ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldater i Hietaniemi socken  (läst 1593 gånger)

2015-01-25, 11:30
läst 1593 gånger

Utloggad Jeanette Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2015-11-24, 08:27
    • Visa profil
Min morfars farfars far var soldat i Hietaniemi en tid på 1800talet. Han hette Johan Henric Olofsson Grape, och som soldat hette han Johan Henric Lustig där Lustig var soldatnamnet. Han var född 1786 i byn Koivukylä och avled 1850 i byn Päkkilä. Finns det någon som känner igen detta och vet var denne soldat bodde när han var soldat. Han kan ha varit soldat under åren 1805-1814. Finns gården kvar där han bodde som soldat och de övriga gårdarna som han bodde i, i Hietaniemi socken.

2015-01-25, 15:46
Svar #1

Utloggad Bo Ljung

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2023-06-03, 15:05
    • Visa profil
Jeanette
Leta i Distans.org, släktforskning. Där hittar du Päkkilä under Hietaniemi. Johan Henric Olofsson Lustig finns ett stycke ner på det uppslaget med lite text om honom själv, hans två hustrur och alla barnen.
Huruvida stugan finns kvar måste du få hjälp an någon mer lokalkunnig än jag.
Lycka till
Bosse

2015-01-29, 09:55
Svar #2

Utloggad Jeanette Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2015-11-24, 08:27
    • Visa profil
Hej Bo, tack för ditt svar men det var inte direkt det jag frågade efter. Nu har jag hittat något på bibblan här som kanske kan leda till något. Boken Svenska gods och gårdar i Norrbotten.

2015-03-25, 08:06
Svar #3

Utloggad Jeanette Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2015-11-24, 08:27
    • Visa profil
Känner någon till vilka gårdar som var soldattorp i Hietaniemi? Finns gårdarna kvar?

2019-03-04, 08:28
Svar #4

Utloggad Kristina Blom Loo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 19:47
    • Visa profil
    • jkblom.se
Hej!
I bouppteckningen efter Per Persson Rova (med datum 1842-04-15) läste jag att han köpt sitt kronohemman Rova No. 4 1/16 dels mantal år 1837 av Johan Lustig. Är detta samma Lustig som du är intresserad av?
Källa: Övertorneå tingslags häradsrätt (BD) FII:7 (1838-1848) Bild 1100 / sid 35 (AID: v154129.b1100.s35, NAD: SE/HLA/1040144)
Mvh,
Stina Loo

2019-03-05, 22:35
Svar #5

Utloggad Kristina Blom Loo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 19:47
    • Visa profil
    • jkblom.se
Angående soldater i Hietaniemi: Jag undrar om det var vanligt eller ens förekommande att samer blev soldater? Jag forskar åt en god vän och söker med ljus och lykta efter antydningar om att hennes anor är samiska. Jag ser inga sådana noteringar någonstans i husförhörslängderna, och då har jag forskat så långt tillbaka det går. Inte heller mantalslängderna verkar uppge detta. I folkräkningar står det "finne" på vissa, vilket väl tyder på att de inte var samer.

Soldater har hon däremot: Granbom, Modig och Springfeldt - om det nu stämmer att Springfeldt var soldat. Stock finns också. Det finns nybyggare och backstugusittare. Många samer blev väl nybyggare? Kanske även soldater om det krävdes för brödfödan? Jag är nybörjare på samesläktforskning, kan tilläggas, samt släktforskning i denna trakt överhuvudtaget. Är det något jag missar eller inte förstår?

Någon som kan hjälpa mig? (Övriga namn bland anorna är väl bara bynamn: Juva, Aili, Rova, Purra, Heikinpieti, Persoma, Matala, Potila, Rusko, Penikajärvi och Anundi. Eller?)

2019-04-22, 16:52
Svar #6

Utloggad William Torikka

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2023-05-21, 03:37
    • Visa profil
Angående soldater i Hietaniemi: Jag undrar om det var vanligt eller ens förekommande att samer blev soldater? Jag forskar åt en god vän och söker med ljus och lykta efter antydningar om att hennes anor är samiska. Jag ser inga sådana noteringar någonstans i husförhörslängderna, och då har jag forskat så långt tillbaka det går. Inte heller mantalslängderna verkar uppge detta. I folkräkningar står det "finne" på vissa, vilket väl tyder på att de inte var samer.

Soldater har hon däremot: Granbom, Modig och Springfeldt - om det nu stämmer att Springfeldt var soldat. Stock finns också. Det finns nybyggare och backstugusittare. Många samer blev väl nybyggare? Kanske även soldater om det krävdes för brödfödan? Jag är nybörjare på samesläktforskning, kan tilläggas, samt släktforskning i denna trakt överhuvudtaget. Är det något jag missar eller inte förstår?

Någon som kan hjälpa mig? (Övriga namn bland anorna är väl bara bynamn: Juva, Aili, Rova, Purra, Heikinpieti, Persoma, Matala, Potila, Rusko, Penikajärvi och Anundi. Eller?)

De sista namnen du gäller är alla gårdsnamn i Hietaniemi-trakten.

Du får vara mer precis med de soldater du frågar efter. Någon enstaka soldat kan vara same, men i en finskspråkig trakt som Hietaniemi socken hittar du inte många om ens mer en en eller två. I husförhörslängden så skrivs samer som lappar, och i Hietaniemi församling så var lappar utbölingar och skrivs som "lappman", "lappgumma", osv.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna