ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Båtsman Per Johnsson Södersten Falkman 1746  (läst 1120 gånger)

2017-10-18, 09:58
läst 1120 gånger

Utloggad Weine Weinesjö

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 662
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 21:33
    • Visa profil
Hej!
Det gäller Per Johnsson Södersten Falkman f. 1746-11-04 i Mogata.
(Mogata C:1 sid: 289)
Per Johnsson hetta han innan han fick båtsmansnamnet Falkman.(Enl. Landsarkivet i Vadstena)
Det stod bara att han var från Östergötland i militärrullan.
Bad om en tydning av födelseboken, fick av Lennart Almkvist ( Anbytarforum 2017-09-21).
Där står Per Jöns Persson och Kerstin barn, samma år som Per Södersten Falkman är född.
Mina teorier just nu är att jag tror att det är Per i Ringarums födelse och föräldrar som står i Mogata.
Sökte vidare och fann Jöns Persson och Kerstin Andersdotters vigsel i S:t Anna. (S:t Anna C:3 sid: 110.
Året de gifter sig är 29/9 1745, där står det Jöns Persson och  och Kerstin Andersdotter,
Dessa två föräldrar flyttar FÖRMODLIGEN, om det är rätt personer till Mogata, och föder Per där.
Ytterligare barn föds där, Annika 1748-12-05, Maria 1750-11-02, Anders 1753-01-06 ocj Jons 1757-03-01.
Min fråga, kan man koppla ihop detta på något sätt, Mogatan C1 och S:t Anna C3, kan det vara samma personer??????
Var ligger i då Dahl?
Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta problem?
mvh
Weine Weinesjö

2020-12-04, 14:56
Svar #1

Utloggad Per Filipsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-05-24, 13:28
    • Visa profil
Hejsan Weine.
Har du kommit vidare i den här frågan? Jag har själv Per Jonsson Södersten Falkman i mitt träd, och kommer inte längre på just den grenen. Det är lite frustrerande, då många andra grenar runt omkring har varit betydligt lättare att följa bakåt. Så den här är en liten kort kvist. För mig går hans linje vidare till sonen Anders Persson, sonsonen Anders Peter Sandqvist och sedan Gustava Sandqvist. Alla i S:t Anna.

Vänliga hälsningar
Pelle Filipsson

2020-12-04, 16:33
Svar #2

Utloggad Weine Weinesjö

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 662
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 21:33
    • Visa profil
Hej, Pelle!
Tack för ditt svar.
Jag har inte kommit någonstans våran båtsman Per.
Såg att du har lyckats med att följa sonen, Anders,
Är det fräckt att få ta del av de uppgifter????
mvh
Weine


2020-12-05, 10:49
Svar #3

Utloggad Per Filipsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-05-24, 13:28
    • Visa profil
Hejsan.
Ja, jag har en del om dessa personer, och här finns en del intressanta, om än inte alltid roliga berättelser:

Per Jonsson Södersten Falkman gifte sig med Kerstin Bengtsdotter 11 mars 1765 i Ringarum. Han var fördubblingsbåtsman, hon från Säfverum. Jag har hittat tre barn till dem:
Anna Persdotter född 1767-04-24 • Fall på Sörby ägor, Ringarum.

Jonas Persson, senare Rödberg Lax (också båtsman) född 5 FEB 1770 • Fall på Sörby ägor, Ringarum
Död 8 Dec 1808 • Sjukhuset i Karlskrona, Blekinge, Sverige
Av sjukdom vid kriget mot Ryssland. Källa: Generalmönsterrullorna.
Han får för övrigt 6 barn, bland annat en Per Jonsson Sjöberg Svan, som också blir båtsman.

Anders Persson, min ana: FÖDELSE 2 JULI 1775 • Sörby ägor, Ringarum, Östergötland, Sverige
DÖD 8 MAJ 1855 • Nedre Gränsö, St Anna, Östergötland, Sverige

Anders Persson är den jag jobbat vidare med, då han sedermera leder till min pappa:
Vigsel 22 Maj 1800 • St Anna, Östergötland, Sverige med Eva Lisa Andersdotter Dahlgren.
Sockenskräddare vid sonens födelse 1809. Fattighjon vid dödsfallet. Något sker mellan 1809-1812 då han skrivs som torpare, och sedan flyttar familjen till en backstuga i Gäddvik 1814. De får fem barn:

Johan Fredrik Andersson
Födelse 5 december 1802 • Tegelhagen, St Anna, Östergötland, Sverige
Det står 1803 i någon husförhörsbok, men detta är korrekt datum.
Död
12 juni 1815 • Norrköping, Östergötland, Sverige
Drunknade i Motala ström, Norrköping, vid resa med pappan.
Ur Dödboken: "Följde med fadern sjöledes till Norrköping och drunknade vid utresan i Motala ström, utan att kunna återfinnas. Återfunnen 21 juni 1/2 mil ifrån Norrköping vid stranden av Ramfalls berget, samt sedan begravdes här i S:t Anna Capells Kyrkogård 30 juni"

Anna Stina Andersdotter
3 juni 1805 • Svederna, Rövik, St Anna, Östergötland, Sverige
Det står Karsvik i födelseboken, men familjen bor inte där, utan i Svederna under Rövik.
Har inte letat vidare efter henne, oklart var hon blev av.

Anders Peter Sandqvist (min ana)
Födelse 23 januari 1809 • Svederna, Rövik, St Anna, Östergötland, Sverige
Död 12 december 1905 • Dulsvik, St Anna, Östergötland, Sverige
Ålderdomssvaghet
Sockenskräddare, Skräddare enligt dödsboken. Hemmansbrukare vid fruns död 1870.
Mer om honom nedan.

Eva Charlotta Andersdotter
Födelse 24 december 1813 • Svederna, St Anna, Östergötland, Sverige
Har inte sökt vidare efter henne.

Carl Andersson
Födelse 15 januari 1817 • Gäddvik backstuga, St Anna, Östergötland, Sverige
Död 1820-05-27 • Gäddvik, S:t Anna
Slag

Om Anders Peter Sandqvist (min ana):
Gifte sig med en Catharina Månsdotter (1816–1838) år 1837
De fick en dotter Carolina Fredrika Sandqvist (1838–1891)
Några månader efter dödsfallet dog Cathareina, 22 år gammal i nervfeber
22 november 1838 • Vänsö, St Anna, Östergötland, Sverige

Han träffar några år senare en betydligt yngre Catrina Norén
FÖDELSE 21 JUNI 1821 • Bomstugan, Östra Ny, Östergötland, Sverige
DÖD 13 MAJ 1870 • Vänsö, St Anna, Östergötland, Sverige

De gifter sig 23 november 1844 • S:t Anna
Brudg sockenskräddare Enkeman i Wänsö. Bruden piga i Wrångö. Lyst klanderfritt den 13, 20 och 27 okt 1844.
Hon har för övrigt anor från Västerbotten (Lövånger och Burträsk) från sin pappa som flyttade ned som 18-åring och blev betjänt på Stegeborg, senare färjkarl över Slätbaken, mjölnare i Yxeltorp och dog som byggmästare. Kul kille. Hans anor går att spåra minst till 1400-talet där uppe. Jag har försökt hitta kopplingar till Bureätten på honom. Hans förfäder bor grannar med en massa av dem, men jag har inga klara belägg att han också är Bureättling.
På mammans sida från Ledberg utanför Linköping, med en smedssläkt Ledberg, som levt några generationer i Hults Bruk utanför Norrköping, och Stora Malm utanför Katrineholm.

Vid giftermålet har Catrina redan fött ett barn, Carolina Wilhelmina Född 3 juli 1844 • Wrångö, Sankt Anna, Östergötland, Sverige
I Carolina Wilhelminas födelsenot står att fadern är obekant. Det är dock en märklig anteckning, då föräldrarna gjort sig ansträngningar att gifta sig och få dottern inom äktenskapet. I husförhörsboken 1842-50 står på Anders Peter Sandqvist: Enkling 22/11 1838. Uttagit lysning men blott 1 gången lyst, och ansökning om skiljebref gjord. Ledig till äktenskap enligt domcapitlets skiljebref i juni månad 1844. På Sandqvists skriftliga begäran är Pigan Cath Noren i Wrångö d 18 aug 1844 kyrkotagen för dess hustru. Se pag 54 58. Dot. Carolina Wilhelmina föddes före lysning och vigsel; men modren kyrkotogs för äkta hustru till Sandqvist o se pag 58 och manför. På mammans husförhörsnot står: Pig Catharina Noren 1844 d 18 aug på skräddaren A. P. Sandqvists i Wrångö begäran som erkänt sig wara fader till dottren Carolina Wilhelmina kyrkotagen för Sandqvists hustru.

Efter giftermålet får de sedan ytterligare 5 barn, alla döttrar:
Eva Mariana Sandqvist
FÖDELSE 1 MAJ 1847 • Vänsö S:t Anna
DÖD 31 JUL 1929 • Sanden Gränsö Nedre Sankt Anna (E)

Mathilda Charlotta Sandqvist
FÖDELSE 4 MARS 1851 • Vänsö, S:t Anna
Har inte letat vidare på henne.

Gustava Sandqvist (min ana)
FÖDELSE 10 MAJ 1854 • Wänsö, S:t Anna
DÖD 2 JAN 1946 • Tyrislöt Sankt Anna (E)

Thekla Ulrika Sandqvist
FÖDELSE 20 FEB 1859 • Wänsö, Sankt Anna, Östergötland, Sverige
DÖD 7 DEC 1926 • Torönsborg, Sankt Anna, Östergötland, Sverige

Anna Sofia Sandqvist
FÖDELSE 24 MAJ 1863 • Wänsö, Sankt Anna, Östergötland, Sweden
DÖD 30 MARS 1864 • Wänsö Sankt Anna (E)

Gustava Sandqvist gifter sig sedermera med Karl Magnus Månsson och får fem barn. Dottern som är min ana, Elin Vilhelmina Månsson, gifter sig med John Fulgentius Filipsson och får 10 barn (9 som blir vuxna) i Gryt. Hon får senare en utmärkelse från föreningen Östergötlands barn, för att ha uppfostrat så många välartade barn. Många av deras ättlingar lever kvar dels i trakterna av Gryt/Valdemarsvik och östra Östergötland, och dels i Stockholm via några som flyttade tdit under 1930-talet.

Det kan också nämnas att den här grenen innehåller många personer som blev gamla. De första generationerna innehåller förvisso en del som dog unga och verkar ha levt tuffa liv. Men skräddaren Anders Peter Sandqvist blev 95 år. Dottern Gustava och en syster till henne blev båda över 90 år, och tre av Gustavas barn blev också över 90 år. Elin blev äldst, dog tre månader innan sin 100-årsdag. Fyra av hennes barn blev också över 90 år.


Vänliga hälsningar
Pelle Filipsson

2020-12-05, 11:02
Svar #4

Utloggad Weine Weinesjö

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 662
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 21:33
    • Visa profil
Tack, Per!
Snällt av dej.
Hälsar Weine.
Vid framtida kontakter kör vi med mail.


2021-01-18, 16:04
Svar #5

Utloggad Weine Weinesjö

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 662
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 21:33
    • Visa profil
Hej Per!
Kan du skicka din mailadr,
den har kommit bort.
Tack på förhand


Weine

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna