ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Slekt blant lapper som flyttet mellom Norrbotten og Helgeland/Salten i Nordland, Norge?  (läst 1125 gånger)

2006-10-26, 02:20
läst 1125 gånger

Britt Rahman

Jeg har i min slekt i Nordland fylke (län) i Nord-Norge, nærmere bestemt i Salten-distriktet (kommunene Bodin/Skjerstad/Saltdal m.fler) og i nordre Helgeland (kommunene Gildeskål/Beiarn og dels i Meløy/Rødøy) funnet slekt som viser seg å stamme fra samer (lapper) som opprinnelig kom fra Sverige på 1600-1700-tallet, men som etterhvert ble bofaste i disse kommunene.
 
Ifølge bøker/artikler jeg har lest i etterkant av disse opplysningene, var det vanlig på den tiden at samer fra Norrbotten i Sverige på sommerstid tok seg over fjellet (Saltfjellet) til Norge (Salten og Helgeland) pga bedre beitemuligheter for reinsdyrene, mens de for vinteren dro tilbake til sine opprinnelige områder i skogsområdene i Norrbotten, spesielt i Piteå-distriktet.
 
I min slektsgransking har jeg via Bodin bygdebok (hembygdsbok) funnet flere lapp-aner som antagelig er født i Sverige, og som deretter delvis/helt (?) bosatte seg i Norge, men som jeg nå står helt fast med, og som jeg derfor etterlyser evt. opplysninger om i Sverige. Men jeg vet jo ikke hvor mine aner kom fra,/hvor jeg skal begynne søk, og jeg er også ukjent med hvor på kartet de ulike distriktene/”orten” befinner seg på Sveriges-kartet, så jeg velger å starte med nærmeste fylke (län), nemlig Norrbotten.
 
Jeg velger med å starte ut fra min eldste ane, Ivar - etternavn og bosted ukjent, antagelig født i Sverige et sted midt på 1600-tallet. I Norge er det iflg. Bodin bygdebok registrert at han sannsynligvis hadde følgende barn, som alle har en eller annen kirkelig handling registrert i Norge, og alle med mulige mellomliggende kirkelige handlinger registrert i Sverige:
 
1) Bottil (Bodil eller Boel?) Ivarsdotter (min direkte ane) - fødselsår ukjent - dåpen antagelig reg. i Sverige, død i Bodin ca. 1730. Hun giftet seg med Ola (Olof?) Jonsson - fødselsår ukjent - både hans fødsel og parets ekteskap muligens reg. i Sverige. Ola Jonsson ble gravlagt i Bodin 19.06.1749.
Dette paret hadde følgende barn registrert døpt/døde i Norge, da bosatt Vester-Børlia, Bodin:
 
1a) Jo (Jon) 1 Olsson – ifølge Family Search: døpt 1710 i Saltdal kirke, Norge.
1b) Åmund Olsson – ifølge Family Search døpt 01.01.1713 i Bodin kirke, Norge.
1c) Datter NN Olsdotter – ifølge Family Search f. 1717, død 29.03.1717, reg. i Bodin krk.
1d) Sønn NN Olsson – ifølge Family Search f. og død 06.03.1718, reg. i Bodin krk.
1e) Anders Olsson, - ifølge Bodin Bygdebok, døpt i Bodin ca. 1719.
1f) Marit Olsdotter – iflg. FS og Bodin Bygdebok, f. 1721, døpt 25.10.1721 i Bodin krk.
1g) Jo (Jon) 2 Olsson – flg. Bodin Bygdebok, f. 1724, døpt 25.03.1724 i Bodin krk.
 
Det antas at Ivar hadde følgende andre barn, ref. Bodin bygdebok:
2) Beret Ivarsdotter, fødselsår ukjent - dåp muligens reg. i Sverige. Gift m Ån Monsson, fødselsår ukjent, kanskje døpt i Sverige. Ett barn funnet reg. døpt i Norge:
2a) Bottel Ånsdotter, f. 1722, familien bosatt Børvatnet, Bodin.
 Beret er reg. som fadder ved dåpen til Bottel og Jons sønn Anders 1718.
3) Pål Ivarsson, fødselsår ukjent - dåp muligens reg. i Sverige.  
Eneste data er reg. som fadder til Bottel og Jons sønn Anders 1718.
4) Eies Ivarsson, gift med Karen Andersdatter , Skåbunesårsen, Bodin 05.09.1717, barn Elen Eiesdotter, døpt Skåbunesåsen, Bodin 01.06.1719.
5) Jo Ivarsson, f. ca. 1675 ukjent hvor, gravlagt 02.02.1753 i Bodin. Gift med Marit Pålsdotter, ukjent hvor, født hvor er ukjent, død/gravlagt 22.02.1767 . Jo var bruker av Auster-Børlia i Bodin 1728-1753, og da han døde 1753, overtok enken Marit bruken fra 1753 til 1758. Barn døpt i Bodin:  
5a) Karen f. ca. 1716, fam. bosatt Auster-Børlia, Bodin.  
5b) Gunnel, døpt Skjerstad 22.04.1725,  
5c) Magret, døpt Skjerstad 22.06.1732.
 
Jeg er svært takknemlig dersom noen har opplysninger om noen av disse personene registrert i kilder i Sverige, slik at jeg kommer videre med gransking på svensk side av grensen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna