ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mantalslängder 1642-1820 Kronobergs län  (läst 936 gånger)

2017-11-14, 18:29
läst 936 gånger

Utloggad Bengt Swenson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-12-05, 15:55
    • Visa profil
Hej,
möjligt att jag gör fel i att byta forum, eftersom jag startade upp en tråd angående mantalslängder där jag fick många fantastiska och lärorika svar?
Men då jag satt in svaren i sitt sammanhang, så blev det mer "Hur hittar jag eller vad står det"  :-\

Mantalslängder 1642-1820 Kronobergs län 1642-1820 (G) 68 (1761-1761) Bild 720 / sid 137
I andra stycket vänster sida kan jag läsa ut Fälhult, kan raden ovan vara namnet på gården? Det är första gången jag ser denna text, vore helt perfekt om man kunde få ett gårdsnamn att söka på…
Längre in på sidan tror jag mig kunna läsa änkan Elin ¼ del, men sedan under Elin står något som ser ut att vara Son och dotter? Kan inte läsa ut hela texten… Sedan står det Nils Månsson ¼. Raden under Måns ”Svensson”, väldigt osäker, som då verkar ha överlåtit sin ¼ till Måns Månsson (f. 1729) år 1761
Här är äldste Sonen Sven Månsson avliden (1718-1758), som sannolikt var gift med änkan Elin (Nilsdotter). Då verkar fjärdedelarna och sönerna till Måns Svensson falla på plats, om min tolkning stämmer någorlunda?
När Måns Månsson gift med Nilla Nilsdotter får sin första son Sven 1763 i Fälhult (Virestad (G) C:2 (1753-1771) Bild 66 / sid 125) fanns bland annat Nils Månsson, Elin Nilsdotter och Sofia Nilsdotter med som dopvittnen. Nils är bror till Måns och Elin och Sofia är sannolikt systrar med Nilla. Det är förmodligen så att änkan ”Elin” är Elin Nilsdotter och var gift med Sven Månsson (1718-1758), har ännu inte kunnat hitta bevis för detta?
Blev mycket text, så jag ordnar mina funderingar nedan:

Vad är gårdsnamnet i Fälhult där Måns Svensson bodde med sina söner?
Hade änkan ”Elin” en son och dotter som också bodde på gården?
Bodde Nilla Nilsdotter också på gården efter giftermålet med Måns?
Har inte kunnat hitta någon notis om giftermål mellan Sven Månsson och Elin Nilsdotter?
Har sökt efter Nilla Nilsdotter dop 1741 för att försöka hitta föräldrar och syskon, men inte lyckats?

Tacksam för svar, då många pusselbitar kan hamna på plats...  :)

--- Bengt
---Bengt

2017-11-15, 11:50
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15311
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:06
    • Visa profil
Du har Nilla och Måns i många trådar nu.

Den du kallar Sofia ovan heter inte Sofia utan Tova.
Byn/gården hette Fälhult.
Fälhult var enligt jordeboken 1745 1 mantal frälse som brukades av Måns och Per.
SVAR Jordeböcker Kronobergs län, SE/RA/55201/55201.07/99 (1739), bildid: A0055381_00113


I mantalslängden 1761står
1/4 mantal änkan Elin 
son Anders
dotter Ingeborg
1/4 mantal Nils Månsson
1/4 mantal Måns Svensson - mannen gammal och (svag) står det i marginalen
och Måns Månsson med streck i  hustrukolumnen  - moder och son står det i marginalen
1/4 mantal Jon Jonsson


Nilla kan ju ha kommit från andra sidan länsgränsen, t ex Loshult. Det var  många kontakter mellan socknarna på vardera sidan om gränsen.
Virestadbor både döptes, vigdes och begravdes i Loshult. Fälhultsborna hade också mycket närmre till Loshults kyrka än till Virestads kyrka.

2017-11-15, 15:51
Svar #2

Utloggad Bengt Swenson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-12-05, 15:55
    • Visa profil
Hej och tack för svaret Eva!
Är också inne på Loshult tänket och har sökt efter Nillas födelse och dop 1741 i Loshult, men inte fått någon träff. Den Jon Jonsson, som har ¼ mantal var sannolikt med som dopvittne vid Sven och Nilla första barn Sven. Jag tolkade namnet som Jan Jonsson men det ska säkert vara Jon och samtliga vittnen var från Fälhut… Ändrar också namnet Sofia till Tova, syster till Nilla.
Perfekt då vet jag att även gården heter Fälhult! Nu kom också Elins och Sven Månssons barn med vilket förhoppningsvis ökar chansen att komma vidare med exempelvis hustru till Måns Svensson.
Förhoppningsvis borde det också dyka upp något spår efter Nillas föräldrar…
--- Bengt
---Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna