ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils i Ramshult  (läst 897 gånger)

2017-11-07, 07:43
läst 897 gånger

Utloggad Nichlas Malmdahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 441
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 07:37
    • Visa profil
Hej!


Enligt en notis här i "Tillfällighetsfynd" fanns det på 1600-talet en Nils som var bosatt i Ramshult i fem års tid. På gården fanns en Jon då Nils flyttade dit.


Denne Nils i Ramshult var far till rusthållaren Börje Nilsson i Ringhult i Fagerhults socken. Börje gifte sig i Fagerhults socken 1680 med Maria Jonsdotter och paret bodde sedan i Ringhult livet ut.


Jag undrar om någon känner till Nils i Ramshult. Vad hette han i efternamn? Med vem var han gift? Varifrån kom han innan han flyttade till Ramshult och vart tog han vägen efteråt?


Mvh
Nichlas

2017-12-05, 21:50
Svar #1

Utloggad Nichlas Malmdahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 441
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 07:37
    • Visa profil
Nu har jag hittat lite mera information.


En Nils i Ramshult hette enligt mantalslängden 1660 Matsson i efternamn. Några år senare dyker en korpral Erik Törnesson i Ramshult. En Erik Törnesson finns i början av 1670-talet i Ringhult i Fagerhults socken, där ju Nils son Börje Nilsson blev bosatt. Erik Törnesson i Ramshult hade sonen Jöns enligt domboken 1665.


Jag gissar att det ligger till så här. Nils Matsson i Ramshult och hans till namnet okända hustru fick sonen Börje. Nils dog i början av 1660-talet varpå hans änka gifte om sig med Erik Törnesson. Familjen flyttade omkring 1670 till Ringhult i Fagerhults socken, där sedan Börje Nilsson blev bonde.


Tacksam för synpunkter på de här hypoteserna.
Nichlas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna