Välj sedan Faktabanken (nr tre bland flikarna). Där finns mängder av nyttiga databaser, bl a Avrättade.

Man behöver inte gå över ån efter vatten. :)

2020-07-17, 18:11
Svar #6

Utloggad Bertil Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 21:45
    • Visa profil
Lysande, tack för info!


/BS

2020-09-11, 16:44
Svar #7

Utloggad Leif Essefjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2022-02-16, 16:23
    • Visa profil
Hej.
Jag har tagit del av Iglabos uppgifter om barnmordet. Det fanns en del uppgifter där som var riktiga. Sedan kan jag undra vad bilden av fosterkistan och nya Hemsjö kyrka, som inte fanns 1826, hade där att göra.
Jag har en annan fråga som ingår i min forskning kring mordet. I utredningen hördes en kvinna först som medmisstänkt men som friades från misstankar lite senare. Hon hette Anna Sophia Gran. I rättegångsprotokollet kallas hon hustru Gran, änka efter avskedade soldaten Gran. "Hon uppträdde i rätten på ett sätt zigenarkvinnor brukar göra", står det protokollet. Anna Sophia Gran hade en annan historia om sig själv i rätten. Hon påstod där att hon för många år sedan kommit från Norge till Göteborg men hade under flera år dragit runt i landet utan att vara skriven någonstans. Hon hade för ca 10 år sedan gift sig i Lena förs. med en sjöaskulant från Göteborg, påstod hon. Vid tiden för barnamordet, sommaren 1826, höll hon uppenbarligen till på olika gårdar i Ödenäs förs. Jag har inte lyckats hitta henne någonstans.
Kan någon hjälpa mig med att identifiera denna Anna Sophia Gran vore jag tacksam.

2020-09-24, 06:14
Svar #8

Utloggad Rolf Lundqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2020-12-23, 11:11
    • Visa profil
Hej, det är jag som har skrivit berättelsen. Det stämmer att bilderna inte har något direkt med de aktuella platserna och händelserna att göra. Min sida är ingen vetenskaplig historiesida utan en sida som försöker att berätta om hur det var förr. Därför lägger jag in bilder som är tidstypiska och som på ett eller annat sätt understödjer berättelsen.
In inledningen på min hemsida betonar jag detta. Min avsikt är att försöka öppna upp intresset för det förgångna och vår bygd, då speciellt landsbygden, för en större publik. Det finns väldigt många personer som är oerhört intresserade av släktforskning och som söker efter den "absoluta sanningen" (vilket jag själv gör när det gäller det som ligger mig allra varmast om hjärtat - Iglabo), men den stora allmänheten är inte så intresserade men deras intresse kan däremot väckas av kortare, illustrerade berättelser som har något spännande eller intressant att berätta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna