ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp Asker. Födelseboken 24 mars 1737  (läst 892 gånger)

2017-10-29, 22:28
läst 892 gånger

Utloggad Jan Gunnarsson

  • Jan Gunnarsson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 10:11
    • Visa profil
Hej! Mycket kan jag läsa men inte det här. I födelseboken för Asker 24 mars 1737 finns uppgifter om den nyfödda Sara Christina, döpt 25 mars. Jag kan inte få ut titel och namn på fadern möjligen är titeln  ...-makaren? Modern uppges heta Sara Eriksdotter tror jag. Likaså får jag byanamnet till Leed men är inte säker på detta. Dopvittnen? Hoppas någon kan ta sig tid med detta!

2017-10-30, 13:29
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Jan!

Faderns namn ser ut att vara Nils Örngreen, och det tycks både Släktdata och FamilySearch hålla med mig om. Hans yrke tolkar jag som "häcktmakare", vilket enligt SAOB förr användes om kringvandrande tillverkare och försäljare av häktor men också ibland om lösdrivare i allmänhet. Att Nils och hans hustru inte var fast bosatta på dotterns födelseort, framgår av att det står "Vistats i Leed".

Dopvittnena ser ut att vara Pär Larsson i Led och hustrun Karin Jönsdotter.

Familjen är nog inte så lätt att hitta i kyrkböckerna, men i husförhörslängden för Apelboda i Glanshammar, där Nils Örngrens och hustrun Sara Bäckmans dotter Magdalena föddes 1757-11-08 (Glanshammar C:4, s 102), är "Örgrens döttrar" Magdalena och Sara Christina inskrivna utan närmare upplysningar men med tillägget: "Nils Örgren skall med hustru bruka salighetsmedlen i Örebro" (Glanshammar AI:2, s 79).

Nils Örngren och Sara Bäckman fick också en son, Anders, på Oxbacken i Västerås 1745-09-12 (Västerås Domkyrkoförsamling C:4, s 104), men inte heller där har jag hittat dem i husförhörslängden.

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2017-10-30, 15:39
Svar #2

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Till slut hittar man i alla fall familjen i en husförhörslängd - i Apelboda (Glanshammar AI:3, s 135), där fadern Nils Ör[n]gren dör 1773-08-06 (Glanshammar C:5, s 214) och där det - inte oväntat - visar sig att dottern Sara Christina, som dök upp i föregående husförhörslängd, inte är identisk med den Sara Christina som föddes i Asker 1737 och som alltså bör ha dött någon gång före 1760-01-11 då hennes namne föddes (Glanshammar C:4, s 115).
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2017-10-30, 18:20
Svar #3

Utloggad Jan Gunnarsson

  • Jan Gunnarsson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 10:11
    • Visa profil
Hej! Varmt tack för detta innehållsrika svar som visade mycket mera än jag ens kunde tänka mig. Väldigt bra att få det här utrett. Det har nämligen uppstått en förväxling av personer på nätet, där Örngreen förväxlats med den 86-årige mönsterskrivaren eller kvartermästaren Nils Örnberg som var bosatt i Led. Man har fått det till att Örnberg skulle ha gift om sig och fått en dotter 1737. Det hela verkade genast alldeles orimligt. Om någon nypåbörjar en forskning på Nils Örnberg med familj kommer ju den här uppgiften upp alldeles på en gång och det är ju helt galet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna