ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rättsväsende  (läst 1811 gånger)

2017-10-28, 08:42
läst 1811 gånger

Utloggad Agneta Björk

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2023-03-20, 08:32
  • Forskar i Österfärnebo.
    • Visa profil

Hej!
Vår förening håller på att skriva av rättegångsprotokoll där personer döms till döden och senare avrättas.
Jag undrar om någon vet vad som gällde när en make visste om att makan begått ett brott som skulle bestraffas med döden, om det fanns en förmildrande omständighet för honom så han slapp få ett straff för att han som i det här fallet väntade ett halvt år innan han gick till häradsrätten och berättade det här. Så här står det i domen från 1694 (om vi läst rätt):


[font=]mannen Sven Larsson och så omsider efter mer än ett halvt års förlopp som bort är denna detestabla missgärning uppenbar gjort ty kan häradsrätten honom i anseende därav såväl som i anledning  [/font]av kungliga kyrkolagens 7 kap : §:3 och 4 till intet straff därför sakfälla utan därifrån på höga överhetens nådigsta behag befria,

[font=]Jag har försökt leta efter Kyrkolagen från den tiden men hittar den inte någonstans på nätet. Har någon av er forskat i den tidens rättegångsväsende? [/font]

I det här fallet är det tre personer inblandade, två systrar och en soldat, alla tre döms till döden men inget datum sätts. Jag har läst mig till att alla dödsdomar skulle bekräftas av hovrätten, troligen satte man då en tid för verkställandet. Det konstiga var att ena systern och soldaten avrättades i januari, två månader efter rättegången men den andra systern i juni. Kan det bero på att hon hade en baby som i januari var 7 månader? Hade man misskund med barn som ammades och skjöt fram avrättningsdatumet?


Tacksam för råd.

2017-10-28, 10:05
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15311
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:06
    • Visa profil

2017-10-29, 04:50
Svar #2

Utloggad Agneta Björk

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2023-03-20, 08:32
  • Forskar i Österfärnebo.
    • Visa profil

Hej och tack för hjälpen!
Efter att fått din nyttiga länk har jag nu kunnat gå in i den gamla kyrkolagen och hittat de ställen som vår dom hänvisar till.


Finns det möjligen någon som vet om det går att få tag i hovrättsdomar någonstans på nätet? Jag skulle vilja leta upp den slutgiltiga dödsdomen i deras protokoll, borde komma i slutet av 1694 eller början av 1695.

2017-10-29, 08:08
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lämna gärna dina uppgifter även i Avrättade, Faktabanken (som du hittar i övre menyraden)


Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2017-10-29, 10:07
Svar #4

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15311
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:06
    • Visa profil
 Arkiv Digital har domböcker från Svea och Göta hovrätt.
Sök på respektive hovrätt och Advokatfiskalens arkiv i det län du är intresserad av.

2021-05-26, 20:20
Svar #5

Utloggad Agneta Björk

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2023-03-20, 08:32
  • Forskar i Österfärnebo.
    • Visa profil
Tack för råd. Men vi som bor i Gästrikland hör till Norrland. vilken hovrätt ska jag då kolla i?

2021-05-26, 20:54
Svar #6

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15311
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:06
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna