ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kompletteringar August Ljungs familjeregister Pajala  (läst 1548 gånger)

2012-04-12, 14:11
läst 1548 gånger

Utloggad Hans Poromaa

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 12:09
    • Visa profil
Johan Johansson Heikki, Pajala. Född 1809-01-24. Död 1845-08-03 i Pajala. Självmord. Gift 1833 med Anna Stina Aronsdr, Juhonpieti.
Självmordet angivet i Pajala dombok. Det skulle utrönas om han som självspilling kunde begravas i vigd jord.  
Anna Stina gifter om sig med Johan Erik Olofsson Wuopio, född 1820 i Pajala. Efter Anna Stinas död 1862-03-26 gifter sig Johan Erik med Maria Nykänen från Kangos. Johan Erik bär med sig gårdsnamnet Heikki, som bärs vidare av barnen.  
Både Johan Erik och Maria dör i Pajala. SCB 1905 resp. 1906.
 
Johan J. H. är bror till min fmf Fredrik Johansson Heikki (Heikki-Kruukka) i Junosuando.

2012-04-12, 18:06
Svar #1

Utloggad Birgitta Hansi

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: 2016-03-02, 11:29
    • Visa profil
    • distans.org
Hej Hans
Jag blev nyfiken på ditt inlägg, vad är det du menar är rättelsen mot August Ljungs arbete? och vilka delar stämmer? Att jag undrar beror på att jag till största delen har tagit informationen från husförhörslängderna och där heter hustrun till exempel Brita Stina Aronsdotter. Jag vore glad om du kunde komplettera med källhänvisningar.
Vänligen
Birgitta Hansi

2012-04-13, 10:22
Svar #2

Utloggad Hans Poromaa

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 12:09
    • Visa profil
Hej Birgitta! Husförhörslängder så länge det går. Kyrkoräkenskaper, domböcker, listor över avlidna inlämnade till domstol för att förmyndare skall tillsättas och bouppteckninagar inkrävas. Aug Ljungs fam.-reg är ett ofantligt arbete av en man. Dock har det blivit glipor. Han flyttar ex.-vis hela Johan Johanssons familj till Kangos s. 18 från Pajala s.152. Jag var mycket misstänkt på en gravad hund, men råkade hitta J. J. H:s död i dombok i min jakt på en annan uppgift.
 
Rättelse borde kanske hetat kompletteringar.
 
I Reg. står ex.-vis att min fff Isak Johansson Poromaa är född i Jukkasjärvi fs. Han är född i Tärendö. Bodde några år i Vittangi, reste till Norge 1838, men kommer igen redan 1842. Lindstedt kallar hohom Hansin Iisko i flyttningsbetyget.
 
Jag återkommer med fler kompletteringar. Tar gärna emot hjälp.

2012-04-19, 16:35
Svar #3

Utloggad Hans Poromaa

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 12:09
    • Visa profil
Karl Isak Karlsson Kalla och hustrun Anna Greta Ersdr Koivuniemi.
 
Pajala dombok 1847 den 6 december.  § 85.  
 
Bröderna Johan och Nils Petter Erssöner har av flera fordringsägare blivit krävda att betala skulder som deras far Erik Nilsson Koivuniemi ådragit sig. Bröderna uppger att: fadern för omtrent 11 år sedan rest till Norge med hustru och 3 syskon till bröderna. Dövstumme Isak har lämnats som rotehjon på socknen. Hustrun återvänder från Norge och anger att hon ryktesvis hört att maken dött i Norge.
 
Alltnog, bröderna och deras svåger Karl Isak Karlsson i Saittajärvi söker urarva konkurs. De vill bli fria från att behöva betala faderns/svärfaderns skulder genom att avstå all arvsrätt.
 
Ljung anger Karl Isaks hustru som Anna Greta Emanuelsdr, vilket inte stämmer med ovan sagda.
 
mvh Hans.

2012-04-19, 17:27
Svar #4

Utloggad Moderator Norrbotten

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 226
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag har ändrat rubriken i denna tråd till: Kompletteringar August Ljungs familjeregister Pajala.
Det finns även ett familjeregister gjort av Aug Ljung för Gällivare socken.
 
Med vänliga hälsningar
Moderator Norrbotten

2012-04-27, 17:07
Svar #5

Utloggad Hans Poromaa

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 12:09
    • Visa profil
Johan Karlsson (Kalla) Mikkos första gifte.
 
Källor: Kyrkoräkenskaper (Kr), Dödlistor (Dl)
Kr 1842 24/3. T.e. efter Joh. Carlssons barn i Saittajärvi 8 Sn
Kr 1843 5/3. T.e. Johan Carlsson Mikkos barn i Kangos 8 Sn.
Kr 1846 T.e. Bond. Johan Carlssons barn 8 Sn
Dl 1849 27/3 Johan Carlsson Mikkos dotter Maria Johanna, 2 dagar (gl)
Dl 1850 29/10 Bonden Johan Carlsson Mikkos barn Eva Kajsa
 
Dl 1853 7/8 Johan Carlsson Mikkos hustru Eva Kajsa Olsdr, Kangos 43 (år)
 
Jag har placerat Eva Kajsa som dotter till Olof Mickelsson Kyöstäjä, Lovikka. E.K anges född 1810 17/9 i Lovikka.
 
Tacksam om någon kan jäva eller stödja mitt antagande.
 
mvh Hans

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna