ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Chierstin Andersdotter  (läst 1027 gånger)

2017-10-18, 18:57
läst 1027 gånger

Utloggad sven-erik johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2017-11-01, 18:15
    • Visa profil
Hej söker efter min anmoder Chierstin som enl husf 1808 i Horn Österg. skulle ha varit född i Locknevi 1740.
Jag har tyvärr inget annat än årtalet, på en del håll sades det att hon kanske ( eller t.o m sannolikt ) kan ha varit född i Laholm i Halland.

Förstår bara inte varför hon då vid husf envist höll fast vid att hon absolut var född i Locknevi, hon må ha varit gammal, men ändå ?

Finns det kanske någon därute som forskar på samma person/personer.
Har letat i Locknevi födda 1740 men inte kunnat hitta någon med precis det årtalet. men det brukar ju aldrig stämma t.ex var hon angiven som född 1729 på ett ställe. men 1740 var tydligen angivet på hennes vistelse-attest.

Hittar henne första gången i Korsberga sn där hon arb som piga och gifter sig 1770. Paret flyttar därefter till Djursdala sn fr ca 1773-1780. Därefter flytt till Södra vi sn ca 1780-1787. Hennes man och äldsta dotter dör 1787 men därefter vet jag ingenting mer än att hon bor hos sonen Pehr i Horn 1708 de sista åren.

Är det någon i Locknevi eller Blackstad som kan ge ett tips är det välkommet

Med vänlig hälsning Sven-Erik Johansson

2017-10-18, 19:59
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Som jag påpekade i ett tidigare inlägg - https://forum.genealogi.se/index.php?topic=147379.msg1443986#msg1443986 - anges Kerstin Andersdotter vara född i Laholm (Horn A I:1, s. 254). Detta är enda gången som en födelseort alls anges för henne, och den återgår på hennes inlämnade attest och är inte något som hon själv uppgivit. Hon förekommer även i Djursdala A I:1, s. 113, 144, 156 och 181, men där anges ingen födelseort.

Horn A I:1, s. 254, torpet Källeberg, Bränntorps ägor:

2017-10-18, 20:32
Svar #2

Utloggad sven-erik johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2017-11-01, 18:15
    • Visa profil
Hej igen Bo

Det är riktigt att det står Laholm på ett flertal ställen, men jag är helt säker på att Locknevi förekom som födelseort på ett ställe. jag kan givetvis ha tagit fel isf ber jag om ursäkt, men när man söker i sina släktled och man inte kommer någonstans blir man lite lätt desperat och griper varje halmstrå.

Även om hon var född i Laholm tror jag att familjen mellanlandade på en ort lite närmare Korsberga.

Jag har letat i Laholm efter någon eller några med med rätt namn och årtal men inte hittat mycket som kunnat kopplas till Chierstin A.

Mvh Sven-Erik

2017-10-19, 09:19
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Det står inte Laholm "på ett flertal ställen", utan på ett enda, det jag hänvisade till och visade bild på i mitt föregående inlägg; dessutom det enda ställe, där födelseorten alls skrivs ut. Hur hon kom till Korsberga kan vi endast spekulera om, men sannolikt gjorde hon som de flesta andra unga kvinnor i samma situation, flyttade från en tjänst till en annan. Det kunde föra dem långväga hemifrån.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna