ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mats Matsson (Finne) ca 1600 - 1654  (läst 5272 gånger)

2003-06-21, 12:10
läst 5272 gånger

Utloggad Eira Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2018-08-25, 17:22
    • Visa profil
Hej jag har en ana Mats Matsson Finne född i Turtula Övertårneå,Norrbottens län omkring 1600, död 1654 i Narken. Han blev landsknekt 1621 . Har en bok Samerna i historien och nutiden av Israel Ruong. Han skriver: En gammal nordisk benämning på same är finn, finne Är det någon som känner till varför han kallades Finne? Han var ju inte född i Finland. Kan han möjligen ha varit same?

2003-06-21, 23:46
Svar #1

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Hej Eira,
Mats Matsson Finne är också min ana. Att han har tillnamnet Finne pekar på att han var finsktalande, Turtola (nu: Svanstein) ligger i egentliga tornedalska området. Han var jordbrukande och han betecknas som finne till skillnad från ev samer (då skulle det nog stått 'lapp').  
Ett par hundra år senare betecknas en finsktalande i husförhörslängden alltjämt som 'finne', men då mera som ett attribut till personen/namnet i övrigt. Detta gjordes då också för att skilja ut person från de få svensktalande.
Sverige bestod under 1600-talet av ett rike, Sverige och Finland, den östra rikshalvan, och någon riksgräns fanns ju inte däremellan. Däremot fanns stiftsgräns och länsgräns.  
Under 1600-talets första hälft uppkom nya bosättningar på bördiga platser mellan älvarna eller i älvdalarna. Narken. på västra sidan av Kalixälven, ligger söder om Lappmarksgränsen. Bynamnet Narken, på finska Narkaus (en by med samma namn finns f.ö. också i norra Finland) går enligt språkforskare tillbaka till samiskans 'njarka' = udde. I Narken bildas en udde där  
Narkån flyter ut i Kalixälven.  
 
Hälsningar
Irma

2003-06-22, 01:05
Svar #2

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Härmed får ytterligare en flerfaldig ättling till Mats Matsson Finne anmäla sig.
 
Till ovanstående uppgifter kan tilläggas att Mats Matsson Finne var son till Mats (Larsson) Mämmi i Turtola. Om denne skriver Jouko Vahtola i Tornedalens historia, del 1, sid. 228 [Tornedalskommunernas historiebokskommitt? 1991]:
Vidare kan det nämnas att Mats Mämmi (Matts Mäm 1620, Matz Mämmä 1622), som grundade Mämmilä hemman i Turtola, för första gången kom in i skattelängden år 1620. Han kom tydligen till Tornedalen från den närliggande Kemi älvdal, där han dock inte trivdes länge. Han måste också ha kommit norrut från Rautalampi, den enda platsen med detta sällsynta släktnamn.
 
Så långt Vahtola. Tyvärr anges ingen källa till just detta avsnitt i texten, men framställningen i övrigt synes bygga på Erik Wahlbergs forskning, varför vi väl kan anta att det är så även för dessa uppgifter. För det mesta står alltså finsk och finne för finsktalande, men understundom kan det även ha en djupare betydelse. Kan även nämna att jag vid efterforskningar i Överkalix socken flera gånger funnit noteringen läser på finska med allt dess husfolk [1697/1698 års katekesförhörslängd]. Misstänker att detta kan ha med katekesförhöret att göra. Kanske var det så att dessa förhördes på finska eller med hjälp av tolk? Vet förresten någon något mer om detta?
 
Bästa hälsningar, Stefan

2003-06-22, 11:52
Svar #3

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Så här skriver Erik Kuoksu på sin hemsida:
 
Mats Larsson Pynnöi-Mämmi. d. 1634. Han inkom till Tornedalen i samband med kyrkbygget i Enontekis 1607, och anlade sedan gården Mämmilä i Turtola. Han kom enligt traditionen från Rautalampi i Savolaks.
 
Var det fadern eller sonen som grundande Mämmilä...?
 
Enl. Wahlberg ligger förresten Mämmilä på nuv. finska sidan om älven.

2003-06-22, 13:32
Svar #4

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Säkert är i alla fall att Mämmilä ligger på östra (nuv. finska) sidan om älven. Har själv passerat skylten efter vägen.
 
Beträffande vem som gjorde vad är kanske inte allt lika uppenbart. Det förefaller enligt min uppfattning rimligt att anta följande:
 
Mats Matsson (Finne) avlider 1654 - ej 1634 - i Narken, Överkalix. Han bör således ha varit född antingen i slutet av 1500-talet eller i inledningen av 1600-talet. Fadern Mats Larsson Pynnöi(?)-Mämmi kan då ha varit verksam vid kyrkbygget i Enontekis, det är ju inte omöjligt. Det kan t.o.m. vara den plats som Vahtola avser, när han skriver att Mämmi kom till Tornedalen från Kemi älvdal (fast Enontekis ligger ju inte där, förstås). Det kan även tänkas att Mämmi en tid verkade vid kyrkbygget i Enontekis och därefter vid något (kyrk-?)bygge i Kemi älvdal alternativt som nybyggare. Denne Mats Larsson Pynnöi-Mämmi bör kunna vara identisk med nybyggaren i Mämmilä, Turtola, omnämnd f.f.g. 1620 i skattelängderna för Turtola och d. 1634. Har heller inte sett att Mats Matsson anges med namnet Mämmi. Vet ej vilken källa Erik Kuoksu refererar till betr. kyrkbygget i Enontekis och namnet Pynnöi. Om Pynnöi är det ursprungliga namnet faller ju en del av Vahtolas teori om att söka ursprunget i Rautalampi (se inlägg ovan). Å andra sidan vet vi ju att det s.k. klubbekrigets härjningar var stora just kring Rautalampi socken och att flera lämnade detta område och bosatte sig i olika s.k. finnmarker i Sverige.
 
Nu är vi väldigt långt borta från rubriken: Hur veta om de är samer? Vad gör vi?
 
M v h, Stefan

2003-06-22, 14:24
Svar #5

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Vi är väl många som härstammar från Mats Matsson Finne (och hans fru), även jag sägs det.  
 
Vi borde väl be Peter flytta diskussionen - men inte till en socken eftersom de är så spridda. Vill vi ha Mats, historien kring var han bodde, och hans familj under Norrbotten/Allmänt eller Norrbotten/Efterlysningar?  
 
Namn och levnadsår, eller belagda år är väl en lämplig rubrik (inte bara namnet alltså).
 
Han har varit på tapeten minst en gång tidigare på Anbytarforum som exempel på hur man skriver namn i september 1999 under Anbytarforum: Språk, ord och namn: Personnamn: Övrigt om personnamn: Efternamn: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-september-14.  
 
En dotter till Mats Mattson Finne redovisas här:
Anbytarforum: Landskap: Norrbotten: Socknar: Tärendö: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-08-13 den 6 februari 2001
 
Själv lär jag härstamma från sonen Ivar (enligt en antavla Erik Wahlberg gjort en gång i tiden). Fanns det fler barn?
 
I antavlan jag ärvt står Ifwar Matsson. Finskt. (ska väl utläsas finsktalande?, min kommentar). Soldat 1656. Vanhatalo i Narken. Hustru Margareta född 1618 död 15.8.1690.
Mats Matsson. Kallas i de äldsta längderna från år 1637 för Finne. Grundat Vanhatalo hemman i Narken (Narkaus).
 
Ivar Matssons son Per Ivarsson har sedan diskuterats under Överkalix. Även han har noteringen finsktalande.
 
Även Mats Larsson Mämmilä dyker upp på annat håll i forumet, under Lappland/Socknar/Gällivare i november 2002 och här Anbytarforum: Landskap: Norrbotten: Efterlysningar: Pekkala Kuivakangas.
 
Jag ser också att Mats Matsson Finne lämnats in till DISBYT av flera forskare, några anger att han är född 1601 andra saknar födelseuppgift, och dödsåret varierar mellan 1650, 1652 och 1654.
 
Hälsningar,
Eva

2003-06-22, 16:38
Svar #6

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Om diskussionen ska hamna rätt så bör väl den del som handlar om Mats Matsson Finne ligga under Överkalix, medan den som handlar om fadern kunde föras under Övertorneå.  
Överkalix-forskaren Maj-Lis Wennbergs uppgifter är: Mats Matsson Finne levde 1601-1652, han blev nybygggare i Narken år 1637. Jag är dock något undrande inför hennes uppgift om Ivar Matsson Finnes barn (har inte själv kontrollerat dessa uppgifter) och deras födelseår, om hon inte har avsett att Pär Ifvarsson, 1669-1737, var son till Ifvar Ifvarsson, 1650-1733, och därmed sonsons son till Mats Matsson Finne.  
 
Hälsningar
Irma

2003-06-22, 21:50
Svar #7

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Att Mats Matsson Narkaus (Finne), uppgiven född 1601 samt lika uppgiven död 1652, skulle vara son till Mats Larsson Mämmi eller Pynnöi, uppgiven enligt en åldersuppgift såsom född 1558, död ev. 1623 eller 1636, är mig veterligt ingen källbelagd uppgift.
Kallioisen Erkki (Erik Wahlberg), allas vår okrönte guru, har en gång under 1950-talet - efter grundligt källstudium - antagit detsamma, eftersom ingen annan Mats i trakterna av Tornedalen syntes passa in.
 
Att Mats Larsson Mämmi eller Pynnöi skulle ha varit kyrkobyggare, vilket Håkan Bergström antyder efter tolkning av Erik Kuoksus hemsida, har jag aldrig sett några skriftliga belägg för. Dock behöver det ju i sig inte vara fel ändå. Men jag hade i sådant fall önskat se tydligare belägg för detsamma: Han inkom till Tornedalen i samband med kyrkbygget i Enontekis 1607---- behöver ju i sig inte alls innebära att Mats Larsson [var med och] byggde kyrkan i Enontekis 1607..., utan att han hitkom vid samma tid (?).
Vi vet att Matz Mämminen, kallas även Pynnöi, förekommer i byn Koivukylä i Kemi älvdal bl a åren 1606 och 1608 (då var väl kyrkan i Enontekis redan färdig?).  
Han var uppenbarligen inte lapp, men det är möjligt att han var från just Kemi älvdal. Dock har även jag hört den traditionella teorin om att det finns ett savolaksiskt ursprung. Denna teori gäller för många nybyggare som kommit till Tornedalens övre bygder efter 1590-talet.
Efter att ha försvunnit från Koivukylä i Kemi älvdal dyker sedermera en namne upp såsom nybyggare i Turtola, å blivande Mämmilä hemman (vilket Sundbäck så riktigt påpekar ligger på finska sidan), vilket med i princip all möjlig sannolikhet är just samma person. Där finns han med i skattelängderna åtminstone 1612-1623 (avled han då 1623?). Enligt jordeboken förekommer han i östra Turtola 1632-1636 (avled han då först 1636?).
Ni ser alla det vi redan vet om i ryggmärgen: inga säkra årtal för dödsfall går att utläsa. Det mesta är och förblir antaganden.
Liksom med det faktum att Mats Larsson ska ha haft sönerna Mats Matsson, f. 1601, Tomas Matsson, f. 1602 (min ana från två släktgrenar), Lars Matsson f. 1608 (min ana från två andra släktgrenar), samt Jöns Matsson.
Tomas är tämligen sannolikt en son (och eftersom han drog till Muonioniska - nuv. Alamuonio - så kan man ju, kanske, mycket väl tänka sig att fadern hade kännedom om trakterna efter en eventuell Enontekis-färd.
Lars Matsson (uppkallad efter farfar) övertar ju Mämmilä hemman och skattar åtminstone 1638-1666, men lämnar gården öde och flyttar upp till Alamuonio och Lahti hemman, skattar där 1669-1685. Detta faktum gör att man gärna antager att Tomas Matsson är hans broder.
Jöns Matsson i Turtola är utskriven till knekt 1647.
 
Men om Mats Matsson Finne i Narkaus tillhörde denna barnaskara, det vet vi alls icke med någon säkerhet. Men vi vill så gärna tro det, av flera skäl. Inte minst för att då blir släkttavlan mera komplett, men också därför att det finns en erfarenhetsmässig och sakkunnig liksom lokalkännedomsmässig logik i Erkkis resonemang om att Mats Matsson Narkaus egentligen var från Mämmi i östra Turtola.
Det är troligt att han dog omkring 1652 eftersom det är sista året han förekommer i skattelängd (enligt mina noteringar i vart fall). Hans hustru dog tydligen 1667.
Så även jag antager detta såsom ett gällande faktum, i vart fall en trolig hypotes.
En Mats Matsson återfinnes även i Pajala tidigt 1600-tal, men gården lämnades öde.  
 
Mats Matsson hade åtminstone tre barn:
1. Ivar Matsson, f. ca 1625 d. 1669, övertog faderns hemman, nuv. Vanhatalo i Narkaus (min ana från en släktgren). Hans äldste son Ivar Ivarsson for rakt in i svenskbygderna och bosatte sig i Kallax söder om Luleå. Det är litet ovanligt. Sonen Staffan blev väl förste nybyggaren i Teurajärvi, sonen Jöns hamnade så småningom i Nybyn, Överkalix, medan då yngste sonen Pär övertog far och farfars hemman i Narkaus, medan två döttrar gifte in sig i Lovikka-släkten.
2. Malin Matsdotter, f. ca 1630 d. 1704, gift 1654 med nybyggaren Jock Mickelsson i Kengis (Jokk), f. ca 1625 d. 1709. (min ana från två olika släktgrenar).
3. Mats Matsson, f. ca 1630, utskriven till knekt. Återvände hem 1663 från Landskrona där de legat i garnison, tillsammans med fyra st andra överkalixbor (har för mig att det är Olle Hederyd som omnämnt denna sak?).
En Mats Matsson Kaukonen omnämns i Olmasjoki i Kittilä socken 1684.
 
Det är svårt att påstå för mycket när källforskningen inte alltid riktigt ger stöd för ens teorier.
Men, ska vi ha släktmöte? Ska vi kalla hela Norrbotten?
Hälsar,
ST

2003-06-22, 22:04
Svar #8

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Tack Sture för en källkritisk granskning, eftersom det är viktigt att tala om var gränsen går mellan det man vet och det man inte kan belägga. Det är väl ungefär därför jag hittills stannar på tidigt 1700-tal på de flesta av mina anor ...  Jag har hittills inte lagt något krut på forskning i äldre material, det finns ju så många grenar och spår att följa.
 
Det är också en risk när man rör sig vid dessa tider, med osäkra uppgifter, att samma uppgift cirkulerar utan belägg och återanvänds så att ev. reservationer försvinner på vägen.
Den antavlan jag har (utförd av EW till mina morföräldrar) saknar helt källor och jag vet att den innehåller fel, så den har inte gått in i min egen forskning utan koll.
 
Det är en viktig del av forskningen att osäkerheten ägnas tid också, inte bara att fylla ut tavlan så långt bak som möjligt.
 
Men jag kommer gärna ;-), vi lär som sagt vara många ...
 
Hälsningar
/ Eva

2003-06-23, 00:15
Svar #9

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Sture,
Tack för din utmärkta sakliga redogörelse. Min fråga: du skriver: Ivar Matsson, f. ca 1625, d. 1669, övertog faderns hemman, (...) yngste sonen Pär övertog far och farfars hemman i Narkaus.  
Enligt de uppgifter jag fått (Maj-Lis Wennbergs sammanställning) var Ivar Matsson gift med Margareta Andersdotter, f. 1618, d. 1690. Om hon vore född ca 1628 kunde hon vara mor till Pär Ivarsson, f 1669. Har du henne född senare? Eller har du en födelse-/ålders-uppgift på Margareta Andersdotter?  
 
hälsningar
Irma

2003-06-23, 09:19
Svar #10

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Tack, Sture, för Din eminenta utredning om Mats Matsson Narkaus/Finne och av den troliga filiationen mellan honom och Mats Larsson Mämmi samt den sistnämndes bakgrund och härkomst. Det gäller verkligen att kryssa rätt bland källor och hypoteser!
 
Hade en notering om att Jock Mickelssons hustru och Mats Matssons dotter skulle heta Margareta, men jag förstår att jag får ändra detta till Malin!
 
Troligen får hela Norrbotten kallas till släktträffen - även min hustru härstammar från Mats Matsson.  Jag antar att det lär finnas många fler med denna härstamning!
 
Ställer även en fråga under Nederkalix om en Ivar Tomasson. Hör han till släkten med Ivar som släktnamn???
 
M v h, Stefan

2003-06-23, 21:16
Svar #11

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Irma!
Maj-Lis har nog hämtat ålderuppgiften från Överkalix dödboks notering för 4 juni 1690: Margareta, hustru i Narken, 72 år.
Då blir födelseåret 1618.

2003-06-30, 23:12
Svar #12

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Jag håller med Irma om att åldersuppgiften verkar lite märklig för Margareta Andersdr som hustru till Ivar Matsson och mor till Per Ivarsson, eftersom 51 år är en ovanligt hög ålder för att få barn - det är väl inte biologiskt omöjligt, men ovanligt måste det vara.
 
Om det enda årtal hon kan förknippas med är dödsåret så får väl födelseår 1618 ges en betydligt lägre säkerhet (det är det årtalet som står i mina ärvda papper också) - fast där står död 15.8.1690. Varken Ivar eller Per har några årtal i den antavlan, mer än soldat 1656 för den förste och gift 6.6 1694 för den andre. Dog Ivar samma år som Per föddes, enligt Stures uppgifter blir det väl så?
 
Pers bröllopsnotis och barn diskuteras under Överkalix 11-15 april 2001, där han fått födelseår omkring 1670.
 
Hur ser ungefärliga födelseår ut för Pers syskon?
 
Hälsningar,
Eva

2003-07-01, 06:20
Svar #13

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jag kom på att jag hade Överkalix C:1 hemma, så jag slog upp döda 1690, no 7, hu Margeta i Narcken begrofs d. 15 Augusti af Pastor på kyrkiogården, 72 åhr gammal.
 
/ Eva

2003-07-01, 10:21
Svar #14

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Margareta Andersdotter dör 1690 och finns noterad i dödboken, 15 augusti, och hon begravdes av 'pastor', vilket tyder på att komministern Olof Halsius skötte om saken. Kyrkoherden Johannes Olai Halsius började bli till åren. Han var bördig från Piteå, svensktalande.  
Pers äldre bror Jöns var gift i Nybyn, men om Per Ivarsson, ännu ogift, talade finska, så kan uppgiften om hennes ålder blivit fel.  
 
Det är ca 25 år mellan generationerna och hustrun till Ivar Matsson torde varit född ca 1630. Sonen Ivar föds 1650. Sonen Per Ivarsson tycks vara yngsta barnet och om Margareta Andersdotter är 39 år när Per föds, så går det lättare att acceptera henne som mor till honom.
 
Året 1690 var intensivt i Överkalix. Kyrkan brann natten mellan den 25 och 26 februari (under en bröllopsfest för Halsius dotter!); den nya invigdes den 19 oktober.  Det var bråk om korets storlek, och säkert var finansieringen inte heller det lättaste. Det pågick dessutom en rättegång där kyrkoherden och hans son komministern var inblandade. (Se: Hederyds, O., Överkalix. D. 1. (1982), s. 149-152. .
Skördarna slog fel under flera år från 1690-talets början, och 1690 kan ha varit ett sådant år.  
Med andra ord: Händelser i tiden kan ha bidragit till fel åldersuppgift.  
 
m v h
Irma

2003-07-01, 18:07
Svar #15

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
För tydlighetens skull så står det inget patronymikon eller släktskap (typ någons änka, vilket hon väl var då? eller moder) i dödboken. Den informationen kommer från annat håll, antar jag.  
 
Namnet Andersdr förekommer i FamilySearch ser jag. Margareta förekommer på Internet även med namnet Ivarsdr, födelseår 1618 och en födelseplats.
 
Jag antar att Mats Matssons hustru är till namnet okänd?  
 
Som jag skrev tidigare så har jag inte tittat alls på denna familj, eller källorna för denna tiden i trakten (utöver dödnotisen nyss).
 
Tack Irma för skildringen av Överkalix, det gör ju att man får läsa C:1 med ett annat perspektiv :-)(när det går alls, mikrokortet är bra mörkt ibland och i övrigt heller inte så lättläst).
 
Hälsningar,
Eva

2003-07-01, 18:20
Svar #16

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Allmänt:
Åldersuppgifter i dödböcker är inga pålitliga uppgifter för födelseår. Har sett uppgifter  i annat sammanhang vid begravningen som: hennes ålder visste ingen.
Det betyder att man tillfrågade de som fanns med vid begravningen om de visste åldern. Kanske närmaste anhöriga inte fanns och de närvarande hade svårt att ange åldern.

2003-07-01, 21:19
Svar #17

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Hej,
 
Har tagit hand om min lunginflammation ett par veckor. Ser att diskussionen rullar på.
Det här med åldersangivelse vid dödfall, vilket i sig utvisar ett födelseår, är ju inte alls mycket att anse såsom säkert.
Det är ju även det ni delvis diskuterar.
 
Med tanke på B-G Nilssons inlägg erinrar jag mig väldigt många fall bland mina anor där dödsåldern uppgives till någonting preciserat, men som inte alls går att belägga vid kontroll av befintlig födelsebok. Speciellt två generella fenomen har jag iakttagit:
1) Ju äldre personen uppgivits varit vid dödsfallet, ju större ”risk” att personen i själva verket varit yngre.
2) Ju längre tillbaka i tiden, desto större ”risk” att åldersangivelsen felar.
 
Hade bl a denna förfader (min ff ff ff ff):  
Erik Olsson Toljus (Patron)
Född 4 januari 1733, död 13 september 1791 i Nuottioranta.
Var vid sin död således 58 år 8 månader 9 dagar gammal men uppges i Hietaniemi död- och begravningsbok ha varit ”67 år gl” och avliden av ålderdoms bräcklighet.  
 
När det gäller Ivar Matsson så har jag noterat att han förekommer för sista gången i skattelängd 1669. Jag har inte djupstuderat samtliga aktuella källor för dessa personer. Bristande tid och intresse. Men eftersom han då uppenbarligen inte var alltför gammal (ca 45 år), så har jag antagit att han avled då. Men så behöver ju faktiskt inte ha varit fallet. Han kan ha levt längre.
Samma fenomen inträffar ju med sonen Pärs födelseår: det är beräknat från en uppgiven dödsålder.
Inte vet vi när de var födda exakt liksom vi inte heller säkert vet när Ivar Matsson dog. Även om jag tror att Ivar avled 1669 (eller 1670).
Jag tror inte att Ivar Ivarsson är far till Pär, eftersom Ivar drar ner till Kallax i Nederluleå, vilket inte skulle tyda på att han efterlämnat en ”äkta” son Pär Ivarsson kvar i Narkaus.
Likaväl har jag antagit att Margareta Andersdotter ”torde ha varit ca 10 år yngre” än vad dödsboken 1690 anger.
 
Men, visst kan även jag ha tolkat källorna fel,
Hälsar
ST

2003-07-02, 09:02
Svar #18

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jag håller helt med om att åldersuppgiften i dödboken kan leda fel (liksom födelseåret i de första hfl). Det är bara konstigt att så många forskare (present company excluded som amerikanarna säger) använder det uträknade årtalet utan minsta reservation.
 
Det är likadant med Ivar Matsson, om han är belagd sista gången ett visst år eller om det året anges som hans dödsår är ju också en åtskillnad som forskare måste göra.
 
Diskussionen här leder i alla fall hela tiden framåt .
 
Hälsningar till solen från ett gråkallt, mulet, regnigt Jönköping - och för tillfället Skåne,
/ Eva

2003-07-02, 09:31
Svar #19

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Om Mats Matssons änka (?):
Jag har en anteckning ur Överkalix LI:1 fol 87v, gällande år 1667 om att 'Ivar i Narken gav en gåva till kyrkan efter sin moder'. (Stavning moderniserad, då jag bara har citatet tillgängligt just nu.) Det är ca 35 år sedan jag gjorde anteckningen i anslutning till att jag kartlade anor i Jock och Rödupp.  
 
Irma

2003-07-02, 11:20
Svar #20

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Irma,
 
det är precis den källan jag nyttjat när jag den 22 juni här ovan skrev att Mats Matssons änka bör ha avlidit 1667. Tyvärr framgår ju inte hennes namn.
 
Sedan har jag funderat på detta med Mats Matssons ev. släktskap med Mämmi (vilket jag fortfarande själv tror är fullt möjligt, tills jag/vi blir överbevisade av annan källforskning som omtalar något annat på ett tydligt sätt). Efter vad jag har sett så benämns medlemmar ur Mämmisläkten ofta just med detta tillnamn, Mämmi. Om jag nu minns rätt (?) så kallas de även ibland så uppe i Alamuonio. Mats Matsson gör det mig veterligen inte. Detta faktum skulle kunna tala emot ett ursprung hos Mämmis.
Förvisso var Mämmi (Mämmilä) ett gårdsnamn i Turtola, vilka gårdsnamn växlade beroende på den aktuella gård man bebodde vid olika tidsskeenden. Men just namnet Mämmi är speciellt eftersom Mats Larsson Pynnöi ju hade med sig detta namn ifrån Kemi älvdal. Då fick gårdsnamnet Mämmi även funktionen av någon sorts släktnamn, innan det förankrades såsom just gårdsnamn även i Turtola by.
Därför borde nog Mats Matsson ha benämnts Mämmi när han dök upp i gamla överkalixbygden. Och det kan han ju faktiskt ha gjort i talspråk och folkmun, men de svenskspråkiga skrivarna greppade aldrig andemeningen i ett dylikt tillnamn, utan nöjde sig med att ange etnicitet: Finne....
 
Blev vi klokare av detta?
 
Hälsar
ST

2003-08-25, 08:49
Svar #21

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Jag kan tillägga att belägget för att Mats Larsson Mämmi el. Pynnöi var kyrkobyggare i Enontekis 1607 är att han med sitt bomärke (ML ihopskrivet) tillsammans med två andra personer i denna egenskap undertecknar ett kvitto på matvaror detta år. Jag har tyvärr inte detta dokument framför mig just nu, men det återfinns i faksimil i något band av Westin, Gunnar (red.): Övre Norrlands historia, Umeå 1965. Band 2, tror jag.
 
MVH
 
Erik Kuoksu

2003-08-25, 21:38
Svar #22

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Detta kvitto finns avbildat på sid 42 i Övre Norrlands historia : tiden 1600-1721 (Umeå 1965).Enligt bildtexten handlar det om Kvitto å kost och lön av fyra kyrkobyggare vid Tingevara, troligen avseende Simojärvi kapell, 26 april 1607.  Originalet finns i: Riksarkivet. Norrlands lappmarker 1607:6, Olof Anundssons räkenskap för Torne lappmark.  
 
m v h
Irma Ridbäck

2003-08-26, 09:33
Svar #23

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius

2006-11-07, 22:04
Svar #24

Victor Larsson

Hello!
 
I have a Mats Finne in my family tree as well.
 
Mats Finne
born c.a. 1530
 
his son:
Olof Matsson
born c.a. 1570
 
his son:
Mikael Olofsson
born c.a. 1600
 
his son:
Hans Mikaelsson
born 1630 Kyrkbyn, Söderbärke (W)
 
Could this Matts Finne be related to the one you have been talking about?
 
Best Regards,
 
Victor

2006-11-09, 15:19
Svar #25

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
To Victor Larsson:
 
The Mats Finne you ask about is presumably not related to the Mats Matsson Finne mentioned in this discussion, as the two persons lived in completely different parts of the country.  
 
The name Finne was rarely a family name, but usually an indication that the person spoke Finnish as his or her mother tongue, or was an immigrant from Finland, then a province of Sweden.  I suppose the name Mats Finne could be translated to Matthew the Finn in English.
 
Best regards
 
Erik Kuoksu

2007-09-01, 16:18
Svar #26

Johanna Eriksson

Hej
 
diskussions tråden är gammal men min pappas mormor hette Alma Johansson och är en ana till Mats Mattson finne om det nu stämmer. *Har gjort ett släkt träd och det är gigantiskt och skulle kunna fortsätta hur länge som helst detta är skit skoj. Hoppas någon läser detta.

2012-01-24, 12:19
Svar #27

Utloggad Moderator Norrbotten

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 226
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Två inlägg gjorda 2012-01-24 har flyttats till Norrbotten>>Övertorneå
 
Mvh
Moderator Norrbotten

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna