ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Joggesö  (läst 1300 gånger)

2017-10-24, 14:15
läst 1300 gånger

Utloggad Michel Lindsjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2021-08-30, 11:20
    • Visa profil
Hejsan
Jag söker information om mina anor på Joggesö. Jag skulle hemskt gärna vilja ha reda på mer om Gunnar (Gunne) Mattsson 1640-1688 samt dennes hustru Berta (Beata) Persdotter 1642-1692.
Vad beträffar Gunnar, så ska han vara född och uppvuxen på Joggesö.
Är det någon som sitter på något?

// Michel Lindsjö

2019-08-25, 01:10
Svar #1

Utloggad Vanja Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:14
    • Visa profil
    • www.swe-gen.se/
Michel,
Har du sett detta?
Bräkne Härads dombok1675-02-23:
2 ting. Befallningsman Blasius König kärar Mats på Joggesö angående hans otillbörliga förhållande. Metta Mats på Joggesö vittnar att hon har klagat för prästen herr Mats i Hällaryd och för befallningsman Blasius König att hennes man har varit slem och hatfull emot henne, mannen har idkat hugg och slag. Metta anhåller om skillnad i äktenskapet. Mats son Gunnar berättar att Mats inte har varit hemma sedan torsdagen efter 12:e dag jul. Ingen vet var han är. Mats sa att han skulle dra bort och böta garn. Metta anmanas att säga sanningen. Domaren kräver att herr Mats och befallningsman Blasius König skall ange klagomålen. Befallningsman Blasius König vill höra Mats söner. Sönerna Gunnar Matsson och Tore Matsson vittnar att de aldrig har hört Mats tala smädliga ord mot Gud eller världslig överhet. Bengta Matsdotter vittnar lika som sina bröder.

(det finns mer)

MvhVanja Stjernberg


2020-10-13, 20:25
Svar #2

Utloggad Michel Lindsjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2021-08-30, 11:20
    • Visa profil
Hej! Tack för detta!!
Finns detta på arkivdigital?
Eller var hittar jag ”mer”?  :)

2020-10-14, 12:02
Svar #3

Utloggad Vanja Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:14
    • Visa profil
    • www.swe-gen.se/
Michel,
Du hittar målet här:  Bräkne häradsrätt (K) AIa:2 (1674-1680) Bild 35 / sid 34 (höger sida andra stycket)
Inlägget ovan har jag klippt ut från en skiva med avskrifter från domböckerna Bräkne härad 1668-1699 som jag medverkat till.
/Vanja

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna