ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforska i Norge  (läst 1283 gånger)

2007-04-15, 18:39
läst 1283 gånger

Utloggad Anna Rohman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2013-07-10, 23:09
    • Visa profil
Undrar om det finns någon motsvarighet till Genline i Norge?
 
Forskar på min mormor i Norrbotten, men skulle vilja följa upp min morfars anor från Norge.
 
Har de också haft kyrkotvång med husförhör och annat?

2007-04-15, 23:47
Svar #1

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Om du fortsätter sidan ner, efter alla svenska landskap, kommer du till en rubrik Norge. Där kan du titta och kanske du hitta svar på din fråga. Annars lägger du ut frågan där. Det är troligare att du får hjälp då.
mvh,
Karin

2007-04-16, 19:03
Svar #2

Marianne Solli

Hei Anna.
 
Jeg kan i alle fall svare deg på kirketvangen, som vi også har hatt i Norge. I Finnmark var det husforh?r f?r 1800-tallet, der prester eller skolel?rere kom hjem til hver enkelt familie og forh?rte dem alle i deres katekismekunnskaper. Dette ble beh?rig nedskrevet i såkalte sjeleregistre. Dette er imidlertid unntak. Ellers finnes det ikke husförhörslängder i resten av landet, men kirketvang var det. Man kan se i vielseslengder at der var beh?rig nedskrevet når brudeparet sist var til alters. Dette ble gjort til ut i 1900-tallet. Senere ble det bare unntaksvis innf?rt (av enkelte prester). Vi hadde forresten ofte prester fra Sverige.

2007-04-16, 20:18
Svar #3

Utloggad Anna Rohman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2013-07-10, 23:09
    • Visa profil
Tack för hjälpen och upplysningen!
 
Får titta vidare under Norge då!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna