ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Värnpliktsnummer 54 67/97 Johannes Eliasson f. 8 dec 1875 bosatt Örby  (läst 901 gånger)

2017-10-28, 19:03
läst 901 gånger

Gunnel Hansson

Har nu letat igenom inskrivning för Älvsborgs regemente, Vedens kompani i tron att värnpliktsnumret indikerar att han började sin värnplikt 1997 med Vedens kompani, 67. Hittar honom ingenstans. Har jag tolkat numret alldeles fel?

Inskrivnings- och rullföringsområden
SERIE
Inskrivningslängder
REFERENSKOD
SE/KrA/0473/A/13/01:Ö/D 1/11
DATERING
1897

Skulle bli jätteglad om någon kan hjälpa mig komma på rätt väg.

2017-10-29, 10:27
Svar #1

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 520
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 14:22
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Gunnel, det nummer du hittat i församlingsboken, 54 67/97, är ett militärt inskrivningsnummer för värnpliktiga. ”97” står för årtalet (1897) och är det år han kallades in för mönstring som värnpliktig i Beväringen. ”67” är det kompaniområde där han mönstrade. ”54” är han löpnummer i inskrivningsrullan för detta år. ”67” står för Vedens kompaniområde som åren 1893-1901 ingick i Älvsborgs regementes 2. Inskrivningsområde.
[/size]Vid denna tid mönstrades man för värnplikt det år man fyllde 21, vilket innebär att din ana bör vara född 1876.
[/size]De rullor som är intressanta att titta i är inskrivningslängden och stamrullan för Vedens kompaniområde. Vad jag kan se i Arkiv Digital så har de inte skannat dessa rullor än. Hur det är med SVAR vet jag inte.
[/size]På denna sida finns hjälp om hur du går till väga för att söka beväringar i dessa rullor: http://www.hhogman.se/soka_soldater_swe_bev.htm
[/size]
[/size]År 1919 ersattes stamrullorna med stamkorten (värnpliktskorten). Men även för värnpliktiga som mönstrat före 1919 men som fortfarande var i värnpliktsåldern upprättades stamkort (dvs uppgifterna för dem överfördes från stamrullan till stamkorten). År 1919 var man värnpliktig fram till 42-års ålder. Men om din ana var född 1876 så hade han lämnat värnpliktsåldern 1919 och då finns han enbart i stamrullorna och inte i stamkorten.
[/size]/Hans[/size]

2017-10-29, 10:54
Svar #2

Gunnel Hansson

Tack Hans

Han var definitivt född dec 1875. Det är nog som du säger att Vedens kompani inte blivit skannade än. Ska kolla om det är möjligt att göra en bevakning i Riksarkivet. Han blev 'frikallad'? 1805 eftersom han emigrerade till USA då.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna