ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fredrik Henriksson  (läst 1095 gånger)

2017-10-22, 00:38
läst 1095 gånger

Utloggad Ann-Katrin Hansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 17:34
    • Visa profil
Hej
Jag är medlem i FSHF, men jag söker en anfader som heter Fredrik Henriksson (eventuellt med namnet Mustajärvi) född 1 februari 1769...jag tror han är född i Nedre Korpikylä Karunki församling. Jag har hittat honom i husförhörslängderna och han bodde i Ajo Nedre Korpikylä, Karunki församling. Det jag söker är hans födelse och föräldrar...fadern tror jag heter Henrik Hansson Lejoma (Lejon?). Husförhörslängderna för Karunki går bara från 1820 och framåt. Tillhörde Karunki någon annan församling innan dess..isåfall vilken så jag vet var jag ska söka vidare?

Jag fick ikväll veta av en avlägsen släkting, att en gemensam släkting fick berättat för sig när hon var liten att vi kom långt bort ifrån och kom till hamnen i Röyttä och for sedan till Pajala. (Jag har sökt i Pajalas böcker utan resultat). Därifrån for det sedan och bosatte sig i Korpikylä Finland och tog namnet Mustajärvi...hur mycket sanning det är i det vet jag inte, men jag tänkte att det kan ju ändå vara värt att kolla upp.
Jag har fastnat på denna Fredrik Henriksson och bara fått uppgifter från andra släktträd. Jag har uppgifter om hans söner och ända fram till mig, så det behöver jag ingen information om.

Så min fråga är ju då..Hur hittar jag Fredrik Henrikssons födelse och hans föräldrar (om de nu går att hitta)?
Med vänliga hälsningar Anki  :D

2017-10-22, 16:49
Svar #1

Utloggad Leena Meklin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 14:07
    • Visa profil
Hej Anki!

Afsk. sold Hindr. Hanss. Lejona(m?) f. 1724, d. 1781. Hans hustru Anna Bertelsdr. f. 1735, d. 1804. Och deras son Fredrick f. 1769, gift 1798. De finns i Korpikylä Ajo(s), församlingen Karl Gustav 1784-1820 bild 61. Du hittar dom från bilddatabas<utomlands<Karl Gustav<bild 61.

mvh
Leena Meklin

2017-10-22, 17:07
Svar #2

Utloggad Ann-Katrin Hansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 17:34
    • Visa profil
Hej Leena!
Tack för hjälpen! Jag skulle precis logga in och skriva att det är löst...Jag har hittat familjen redan, men alla tips är värdefulla.  :)

MVH Anki Hansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna