ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uppväxt med bara moder (änka)  (läst 1045 gånger)

2017-11-05, 20:04
läst 1045 gånger

Utloggad Linnéa Broström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2017-12-20, 15:19
    • Visa profil
Hej!
Jag har ett fall i början av 1800-talet där fadern avlider efter fyra års äktenskap och lämnar hans hustru kvar med deras två gemensamma barn mellan 5 och 1 år. Änkan gifter inte om sig utan lever med sina barn, och senare även hennes två "oäkta" barn som hon med tiden föder. De bor på Gillsta ägor i Bro socken, Västmanland. På samma sida i husförhörslängden bor bland annat torpare med familj och en bonde med familj.

Då barnen är så pass unga och deras mor är änka undrar jag hur de försörjer sig? Bor de som inhysta på ägorna eller kan de bo i ett torp och arrendera jord trots att det i familjen inte finns någon vuxen man?

Tack på förhand :)

2017-11-05, 23:44
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil

Det är bättre att du talar om vilken familj det gäller och var man hittar den än att du ställer en allmän fråga om änkors villkor. Dessa var beroende av om änkan ärvde hus och hem efter mannen (har du kollat om det finns en bouppteckning?), om hon hade släktingar som var villiga att hjälpa henne, om hon kunde försörja sig och barnen genom arbete i hemmet eller i granngårdarna. I sämsta fall blev det fattigstugan för henne och barnen blev utackorderade på socknen.
Hälsar vänligen
Maud

2017-11-05, 23:52
Svar #2

Utloggad Linnéa Broström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2017-12-20, 15:19
    • Visa profil
Ursäkta att jag inte specificerade frågan mer. Familjen är torpare men efter makens död flyttar änkan med sina barn till Gillsta ägor. De flyttar alltså inte till släktingar och hon ärver alltså inget hus, men de står inte inhysta så troligtvis bor de i ett torp på Gillsta gårds ägor. De står på samma sida i husförhörslängden som en bonde med familj och en torpare med familj, så jag antar att de bor i ett eget torp någonstans på gårdens ägor.

Barnen bor kvar hemma och flyttar inte hemifrån förens de är i 17 års åldern. Därav kanske det går att anta att hon lyckas försörja familjen som du skriver med arbete på gården eller granngårdarna.

 

2017-11-06, 00:39
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil

Något torp arrenderade hon säkerligen inte utan fick väl bo i en mindre stuga/backstuga på ägorna.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna