ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mjölnare mm  (läst 623 gånger)

2017-11-08, 10:47
läst 623 gånger

Utloggad Ann Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-12-28, 18:43
    • Visa profil
Nu är det premiär för mig på Anbytarforum. Hoppas att det ska gå bra.
Min MF FF hette Carl Johansson och var född 28/5 1832 i Hvalstad. (Valstad C:3 1810-1850 s. 290) och bodde hela sitt liv i Västergötland.
Han dog alldeles för tidigt 14/12 17878 då han var bosatt i Kopparhults kvarn( Daretorp F:2 1861-1894 s. 208)
10/9 1858 gifte han sig med Fredrika Andersdotter från Stenshemmet (Hjo Stadsförsamling C:3 1782-1810 s.129)
Paret bosatte sig först hos hennes föräldrar i Stenshemmet för att sedan 1869 flytta till Brandstorp. Där bodde familjen först i Kopparhults kvarn – och flyttade 1872 till Hvitareds kvarn för att flytta tillbaka till Kopparhults kvarn 1873.
Nu till mina frågor:
Finns det någon som är inne och forskar på någon av Carls eller Fredrikas släkter?
Kan jag som bor på distans hitta något att läsa, särskilt om Stenshemmet och Kopparhults kvarn? Ibland ger Hembygdsföreningar ut lokalhistoriska skrifter. Finns det något sådant att köpa?
Carl dog ung. Vet ngn dödsorsaken? Var det en olycka?  Det finns inget angivet varken i dödbok eller hos landsarkivet.
Jag nöjer mig så här så länge. Jag har givetvis mer när det gäller min egen släktgren.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna