ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Föräldrar till Kerstin Andersdotter  (läst 711 gånger)

2017-10-21, 14:31
läst 711 gånger

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Hej!
Min ana Kerstin Andersdotter är född på Mörkö 1741. Hennes dödsnotering i Turinge socken 1812 och hennes födelsenotering i Mörkö socken skapar frågor. Se min "utredning" i bifogad fil. Hoppas på hjälp.
Anders Fritzson

2018-01-09, 21:37
Svar #1

Utloggad Ulf Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1362
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:24
  • Ulf Svensson
    • Visa profil
Hej Anders!

Jag börjar uppifrån i ditt dokument.

Föräldrahemmet: Solberga verkar ha legat strax söder om det som idag heter Fridal. Om man klickar på Eniros karta på skogen söder om Fridal kommer namnet Solberga upp.

Födelseplatsen tolkar jag som Tuna. Byn Tuna är grannby till Örsta där flera dopvittnen kommer ifrån.

Vad gäller Anders så finns det ett antal i Tuna, om man tittar i mantalslängderna 1739-1741, bl.a Anders Persson. Han äger/brukar Tuna 1.
Per Andersson i Tuna 3 har en son Anders.
1740 finns en dräng Anders hos Anders Persson.

Vigseln: "Enklingen" Anders Olofsson ifr Tuna med pigan Brita Jönsdotter ifr Sorunda.

Generellt så är den notering som är gjord närmast händelsen att se som mest tillförlitlig.

Hoppas detta kan hjälpa dig vidare.

//Uffe S.

2018-01-09, 22:30
Svar #2

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Tack Ulf för svar!
Jag hade nästan glömt min fråga eftersom den ställdes för ett tag sedan. Ägnar mig just nu åt andra delar i släktträdet. Men jag ska återvända till Mörkö så småningom och då titta närmare på ditt svar. :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna