ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Catharina Stenmark f 1764(?)  (läst 1633 gånger)

2017-10-13, 10:47
läst 1633 gånger

Utloggad Christer Fasth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2023-11-08, 17:10
    • Visa profil
Catharina gifte sig 1 oktober 1786 med Olof Holmgren (Ö Vingåker C:4 bild 405). Hon var då piga med hemvist St Forsa. Enligt några husförhörslängder är hon född 1764, ingen ort. Hon avled 21 november 1838. Jag har bra koll på hennes liv med Olof men kan inte finna hennes föräldrar eller säker födelsenotis. Det finns en Catharina, född 31 mars 1764, men det är fel person. Någon som har något tips?
Soliga Malmö-hälsningar från en med rötter i Vingåker och Skedevi!

2017-10-15, 15:21
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Christer!

När parets dotter Anna Cajsa föddes 1787-09-17, uppgavs i födelseboken att modern hette Catharina Jansdotter (Östra Vingåker C:4, bild 36 - AD Online), vilket innebär att Catharinas far hette Jan eller Johan. Bland vittnena fanns pigan Ingrid Jansdotter, som alltså kan vara Catharinas syster.

I husförhörslängden för samma period hittar man i Olofs och Catharinas hushåll (Östra Vingåker AI:2, s 22) "Sw. Greta Sten..." (resten av namnet oläsligt), som får antas vara Olofs svägerska, d v s Catharinas syster.

Om man sedan i samma husförhörslängd går till Stora Forsa, varifrån Catharina uppgavs komma vid bröllopet, hittar man i Stora Forsa kvarn (Östra Vingåker AI:2, s 96) mjölnaren Johan Johansson (f 1727) med hustrun Cathrina Pehrsdotter (f 1729). Bland deras barn finns såväl en Ingrid (f 1767) som en Greta (f 1771).

I föregående husförhörslängd finns dessutom dottern Cathrina (f 1764) med bland barnen (Östra Vingåker AI:1, s 90).

Sammantaget tyder allt detta på att Catharina Stenmark är mjölnaren Johan Johanssons dotter, men varken hon eller hennes syskon verkar vara födda i Östra Vingåker, och kyrkböckerna från den aktuella tiden är mycket snåla med uppgifter om varifrån eller vart någon flyttat. Om du inte kommer på någon bättre idé, får du väl börja leta i grannsocknarnas födelseböcker efter Catharina och hennes syskon.

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2017-10-15, 19:56
Svar #2

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Även Catharinas bror Anders (f 1761) och fadern Johan Johansson återfinns senare med efternamnet Stenmark, då Anders blivit mjölnare i Forssa kvarn i Forssa församling (Forssa AI:4, s 29).
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2017-10-15, 22:07
Svar #3

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Catharina föddes 1764-06-07 i Davidstorp (Stora Malm C:3, s 151).
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2017-10-19, 15:19
Svar #4

Utloggad Christer Fasth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2023-11-08, 17:10
    • Visa profil
Tack Hans Olof!
Jag har också funderat på Jansdotter-spåret, men gick vilse. Det verkar ju också som att du fann en tillförlitlig födelsenotis från St Malm. Stort tack än en gång! Jag ska nu själv kolla källorna.
Min farmor hette Olga Flodin (g Fast). Hennes anor går tillbaka till Greta Lovisa, en annan dotter till Olof & Catharina.
Med vänlig hälsning/Christer Fasth

2017-10-19, 18:51
Svar #5

Utloggad Christer Fasth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2023-11-08, 17:10
    • Visa profil
Hej igen Hans Olof,
Två saker efter koll i födelseboken
- Namnet är Karin, vet du om det är vanligt att det övergår till Catharina?
- Davidstorp runt 1764 (St Malm AI:5 sid 57-58) - jag hittar inte hennes föräldrar eller henne själv.
Allt övrigt du funnit verkar passa så bra................................
Med vänlig hälsning/Christer
PS. Nyfiken fråga - är vi släkt eller är du bara hjälpsam?

2017-10-19, 21:47
Svar #6

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej igen, Christer!

Namnformerna Karin, Catharina och Cajsa (med varierande stavningar) var helt utbytbara mot varandra och användes ofta omväxlande om samma person - på samma sätt som fadern Johan också kunde kallas Jan, och Catharinas patronymikon därmed kunde skrivas både som Jansdotter och Johansdotter.

Att både fadern och brodern också använde släktnamnet Stenmark är för mig det avgörande beviset för att jag hittat rätt familj.

Nej, vi är nog inte släkt. Möjligen kan du vara släkt med min fru - många av hennes farfars anor kom från Stora Malm eller omgivande socknar.

Hälsningar
Hans Olof


*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2017-10-19, 21:59
Svar #7

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
PS - Jag glömde att svara på frågan om husförhörslängden:

Jodå, familjen finns inskriven (inklusive Karin/Catharina), men inte i vänsterkanten utan ungefär mitt på vänstersidan (Stora Malm AI:5, s 57).
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2017-12-27, 14:46
Svar #8

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Hej Christer!
Jag såg era inlägg och om du har dottern Catharina född 1764 i Davidstorp i St. Malm har jag hennes föräldrar sedan jag gjort en forskning åt mina grannar i somras.
Johan Johansson och Carin Persdr fick d Brita 1756 10/7 i Olofstorp och s Anders 1761 18/9 i Olofstorp St Malm. ´De flyttade till Melån, ant där 1762-63, sen till Davidstorp.
Vb 1753 28/10 C:3 s 164 Sonen i Tybla (Tibble) Johan Johansson och d i Julfors qvarn Karin Persdr.
Dv 1756 var Jonas Stenström och h Stina Åhman på Berget.(Johans bror o. svägerska)

Johan Johanssons föräldrar finns i AI:3 s 184 Stensjö och AI:3 s 180 Ramsjöhult, där modern Karin Jonsdr dog. Fadern Johan Bengtsson omgift 1743 med Ingrid Johansdr från Nästorp i Floda. vb C:3 s 182 St Malm
De finns sen i Tibble AI:4 s 213 och flyttade till Hällstugan där Johan Bengtsson dog.
Han uppges där vara född i maj 1701.
Det här borde väl stå under St Malm egentligen, men jag svarar här. 
God fortsättning på julen.
Margaretha

2017-12-28, 15:50
Svar #9

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Hej igen!
Jag fick med en felaktig uppgift. Jonas Stenström är inte  bror till Johan. Han är trol. son till Per Jonsson och Ingeborg Andersdr i Stenta. Jag har dem i min släkt.
Margaretha

2018-03-29, 18:51
Svar #10

Utloggad Christer Fasth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2023-11-08, 17:10
    • Visa profil
Tack Margaretha Axelsson!
Bättre sent tack än aldrig. Jag ska nu återgå till Ö Vingåker efter att ha valsat runt i Skåne en tid.
Vänliga hälsningar
Christer Fasth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna