ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gabriel Persson Stålknapp  (läst 1895 gånger)

2017-11-08, 13:10
läst 1895 gånger

Utloggad Ann Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-12-28, 18:43
    • Visa profil
Min anfader Gabriel Persson Stålknapp är född i Svallebo Järsnäs socken 24/6 1706 (Järsnäs C:1 1688-1727 s. 123)
Han uppges vara oä men såväl fadern som modern namnges.
Fadern Pär, mjölnare vid Stockaryds? kvarn och modern Elisabeth ....... kvarn.
Finns det någon som kan något om kvarnhistoria i Järsnäs och/eller något om denna familj?
Fortsättningen för Gabriel har jag ganska bra koll på.

2018-01-30, 12:15
Svar #1

Utloggad Lennart Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2022-12-26, 12:05
    • Visa profil
Hej Ann!


Gabriel Persson föds i Svallebo, Järsnäs (F), 1706-06-24. Fader Per Mjölnaren vid Stockeryds kvarn och moder Elisabet Johansdotter i Svallebo. Det finns inga andra barn med dessa två föräldrar födda i Järsnäs. Fader Pers bakgrund och patronymikon vet jag ej. Moder Elisabet skulle jag gissa kommer från sydöstra Järsnäs socken, kanske från Svallebo. Detta baserat på dopvittnen, som kommer från Torestorp (x2), Karsäng (x1) och Tällekullen (x1). 1705-02-11 föder Sara Johansdotter i Svallebo en oäkta dotter Elisabet Nilsdotter, misstänker att Sara således är en syster till Elisabet Johansdotter. From ca 1682 bor en Johan och hustru i Svallebo, vilket borde vara Elisabet Johansdotters föräldrar.


Så vitt jag kunnat finna finns vid denna två stycken kvarnar av betydelse i Järsnäs socken: Stockeryds kvarn och Sunds kvarn. Fader Per (ovan) måste bott mycket kort tid vid Stockeryds kvarn. Han finns inte där i mantalslängderna 1705 respektive 1707.


Lycka till i ditt fortsatta sökande!


mvh


Lennart Nilsson
Jönköping

2018-01-31, 13:28
Svar #2

Utloggad Ann Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-12-28, 18:43
    • Visa profil
Hej Lennart!
Tack för ditt svar. Det känns bra att få en ny infallsvinkel.
Jag tycker mig kunna utläsa att Gabriel var "oägta" vilken innebar att föräldrarna inte var gifta. Dock är det lite anmärkningsvärt att båda föräldrarna är namngivna.
Jag misstänker att mjölnaren Per kan bli svår att följa då han verkar ha vistats kort tid vid Stockeryds kvarn.
Mamma Elisabeth kanske är en framkomlig väg. Det verkar som om hon kan ha sina rötter i Järsnäs eller däromkring.
Kanske någon annan på Anbytarforum kan känna igen Elisabeth och/eller hennes familj?
Jag är ganska ny inom släktforskningen och ditt svar Lennart hjälpte mig mycket.
Tack än en gång!
Hälsningar Ann Andersson

2018-04-05, 22:57
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Det är troligen av intresse att skogvaktaren som nämns vid Tveta häradsting 1704 heter Gabriel Stålknapp. Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Jönköpings län (F) EVIIAABA:114 (1704-1704) Bild 1540

Jag lade märke till namnet då det förekommer i Ödehögstrakten. http://hembygdsbok.odeshog.se/urmakarna-stalknapp


Vänligen,
Olle

Vänligen,
Olle Elm

2018-04-06, 17:45
Svar #4

Utloggad Ann Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-12-28, 18:43
    • Visa profil
Tack snälla. Vad kan detta innebära tro? Det är samma namn. Kanske en släkting? Farfar?
Jag är ännu så ny på detta så jag har svårt att tyda texten.
Vad har Gabriel Stålknapp för titel och var bor han?
Tror mig kunna utläsa att han är nämndeman?
Fantastiskt att få denna tråd från Dig.
 Tacksamma hälsningar från Ann Andersson

2018-04-07, 14:07
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Om jag minns rätt var han skogvaktare. Har inte källan till hands.
Om Du googlar på Stålknapp tror jag Du hittar ännu en skogvaktare med namnet.
Om Du går till www.cognatus.se tror jag Du kan hitta Samzelius, Jägeristaten. Kolla om de är med där.
Har ingen uppgift om bostad.


Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna