ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frans Oskar Johansson från Karlskrona, vilka var hans föräldrar och syskon?  (läst 813 gånger)

2004-10-20, 13:23
läst 813 gånger

AGNETA WELLERFORS

Hej! Jag har skrivit och frågat förut om Frans Oskar men inte fått något svar av intresse. Kanske någon annan kan hjälpa mej. Frans Oskar Johansson f.15/1 1864 d.20/2 1950 född i Karlskrona var min mormors far. Han flyttade  senare till Sörmland där han arbetade som skräddare och där var han även skriven när han dog. Det heter, eller hette, Trätan och ligger någonstans i Vingåkerstrakten . Det jag undrar över är alltså vilka hans föräldrar och syskon var. Det vore jättekul att få lite mer information som jag kan skicka till min moster i England och även till min mamma. Tack på förhand Agneta

2004-10-20, 15:40
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Agneta,
 
Hittade lite via Genline som kan vara av intresse
 
Frans födelse
 

 
Frans med familj i husförhöret
 

 
Detta ser ut att vara Frans pappa med ny hustru enligt folkräkningen 1890
 
Hemförsamling: Karlskrona Stads
Hemort: 19:nde Qvarteret
Kontrakt: Östra
Län: Blekinge
Isak Johansson f. 1831 i Hjortberga, Kronotimmerman
hustru
Maria Louise Fritzberg f. 1850 i Karlskrona sfs
Gustaf Robert f. 1873 i Karlskrona sfs, Isaks son i 1:a gifte
Torsten Torwall f. 1883 i Karlskrona sfs, gemensam son
Anna Karolina f. 1875 i Karlskrona sfs, Isaks dotter i 1:a gifte
Ingeborg f. 1879 i Karlskrona sfs, gemensam dotter
 
och här är Frans 1890
 
Hemförsamling: Karlskrona Stads
Hemort: 20:de Qvarteret
Kontrakt: Östra
Län: Blekinge
Frans Oskar Johansson f. 1864, Skräddare

2004-10-21, 10:01
Svar #2

Björn-Åke Petersson

Hjortsberga
 
Isac Johansson (Johannesson) är son till torparen Johannes Gummesson och hans hustru Kjerstin Olasdotter i Djurtorp 27, Hjortsberga socken som ligger mellan Karlskrona och Ronneby.  
 
Hedvig Larsdotter är dotter till torparen Lars Mattsson och hans hustru Ingeborg Jeansdotter i Okehagen som finns under hemman nr 31 Hjortsberga kyrkby. Socken Hjortsberga domineras nu liksom då av Wachmeisterska godset Johannishus.
 
Häls BÅ

2004-10-23, 13:24
Svar #3

AGNETA WELLERFORS

Tack snälla Lena och Björn-Åke. Jättekul med utklipp från födelseböcker och så mycket information. Jag är verkligen tacksam mvh/Agneta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna