ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lappland - Norrbotten??  (läst 2376 gånger)

2000-03-16, 19:01
läst 2376 gånger

alice

Hej!
 
Socknarna Gällivare, Jokkmokk och Jukkasjärvi ligger i landskapet Lappland, men tillhör Norrbottens län. Eftersom rubriken är Lappland borde de sortera under Lappland.
 
Hälsningar
 
Alice Ahnqvist

2001-07-30, 09:29
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Hej!
Ser att såväl Arjeplog som Arvidsjaur för tillfället figurerar under rubriken Norrbotten, -de hör ju båda till Landskapet Lappland.. (detta problem gäller förresten en stor del av diskussionerna i Lappland och Norrbotten)
 
Dessutom är det lite synd att de tre socknarna Fredrika, Jokkmokk och Jukkasjärvi förekommer dubblerat i sockenlistan under Lappland; det blir ju mycket svårare att orientera sig då!
-Kanske vore det id? att någon administratör kunde lägga samman inläggen där, så det bara blir en diskussion per socken, dvs som det är tänkt att vara..? Det verkar ha varit dubbelt där sedan -99, så det kan inte vara något nytt problem..
(Detta sista gäller ju faktiskt Lappland, så nu gör jag själv kanske fel, -men den befintliga rubriken passade rätt bra..  :-)
Mvh //Peter

2001-08-01, 15:27
Svar #2

Utloggad Kjell Mäki

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 539
  • Senast inloggad: 2011-05-23, 19:22
    • Visa profil
Hej
 
Vi som bor här uppe i norr (Länen Västerbotten och Norrbotten) pratar om län och inte om landskap. Som exempel så finns inte Landskapet Norrbotten. Det beror på de gränsdragningar efter det senaste kriget 1808-1809.
 
Jag har för mig att detta problem finns på någon annan rubrik.
 
Mvh Kjell

2001-08-03, 00:05
Svar #3

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Kjell Mäki, m. fl.,  
Den här diskussionen blossar upp regelbundet. Den visar hur djupt rotad landskapstanken är. Visst är Norrbotten ett eget landskap, den östra delen av länet Norrbotten. Det är den breda kuststräckan mellan Piteå och Haparanda och det är huvuddelen av Torne- och Kalixälvdalar. För ett par år sedan diskuterades ett förslag till  landskapsvapen. Om vapnet sedan blev  
antaget vet jag dock inte.  
Läs f.ö. Carl Szabads inlägg under Lappland, den 5 febr. 1999.
Ingen har heller protesterat mot att landskapet Norrbotten också har egen  landskapsblomma:  
åkerbär, och egen landskapsfågel: lavskrika.
Hälsningar
Irma Ridbäck
utflyttad norrbottning
 
PS Man kan jämföra t.ex. Västmanlands län, där de  
östligaste delarna alltid legat i landskapet Uppland och många där ser sig som upplänningar boende i länet Västmanland.

2001-08-03, 20:39
Svar #4

Bosse Westin

Hej!  
 
Jag heter Bosse Westin och är från Boden. Jag söker:
 
Rötterna efter min anfader Carl-Jöran Vestin, född i Tåme 1792 den 25/10.
Carl-Jöran Vestin flyttade till Norrlångträsk med sin fru Maria Johansdotter, f. 1785.
Carl-Jöran Vestin fader hette Lars Andersson ???
f. 1785 och från Nr 1 Tåme - Svartbäck.
Jag redan skickat denna förfrågan till Västerbotten.
Denna förfrågan är riktad till Norrbotten.
 
1. Var Carl-Jöran Vestin soldat ? Var ?
2. När tog han namnet Vestin och varför ?
3. Vem var Grenadier Corporalen  Pehr Vestins
   fader ? Pehr Vestin gifte sig i Burträsk 1791
   den 10:e april.
 
Om någon känner igen något av ovanstående vore det häftigt. Kontakta mig.
 
Bosse Westin
0921-50547
070-341 30 29
bo.vestin@telia.com

2002-01-04, 19:08
Svar #5

Bernt Eriksson Haninge

Hejsan!
Jag söker pigan Margareta Engström född 1795  
i Luleå.Hon flyttade troligen 1813 till Leipojärvi, Gällivare. Där födde hon den  
8/11 1813, en oäkta son Johan Anton, fader okänd.
 
Hon födde ytterligare en son den 10/6 1817,  Gustaf Erik, även denna gång fader okänd.
 
Under åren 1823-38 bodde Margareta Engström med sönerna i Gällivare. 1839-1845 bodde de i Dokkas. 1834 gifte sig Margareta med O.L.Hedman från Nederkalix. 1846 är familjen utflyttad till?  
Margareta Engström är min morfars farfars mor.
 
Har sökt henne och familjen i övrigt, till synes förgäves.Är det någon som vet något vore jag tacksam för svar.
 
Vänliga hälsningar  
Bernt Eriksson

2003-03-31, 19:34
Svar #6

Utloggad Hans Poromaa

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 12:09
    • Visa profil
Hej Bernt! Gustaf Erik Engström anlägger ett nybygge i byn Saittajärvi. I den protest som bruksförvaltaren Sohlberg på tinget riktar mot sagda ansökning har Gustaf Erik som patronym Andersson. Av det kan man sluta sig till att fadern har hetat Anders Engström. Margareta hade tjänat piga i Nederluleå. Om jag inte är ute och cyklar, så har jag ett minne av att bröderna Engström blir inför tingsrätten krävda på ersättning för moderns begravning och transport till kyrkogård i Kengis. Den som kräver ersättning är husbonde på Laurheikki gård i Tärendö. Det är möjligt att Margareta tjänade hos denne bonde. Hon hade ju också en faster, Anna, gift i Tärendö med Mats Johansson Kurravaara. Deras dotter Anna Maria gifter sig med Saittajärvs förste nybyggare Jakob Johansson. Margareta hade en broder, också gift i Tärendö, ett tag bosatt på Jalokorva nybygge i T., senare något år i Männikkö. Han och hans familj flyttar till Gällivare fs kring 1830. Lite rörigt, men vill du veta mer så kan jag kanske hjälpa till.  
mvh Hans.

2003-04-01, 10:31
Svar #7

Bernt Eriksson

Hej Hans!
Tack för ditt svar! Det var verkligen intressanta uppgifter, men en aning kryptiska.  
Jag har länge sökt denna Margareta Engström,  
för att få reda på vad som hände henne, när/var hon dog etc.  
 
Sist men inte minst är jag mycket intresserad  
av de u.ä. barnen samt deras fäder, som jag inte lyckats hitta. Jag har följt flera spår men bara hamnat i återvändsgränder.  
 
Dina uppgifter stämmer till hälften med mina,
så jag kan inte nu avgöra om det är samma person
som det handlar om. Jag vore jättetacksam för  
lite hjälp på vägen, om du har ytterligare uppgifter.
 
Med vänlig vårhälsning
Bernt

2015-02-16, 15:36
Svar #8

Utloggad Moderator Norrbotten

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 226
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
3 inlägg har flyttats till landskapet Lappland och Gällivare

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna