ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Stamanställd, men när?  (läst 456 gånger)

2017-11-18, 19:02
läst 456 gånger

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2019-09-12, 21:09
    • Visa profil
Tor Viking Carlsson föddes 1885-09-22 i Stavby, Uppland
1900 flyttade han från föräldrarna i Gränome, Stavby till Bärsta i samma socken där han var dräng.
I oktober-november 1904 flyttade han hem till föräldrarna som då bodde i Vaksala.
1905-10-23 flyttade han med föräldrarna till Uppsala där han står som arbetare i församlingsboken.
I oktober 1908 flyttade han till Storkyrkoförsamlingen. Här står han som polis i Rotemansarkivet och har inget vpl-nummer.
I januari 1909 flyttar han till Klararoten där han står som polis, militäruppgiften är "stamanställd".
Han kyrkobokförs aldrig i Klara och i januari 1909 flyttar ha vidare till Norrtullsroten fortfarande som polis, militäruppgften är nu "f. stamanställd" och han har fått ett nummer 2598 45/08. Det bör betyda att inskrivningen har skett i Stockholm för 45 var Stockholms stads rullföringsområde.
I juni 1909 flyttar han till Jakobsroten, nu står han som arbetare, militäruppgiften är "f.d. stamanställd" och nummer som tidigare.
I juli 1909 tar han och sambon ut lysning och i lysningsboken står det distinktionskorpral.
I september 1909 flyttar han och hustrun till Observatorieroten. Nu står det distinktionskorpral i Rotemansarkivet. Militäruppgiften är enbart nummer (samma som tidigare).
I juli 1912 flyttar de till Teknologroten. Nu är han åter polis. Vpl-numret är detsamma som tidigare.
Utöver detta finns en anteckning från Observatorieroten, troligen från 1909, där det verkar som man har skrivit in honom på fel adress, upptäckt misstaget och skrivit "Utgår" på raden. Där finns också ett vpl-nummer men inskrivningsåret är 02 i stället för 08 som på alla andra ställen.


Kan han ha varit stamställd två gånger, först någon gång före 1909 och sedan 1909-1912? Kan han ha varit vid Upplands regemente under tiden i Uppsala? Var var det förlagt innan kasernerna vid Polacksbacken byggdes? Jag har letat efter hans stamkort bland dem som är inskannade av Arkiv Digital, men inte hittat det.


Den nedan avbildade tygbiten kommer troligen från honom. Den ser ju ut att vara från unionstiden. Tre vinklar skulle ju kunna stämma med distinktionskorpral.


2017-11-19, 23:55
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 8275
  • Senast inloggad: 2019-09-20, 00:22
    • Visa profil
    • Gensvaret
Upplands regemente vapenövades vid Polacksbacken även innan kasernerna uppfördes där.

I Uppsala hittar man honom vid Kakelfabriken i fastighetslängden, men vid utflyttningen i oktober 1908 kallas han korpral:
Uppsala domkyrkoförsamling AIIbb:7 (1907-1913) Bild 2760 / sid 272 (AID: v257740.b2760.s272)
Uppsala domkyrkoförsamling BIIIb:4 (1905-1914) Bild 1090 / sid 105 (AID: v126692.b1090.s105)

Vid inflyttningen till Storkyrkoförsamlingen står han som poliskonstapel:
Storkyrkoförsamlingen BIa:54 (1908-1910) Bild 1750 / sid 172 (AID: v90634.b1750.s172)

Man kan inte alltid lita på yrkesbeteckningarna i rotemansarkivet. I regel bör man i stället utgå från mantalsuppgifterna, dvs den information som personen själv undertecknat och lämnat in varje år. Det är dessa yrkestitlar som sedan överförts till mantalslängden och mantalsregistret. Tor Viking Carlsson kallas genomgående polis/poliskonstapel i Stockholms mantalsregister 1909-1912 (hos SVAR). Vissa årgångar av registret är också tillgängliga på Stadsarkivets webbplats, som t.ex. 1911:
http://digitalastadsarkivet.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/Allm%C3%A4nna%20registret/Allm%C3%A4nna%20registret%201901-1935%20pdf/Allmreg19011935_0315.pdf

Jag bifogar också en skärmdump från själva mantalslängden 1912:

2017-11-20, 22:20
Svar #2

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2019-09-12, 21:09
    • Visa profil
Tackar. Då är väl saken klar. Han har varit stamanställd under tiden i Uppsala. Det som gjorde mig lite konfunderad är att han där är skriven på samma ställe som föräldrarna. Det var därför jag frågade var regementet var förlagt. Att det vapenövades vid Polacksbacken vet jag, men Polacksbacken låg i Bondkyrka och han var skriven i Domkyrkoförsamlingen hela tiden.


Man ska tydligen titta i alla böcker. Jag tittade inte i utflyttningslängden i Uppsala för jag tyckte jag hade flyttningen dokumenterad ändå, men där stod det alltså "korpral". I de andra böckerna i Uppsala står det "arbetare".


Sedan läste jag lite slarvigt i Jakobs lysningsbok. Det står faktiskt "distinktionskonstapel" där, men någon sådan grad har väl aldrig funnits.


Vad beträffar värnpliktsnumret 2598 45/08 så har han väl blivit inskriven som värnpliktig efter att ha lämnat stamanställningen och flyttat till Stockholm. De som var födda 1885 har annars vanligen blivit inskrivna 1906, har jag sett.

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna