ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gård- och släktnamn i Norrbotten?  (läst 1556 gånger)

2011-03-26, 11:46
läst 1556 gånger

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Hur använder jag t.ex Naartijärvi i namnet? Ska t.ex det skrivas Johan Erik Johansson Naartijärvi, eller Naartijärvi Johan Erik Johanssonsom i Dalarna. Ser att det är både ett släktnamn och ett bya/gårds-namn.
Mvh Siv

2011-03-26, 17:19
Svar #1

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
I Sverige normaliserar de flesta sina tornedalska förfäders finska namn på svenskt manér, dvs. det kyrkoherden skrev. Men Johan Johansson Naartijärvi själv kallade sig troligen egentligen för Naartijärven Juho med gårdsnamnet i genitiv, eller kort och gott Naarti-Juho.
 
Finska släktforskare skriver oftast en finsk normaliserad  översättning av kyrkobokföringsnamnet: Juha Juhonpoika Naartijärvi; normaliserad eftersom de inte vet ifall Johan kallades Juha, Juva eller Jani eller kanske Juuhani.
 
Jag brukar normalisera namnet till svenska så länge kyrkböckerna förs på svenska och inte använda den finska formen förrän det dyker upp i kyrkböckerna.
 
Helt logiskt blir det ju inte när man har en förfader som man kallar Anders Larsson Lassinantti; eftersom ju Lassinantti i sig betyder Lasses Anders.

2011-03-27, 10:17
Svar #2

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Hej Håkan.
Då håller jag mig till det svenska manéret, för enkelhetens skull. Tack.
Mvh Siv

2014-01-07, 10:20
Svar #3

Utloggad Eva Isaksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2017-01-04, 23:23
    • Visa profil
Hur var reglerna för patronymikon och gårdsnamn i Tornedalen? Jag får en känsla av att bruket varierade.
 
Hur länge behåller man sitt gårdsnamn efter det att man flyttat från föräldrarna?
Hur gjorde kvinnorna när de gifte om sej?
 
Eva Carlsdotter Lauri född 1812. Gifter sig med bonden Selva. Vad heter hon sedan?
Sen gifter hon sej med Isak Johansson Tapani och flyttar till Karsikkojärvi. Vad heter hon då?
 
 Kunde Eva välja bland namnen efter eget tycke?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna