ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 08 juni, 2008  (läst 950 gånger)

2007-10-13, 18:20
läst 950 gånger

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3159
  • Senast inloggad: 2019-10-19, 04:30
    • Visa profil
Vem har egentligen hand om databasen Kalixmo eller rättare sagt den hemsida som upprättats utifrån art director Henry Sandbergs uppgifter? Själv säger sig Sandberg inte ha någon kontroll över det digitaliserade materialet utan uppger att allt övertagits och administreras av en Mattias Andersson, som han förgäves försökt nå. Även undertecknad har utan framgång sökt komma i kontakt med Mattias Andersson ang några (av många) onöjaktigheter i Sandbergs material. Vet någon vad som gäller i fråga om Sandbergs sida på Kalixmo? Mattias Andersson ändrar e-postadress hela tiden.
Göran Stenberg

2007-10-14, 10:39
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4534
  • Senast inloggad: 2019-10-15, 20:49
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Hej Göran!
Kalixmo sköts ju av Bertil Englund och Håkan Belting.
 
Mattias Anderrsons sida( Henry Sandbergs) ligger väl inte där. Den verkar vara upplagd för länge sedan och där är ju som sagt många antaganden som kanske inte är så väl underbyggda.

2007-10-14, 13:07
Svar #2

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3159
  • Senast inloggad: 2019-10-19, 04:30
    • Visa profil
Hej Bengt-Göran! Ja, jag hade missförstått Henry Sandbergs del i Kalixmo. Sidan är helt självständig, men däremot har Kalixmo en länk till Henry Sandberg. Den största onöjaktigheten med Sandbergs uppgifter ligger nog i dateringen av gårdarna. Som en av de äldsta gårdarna i Korpikå har han pekat ut gårdar som inte ens finns med i geometriska jordeboken. Han har inte alls beaktat kartmaterial eller andra extraministeriala källor. I stället har han utgått från att en bondgård alltid ärvs från far till son osv. Nu finns ju Leif Boströms förtjänstfulla bok, men jag vill ändå påpeka detta. En som vet mycket om Korpikå är också Stefan E Sundbäck.
Sålunda faller ingen skugga över Kalixmo i fråga om byn Korpikå, men länken till Mattias Anderssons hemsida, dvs Henry Sandbergs uppgifter, förledde mig att tro att de ingick i kompanjonskap. Mattias Andersson går nämligen inte att få tag på. Jag har försökt i tre års tid.
Göran

2007-10-14, 13:15
Svar #3

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4534
  • Senast inloggad: 2019-10-15, 20:49
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Jo, där finns ju en länk även till min hemsida och jag har också ibland fått förfrågningar om Kalixmo utifrån detta. Men som sagt där ligger bara en länk och Kalixmo sköts enligt vad jag skrev tidigare.
hälsar
Bengt-Göran

2007-10-14, 13:27
Svar #4

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3159
  • Senast inloggad: 2019-10-19, 04:30
    • Visa profil
Bra att detta blev utrett! F ö kan man notera att Henry Sandbergs hemsida originellt nog innehåller nu levande personer.
Många hälsn/ Göran

2007-10-14, 22:28
Svar #5

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 221
  • Senast inloggad: 2019-05-21, 22:23
    • Visa profil
Hej Göran.
 
Du kan alltid posta din utreding av Korpikå här på anbytarforum.
 
Sven-Ove

2008-06-04, 06:44
Svar #6

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3159
  • Senast inloggad: 2019-10-19, 04:30
    • Visa profil
Sven-Ove! Själv har jag ingen presentabel utredning om byn Korpikå och egentligen skall man inte kritisera om man inte kan komma med något bättre eller kan exemplifiera. I det här fallet skulle jag dock vilja råda alla att konsultera kartmaterialet för byn Korpikå, exv geometriska jordeboken från 1600-talet och även senare kartor och därvid konstatera vilka gårdar som verkligen funnits i byn och var de legat. Jag tycker att det är fatalt då gårdar utpekas som gamla när de helt saknas på gamla kartor. Gårdsnamnens karaktär - helt obeaktade på Mattias Anderssons Korpikå-sida - säger också en del om ålder. Huvudhypotesen på Anderssons hemsida verkar vara att gårdar alltid ärvts från far till son, dvs gårdarnas ålder rekonstrueras helt utifrån släktskap.
Märk väl att jag bara uttalar mig om Korpikå-materialet och inte har någon som helst kritik mot databasen Kalixmo, som ju bara har en länk till Mattias Anderssons Korpikå-sida. Rubriceringen av denna tråd blev olycklig.
GS

2008-06-06, 06:20
Svar #7

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3159
  • Senast inloggad: 2019-10-19, 04:30
    • Visa profil
De sex gårdar som finns i Korpikå enl geometriska jordeboken 1648 tolkar jag som Oppigården, Framigården, Brännan, Backen, Inibyn och Åtigården. Skulle man vilja datera dem inbördes utifrån språkliga kriterier är väl Brännan och Backen yngre än de andra.
Var ligger f ö den gård Sundet som det talas så mycket om på Mattias Anderssons, dvs Henry Sandbergs, hemsida? Är detta namn överhuvud taget belagt? Om så alls är fallet verkar det vara ett naturnamn och inte ett bebyggelsenamn.
GS

2008-06-06, 06:33
Svar #8

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3159
  • Senast inloggad: 2019-10-19, 04:30
    • Visa profil
Sedan kan man göra ett stort kliv i tiden till en storskifteskarta över Korpikå från 1794 och där tolkar jag littera A&B som Inigården, C som Inibyn, D som Framigården, E som en gård ägd av fältväbeln Daniel Baudin, F som Gählmans, G som Backen, H som Åtigården, I som Nils-Johansa, K som Brännan och L som Abrahams.
GS
 
(Meddelandet ändrat av Gst den 06 juni, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av Gst den 07 juni, 2008)

2008-06-06, 06:40
Svar #9

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3159
  • Senast inloggad: 2019-10-19, 04:30
    • Visa profil
Gårdarna på lagaskifteskartan över Korpikå från 1834 identifierar jag som A Inigården, B Elias, C Inibyn, D Framigården, DD som Oppigården, E som Baudins gård, F som Gählmans, G som Backen, H som Vallgärde?, I som Nils-Johansa, K som Brännan och L som Abrahams.
GS
 
(Meddelandet ändrat av Gst den 07 juni, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av Gst den 07 juni, 2008)

2008-06-06, 06:51
Svar #10

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3159
  • Senast inloggad: 2019-10-19, 04:30
    • Visa profil
Gemineringen av D visar f ö på samhörigheten mellan Framigården och Oppigården. Språkligt förstår man att dessa gårdsnamn hänger samman och namntypen är mycket gammal. Om jag skulle tvingas peka ut den äldsta gården i Korpikå så skulle jag fastna för just detta gårdskomplex.
Inibyn företräder också en mycket gammal namntyp.
GS

2008-06-06, 07:00
Svar #11

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3159
  • Senast inloggad: 2019-10-19, 04:30
    • Visa profil
Oinvigda kan jag meddela att Framigården är stamgården för släkten Sandberg i Korpikå. Den ligger f ö väldigt nära Bersudden - ett naturnamn jag själv hört i min barndom - dvs den plats Bertilsudden som mönsterskrivaren Böös utpekade som byns äldsta gårdsställe när kalvskinnsprästen Ekdahl frågade ut honom på en av sina resor på 1820-talet.
GS
 
(Meddelandet ändrat av Gst den 06 juni, 2008)

2008-06-06, 07:08
Svar #12

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3159
  • Senast inloggad: 2019-10-19, 04:30
    • Visa profil
Nuv mangårdsbyggnaden på Framigården kan dateras till 1710-talet enl en årtalsmärkt tegelsten. Gården är obebodd sedan mer än 20 år tillbaka. F ö ägs den i dag helt kongruent av bonden i Oppigården.
GS
 
(Meddelandet ändrat av Gst den 06 juni, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av Gst den 06 juni, 2008)

2008-06-06, 18:56
Svar #13

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4534
  • Senast inloggad: 2019-10-15, 20:49
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Göran!
1869 års hfl ger namnen på åtskilliga gårdar i Korpikån.
Således befinns hemman nr 1 delat på fem gårdar:
Backen, Sundet, Inigården, Nygården och Elias.
 
Sundet ägs då av Krispin Andersson Sundberg, namnet kanske från sundet? vid gården?

2008-06-06, 18:59
Svar #14

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4534
  • Senast inloggad: 2019-10-15, 20:49
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Nr 2 = Framigården
Nr 3 = Baudins och Gälmans
nr 4 = Nils Johans
Nr 5 = Brännan och Abrahams
Nr 6 = Inibyn

2008-06-07, 05:06
Svar #15

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3159
  • Senast inloggad: 2019-10-19, 04:30
    • Visa profil
Där har vi alltså Sundet! Men märk väl att detta är 1869. Jag tolkar namnet som sekundärt i förhållande till Inigården.
Tack Bengt-Göran!
God morgon!
Göran

2008-06-07, 05:18
Svar #16

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3159
  • Senast inloggad: 2019-10-19, 04:30
    • Visa profil
Korpikälven - den kallas faktiskt så - är uppdelad i flera olika varp, dvs sel där man uppenbarligen haft omfattande fiske. Jag tolkar Sundet som ett naturnamn avseende ett sund mellan Övre varpet  och Byvarpet. Namnet har alltså som Bengt-Göran mycket riktigt påpekar givit upphov till både ett släktnamn och ett gårdsnamn. Men detta tillhör 1800-talet.
Stamgården Inigården är den gårdsgrupp som ligger vid nuv landsvägen i kurvan sist i byn, dvs när man har passerat byn och är på väg mot Vitvattnet. Komplexet är avbildat och kommenterat på baksidan av den sista ekonomiska kartan, den s k gula kartan, från 1980-talet. Inigården har bebotts av en Sundberg ännu på 1980-talet.

2008-06-07, 05:39
Svar #17

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3159
  • Senast inloggad: 2019-10-19, 04:30
    • Visa profil
Nyfikna undrar givetvis över Nygården, dvs ny i förhållande till vad? Gården upptogs av en Anders Magnus Johansson som úppfostrades hos släktingar i Åtigården men kom själv från gården Elias. Elias och Nygården är också granngårdar.

2008-06-07, 05:47
Svar #18

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3159
  • Senast inloggad: 2019-10-19, 04:30
    • Visa profil
Gården Sundet skulle då vara identisk med den gård som numera brukar benämnas Sundbergs och som i dag bebos av kyrkvärdsfamiljen H. Men men märk väl att geometriska jordeboken från 1648 saknar både Inigården och Sundet. I mitten av 1600-talet är byn mer koncentrerad. (Se mitt inlägg i går kl 6.20.)

2008-06-07, 06:19
Svar #19

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3159
  • Senast inloggad: 2019-10-19, 04:30
    • Visa profil
En annan onöjaktig i Henry Sandbergs material är då han utpekar gården Nils-Johansa som mycket gammal. Enl en nybruksförteckning från 1815, tillhörande storskiftet i byn, ägs Nils-Johansa då av Carl Johanssons barn, dvs den släkt som delvis blir bosatt i Torneå och börjar kalla sig Åström. Carl Johansson (1773-1810) hade en morbror Nils Johansson (1753-1827) boende på gården och enl min mening hör gårdsnamnet ihop med just honom. Den här släkten kommer från den intillliggande Åtigården, vars namn företräder en äldre namntyp. (Se gärna Pellijeffs kommentarer om gårdsnamn i hans förtjänstfulla namnutredningar rörande Norrbotten.)
Även i fråga om Nils-Johansa har Sandberg byggt sitt resonemang på principen att en gård alltid ärvs från far till son. Att generationsskifte långt ifrån alltid sker på detta sätt skulle kunna exemplifieras med talrika belägg från Korpikå. Nils-Johansa har tydligen tillkommit då en bondson från Åtigården byggt en egen gård som senare övertagits av hans systerson. Men släkten kommer från Åtigården.

2008-06-07, 07:17
Svar #20

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3159
  • Senast inloggad: 2019-10-19, 04:30
    • Visa profil
Dessutom skulle jag kunna ge många exempel på felaktigheter i Sandbergs material rörande nyare förhållanden.
Abraham Jacobsson från Töre under ABRAMS kallade sig inte Lindgren utan Landgren. Hans sondotter Cajsa Lena gifte sig inte Strömbäck i Åtigården utan i Inibyn. Lennart Johansson hade förutom en son även en dotter.
Under ANDERS uppges Henry Johannes vara bosatt i Stockholm trots att han bodde på hemgården.
Under ARMETORP 1 noteras Lars Olof Fredriksson Arms första hustru som avliden 1905 trots att hon har barn födda 1906 och 1909.
Under BACKEN är förteckningen över Johan Brännvalls barn ofullständig. Hustrun är inte född i Sangis.
Under DALEN uppges Fredrik Anton Fredrikssons hustru ha hetat Holmström, vilket inte stämmer. Vidare nämns inte att sonen John Bernhard var gift två gånger; en dotter till honom saknas också.
Under ELIASGÅRDEN uppges Johannes Strömbäck ha varit gift en första gång och vara far till två döttrar Maria och Katarina Helena, vilket är helt fel. Däremot saknas en dotter i hans äktenskap med kusinen Hilda Strömbäck, dvs en dotter som levt till vuxen ålder.
Under FÄLADSBERGET uppges att fältväbeln Bodin hette David i förnamn och att hans äldsta dotter, född 1790, hette Frida, vilket allt är fel.
Under GOTTFRIDS är förteckningen över Seth Reinhold Johanssons barn ofullständig.
Under HANDLARS står att Stig Strömbäck var kommendörkapten; han var kommendör av första graden.
Under HANDLAR-ANNAS står att Anna Nilsson var född på Kvarnudden i Granån, vilket är helt fel. Hon var bara gift där under en kort tid.
Under INIBYN är förteckningen över Johannes Jakobsson Strömbäcks barn ofullständig; den som levde längst saknas!
Under NYGÄRDAN uppges Johannes Johansson vara gift 1901 med en kvinna som avlider 1900. Bara ett av Karl Jakob Johanssons giften noteras. Förteckningen över Johan Gerhard Johanssons barn är vidare ofullständig. (Det här är människor som bott i byn då Henry Sandberg vistades där och gjorde sin sammanställning; uppgifterna borde alltså ha varit lättåtkomliga.)
Under KARL-JOHANS uppges Karl Johan Sundberg heta Karl August Sundberg.
Under MYRBERGSTRÄSK har angivits felaktig dödsorsak för Johan August Nilssons hustru; vidare är förteckningen över barnen ofullständig.
Under NISSELAS uppges familjen vara flyttad till Köpmanholmen, då de i själva verket flyttade till Vikmanholmen.
Under GAMLA NYBACKEN uppges att Emil Johansson, född 1894, byggde gården, vilket knappast kan stämma då huset fanns åtminstone 1902. Sömmerskan Mathilda Rönnbäck hette i själva verket Mathilda Rönnqvist.
Under LUNDEN uppges Ida Amanda Johanna Kitti vara änka efter Nils Johan Nilsson, vilket kan ifrågasättas. Var de inte förlovade?
Under SELBERGS uppges en dödfödd dotter heta Maria!!
Under SUNDBÄCKS uppges det alternativa namnet vara Genbergs i stället för Jernbergs.
Under STENBERGS saknas tre barn till kronojägare Victor Stenberg. De saknade har levt till hög ålder och borde ha varit bekanta för Henry Sandberg. Av de barn som nämns har ett felaktigt födelsedatum och ett felaktigt dödsår.
Under SUNDET antas Karl Johan Sundbergs första hustru vara avliden 1927; hon avled senast 1914 då maken enl Henry Sandberg gifte om sig.
Under ÅTIGÅRDEN anges den förste bosättaren ha varit en Boström född 1831. I själva verket var gården hans mors gård och han kom dit som uppfostringsgosse. Jakob Strömbäcks son uppges vara gift med Mathilda Sundberg; i själva verket var hon född Strömbäck. Förteckningen över Jakob Strömbäcks barn är ofullständig, liksom förteckningen över Benjamin Strömbäcks barn. I fråga om de senare saknas en dotter som levde då Henry Sandberg ställde samman materialet.
Detta är bara ett axplock av onöjaktigheter. Mest skada gör dock enl min mening den felaktiga kronologin av byns gårdar, där Henry Sandberg inte alls beaktat det rika kartmaterialet och de hypoteser som kan framläggas utifrån byns gårdsnamn.
GS
 
(Meddelandet ändrat av Gst den 07 juni, 2008)

2008-06-07, 12:13
Svar #21

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4024
  • Senast inloggad: 2019-04-16, 21:02
    • Visa profil
Göran, även Kalixmo-databasen har många fel (du skriver att du inte har någon kritik mot Kalixmo-basen), och det finns fler fel i Koprikå-materialet än de du har med ovan. Båda bör tas med en stor nypa salt, som de flesta databaser eller avskrifter. På Kalixmo står följande Ibland  är uppgifterna helt korrekta och då och då är de kvalificerade antaganden blandat med mindre lyckade gissningar - och det kan man väl instämma i.
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah den 07 juni, 2008)

2008-06-08, 05:56
Svar #22

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3159
  • Senast inloggad: 2019-10-19, 04:30
    • Visa profil
Eva, hej och stort tack för Ditt inlägg, som jag sätter stort värde på! Ett tag kändes det som om jag använde den här tråden som en egen blogg.
Många hälsningar fr Göran

2008-06-08, 09:04
Svar #23

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4024
  • Senast inloggad: 2019-04-16, 21:02
    • Visa profil
Hej!
Ett fel som rör min egen familj i Henry Sandbergs Korpikå-material, och som jag påpekat för Mattias som har webbsidan med materialet för länge sedan utan åtgärd - men det fallet är ju Henrys forskningsmaterial - är att min morfars farfar fått en son som inte tillhör familjen.
 
På sidan som rör Mansheden och familjen Johan Jacob Olofsson Sandberg så är Oskar Fritiof Sandberg inte son i familjen (vilket framgår tydligt i alla kyrkböcker, men han står däremot på samma sida som Johan Jakob i en volym av husförhörslängderna, dock i egen familj utan någon släktskapsangivelse).  
 
När det gäller min mammas kusiner finns också en del fel, men eftersom jag inte anser att uppgifter om levande person alls ska framgå på en sådan internetsida har jag aldrig givit de korrekta uppgifterna.
 
I Kalixmo-databasen rör en del av felen t.ex. Lindqvist-släkten från Sangis (min mormors mors anor, där i en generation barnen fullständigt blandats samman och även ett barnbarn blivit ett barn, och även hennes eget födelsedatum). Kyrkböckerna är faktiskt hyfsat lätta att både läsa och följa  
 
Hälsningar,
Eva
 
redigerat med ändring av ett generationsfel  
 
(Meddelandet ändrat av edah den 08 juni, 2008)

2008-06-08, 14:37
Svar #24

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4534
  • Senast inloggad: 2019-10-15, 20:49
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Hej Göran!
Du nämner att Inigården saknas i Jordeboken 1648.
Har tittat i Leif Boströms bok beträffande Korpikå.
Han har en karta( sidan 210) över byn från 1647 där han har numrerat om hemmanen i Korpikå enligt sin tankegång, men nummer 1 i original och så också nummer 1 enligt Boström skall då enligt Boström vara Inigården och ha tillkommit omkring 1583. Nummer 2 i original, men nummer 3 enligt Boström bör väl vara Frammigården.
Boström har ingen namn i boken på hemman nr 3. Undrar om inte detta är det ursprungliga stamhemmanet  och bör ha omfattat gårdarna 1, 2, 5 enligt original 1647 ?? och som väl motsvarar Inibyn, Framigården och Uppigården idag??
Eller tänker jag fel?
 
(Meddelandet ändrat av bege den 08 juni, 2008)

2008-06-08, 15:08
Svar #25

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4534
  • Senast inloggad: 2019-10-15, 20:49
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
1647 låg alltså tre hemman öster om Korpikån och tre hemman väster om densamma.

2008-06-08, 15:09
Svar #26

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3159
  • Senast inloggad: 2019-10-19, 04:30
    • Visa profil
Bengt-Göran, hej igen! Fast nr 1 på kartan på sid 210 uppfattar jag som Oppigården, dvs den gård som i dag bebos av bonden Å, där korna s a s mjölkar sig själva. Men Leif Boströms tolkning är ju Inigården och han brukar onekligen ha rätt. För mig ligger dock denna med nummer 1 markerade gård alltför långt ned på älven. Jag tycker att topografin är viktig att beakta i det här sammanhanget.

2008-06-08, 15:15
Svar #27

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4534
  • Senast inloggad: 2019-10-15, 20:49
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Jag tycker,som jag skrev, att 5, 1, 2 motsvaras av dagens Inibyn, Oppigården och Frammigården.

2008-06-08, 15:15
Svar #28

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3159
  • Senast inloggad: 2019-10-19, 04:30
    • Visa profil
Med Inigården menar vi ju Märta-Greta G:s hemgård, som ligger ganska högt upp i byn.

2008-06-08, 15:16
Svar #29

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3159
  • Senast inloggad: 2019-10-19, 04:30
    • Visa profil
Bra! Vi är helt överens!!
 
(Meddelandet ändrat av GSt den 08 juni, 2008)

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna