ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finns några husförhör på familjen.  (läst 717 gånger)

2017-11-06, 10:27
läst 717 gånger

Utloggad Kent Anderson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 22:32
    • Visa profil
Var exakt i Larv föddes dessa 2 syskon? Maria Andersdotter föddes i Larv 1797 och dog i Lekåsa redan 1801. Systern Britta Andersdotter föddes i Larv 5 okt 1798. Tyvärr dog hon efter 2 månader. Vilka bodde vid denna tid på födelsestället? Finns de i husförhör eller andra register? Fadern hette Anders Olofsson född i Larv 1775, och modern Stina Jonsdotter.
Vänligen/Kent

2017-11-06, 11:51
Svar #1

Utloggad Helge Svantesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2022-12-13, 19:25
    • Visa profil
På vilka sidor i Larvs födelsebok C:4 har du hittat dem? Jag har inte lyckats finna dem.
Husförhören börjar först 1803.

Hälsningar
Helge

2017-11-06, 12:18
Svar #2

Utloggad Kent Anderson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Helge. Tack för ditt svar.
Jag har under 20 år letat spår kring fadern Anders rötter bakåt. Jag har osäkra uppgifter att dessa 2 döttrar ev ska ha varit födda i Larv, innan familjen flyttade till soldatbostället Boderna Lekåsa. Fadern ska även ha vistats i Norra Vånga runt 1795, och varit soldat i Badene Kvänum ett år runt 1800. Du menade för många år sedan att fadern var född med tilläggsnamnet Malm, men jag kan inte finna säkra belägg för detta. Han var ju född april 1775, och det fanns redan en dotter Malm som är född detta år, så om de inte är tvillingar är ju detta inte möjligt. Jag har egentligen avslutat min släktforskning och inte kvar något abbonemang, men denna gren "ger mig gråa hår" och jag letar brett för att finna en "trådända" att nysta vidare i. Tror du inte Helge att även Anders far var soldat på paradiset Jultorp Larv?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna