ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erfarenhet behövs, hitta föräldrar till person i okänd församling!  (läst 776 gånger)

2017-11-17, 12:52
läst 776 gånger

Utloggad Björn Bergenfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2023-05-17, 23:47
    • Visa profil
Har med utgångspunkt i min farfars forskning nått framåt på sistone men är fortfarande nybörjare i ämnet.

Min ana Anna Pehrsdotter föds 1804-06-14 i Tjureda utanför Växjö. Tjureda är annexförsamling i Tolgs församling. Föräldrarna är Kjerstin Månsdotter och Pehr Jonasson gifta i Söraby församling 1795-12-27 och bor då i Norraby Södregård. Kjerstin har jag spårat till Giöpetorpet i Tolg 1760 och vet därför även Kjerstins föräldrars namn från födelseboken.

Men Pehr Jonassons födelseort/församling och föräldrar är för mig okända. I längderna anges året 1766 men ingen födelsedag. Så det är omöjligt svårt att hitta honom genom att bara gissa på församlingarna runt omkring få träff där för att sedan följa i längderna fram till vigseln 1795.
Jag använder mig av Arkiv Digital och där saknas HFL för Tolg mellan 1766 och 1776 vilket gör det mycket svårt att följa och få bekräftelse på denna Pehr Jonasson. För att ens hitta dessa resultaten  har jag fått hjälp av erfaret folk på landsarkivet som sökt i en databas som heter KGF men även där går de erfarna bet på Pehr Jonassons föräldrar.

Har inlett ett ambitiöst projekt med att checka födelseboken för 1766 för omkringliggande församlingar men det känns dödfött då jag inte riktigt har kompetensen och ej heller hans födelsedatum. Långt ifrån alla småförsamlingar runtomkrign Växjö har heller in och utflyttningslängder eller ens HFL för den delen. Det finns ju heller inga garantier för att PJ är född ens i Kronobergs län även om det såklart är mest troligt.

Hittade en riktigt lovande kandidat i Hornaryds församling som flyttade ofta och följde framåt men tappade honom när han flyttade till Carlshamn 1793 enligt flyttlängden.

Tips/råd/hjälp/uppslag mottages tacksamt.


2017-11-17, 13:51
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10502
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 17:44
    • Visa profil
    • Gensvaret
Hej Björn,

Det är inte säkert att födelseåret är korrekt, varför man nog gör klokt i att inte låsa sig vid det.

Förekommer det några Jonas-patronymika (fadersnamn) bland dopvittnena eller andra personer av intresse?

I ett läge där man saknar andra spår, kan det också vara värt att göra en omvänd dopvittnesanalys, dvs undersöka om Pehr själv förekommer som dopvittne någonstans.

Finns det några bouppteckningar bevarade? Framgår det i så fall något av värde där som kan kasta ljus över Pehrs ursprung?

Man kan för övrigt notera drängen Jonas Jonasson, f 1759, i Norraby Södergård, två rader ovanför Pehr. I brist på andra uppslag, skulle en arbetshypotes kunna vara att detta är en äldre bror:
Söraby AI:3 (1788-1804) Bild 9 / sid 5 (AID: v19369.b9.s5)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna