ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göle/Gölin i Torsåker  (läst 1082 gånger)

2017-10-28, 19:02
läst 1082 gånger

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:49
    • Visa profil
Hej,
Jag har en (enligt namnforskare troligen förgriplig) teori om en person som döptes till namnet Göle i Ovansjö 1689, och som sedermera flyttade till Torsåker. I Torsåkers husförhörslängder för familjen förekommer hon inte, men däremot en syster Helena.
Jag har i de källor jag läst i Torsåker, såvitt jag minns, bara hittat namnet Göle/Gölin en gång, nämligen Lars Perssons moder i Wall, Giöle Larsdotter begravd skärtorsdagen 1710, 100 år gammal. Däremot förekommer namnet Göle/Gölen ibland i Ovansjö.
För klarhetens skull: Min avsikt är inte att åter öppna en diskussion om det verkliga ursprunget till namnet Göle/Gölin, en diskussion som en präst eller adjunkt i Torsåker på tidigt 1700-tal kanske inte visste mycket om, utan bara pröva sannolikheten att Göle, när hon kom till Torsåker, av prästerskapet döptes om till Helena.
Så till min fråga: Har någon funnit fler belägg för namnet Göle i Torsåker under slutet av 1600-talet eller början av 1700 talet?
Mvh Bertil


2017-10-28, 20:55
Svar #1

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Jag har inte hittat några Göle/Gölin i Torsåker. Däremot förekommer det ju i Ovansjö, Ockelbo och uppåt. Ljusdal, Ytterhogdal, Hanebo.

I ett fall jag har hittat en Gölin född 1810 som av sin make sedan kallas för Juliana (Östersund).

Jag har också hittat fall där prästen blandat ihop namnen Lena, Helena, Malena och Magdalena. Kanske har kvinnan döpts till ett namn men till vardags kallats Lena och så har prästen antagit att Lena varit förkortning för det ena namnet när dopboken säger något annat.

Kanske så med Gölin, att hon kallats Lena och sedan blivit skriven Helena, bara en hypotes.

Göle finns ju i dopboken 1689 i Ovansjö, men systern Helena f.1691 finns inte. Däremot brodern Hans, så att det finns ingen lucka där Helena passar in heller. Ingen Göle/Gölin Ersdotter finns heller med som fadder till sina syskonbarn men Helena Ersdotter förekommer. Dina funderingar känns inte alls fel.

mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2017-10-29, 12:14
Svar #2

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Det verkar som om det är fler osäkerheter i namnen i denna familj. Dottern Barbro föds 1698 i Näs, Ovansjö men när hon dör i Fagersta 1702 kallas hon Brita. Kyrkoherde Jerler som var i Torsåker då, kom från Uppsala 1701 så han kände nog inte sina församlingsbor så väl.

mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2017-10-29, 16:26
Svar #3

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:49
    • Visa profil
Hej och tack Katarina
Jag håller med om misstaget med Barbro/Brita, men Helena kallas genomgående för antingen Helena eller Lena vid båda vigslarna,vid samtliga barns födelse och i dödsnotisen, så det är inte något tillfälligt misstag. Min teori, som ju just är en teori, är att antingen namnet Göle i Ovansjö C:1 fol. 40 r. är ett misstag, eller att namnet medvetet ändrades  när familjen flyttade tillbaks till Torsåker 1702. Det första alternativet är väl inte helt otroligt, eftersom båda föräldrarna var från Torsåker, där namnet Göle inte var vanligt. Det andra alternativet förutsätter väl någon sorts aversion hos pastor i Torsåker mot namnet Göle, för att det uppfattades som hedniskt eller av andra skäl.
Mvh Bertil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna