ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Patron Hr Stålhammar i Wermeland  (läst 1408 gånger)

2017-10-12, 11:58
läst 1408 gånger

Utloggad Rolf Berntzen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2023-04-19, 23:03
    • Visa profil
Hej alla.
Jag forskar på en Johan Wilhelm Gebelhoff, smed. Han uppges vara född 1717 (Tyskland) och jag kan följa honom från 1756 då han gifter sig i Stockholm. Hans första hustru avlider 6.3.1755 och i bouppteckningen som görs 9.12.1755 ser man att det finns en skuld på 841.27 till en
"Patron welborne Hr Stålhammar i Wermeland".
Som någon annan riktigt påpekar så kan detta var en skuld till en arbetsgivare. Lite kuriosa: man skriver att Johan Wilhelm finns i Saxköping, Danmark vid bouppteckningens upprättade. Och varför då ?
Så nu efterlyser jag vem är denna Patron Stålhammar i Värmland ?

2017-11-05, 21:02
Svar #1

Utloggad Gustav Stålhammar

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2019-07-03, 20:02
    • Visa profil
Hej Rolf Berntzen,


såg just detta inlägg. Jag är själv mycket intresserad av Värmlandsgrenen Stålhammar där jag bl.a. försöker kartlägga Jon Jonsson Stålhammar, född ca 1730. Se den separata tråden: https://forum.genealogi.se/index.php?topic=68025.new. Där har även Sven-Ove Brattström skrivit några inlägg. Han är mycket kunnig i detta område och jag skulle rekommendera att du ställer frågan till honom. Om du lyckas utröna frågan ber jag dig ödmjukast meddela mig och andra intresserad här i tråden. Kort sagt: Det du skriver är mycket intressant! Jag skulle ge mycket för att få reda på vem denne Patron Stålhammar är.


Med vänlig hälsning,
Gustav

2017-11-06, 18:41
Svar #2

Utloggad Rolf Berntzen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2023-04-19, 23:03
    • Visa profil
Hej Gustav.
Just nu har jag inget att komma med om Stålhammar.
Du kan gärna min tråd om Gebelhoff
https://forum.genealogi.se/index.php?topic=148225.msg1448620#msg1448620

2017-11-06, 19:27
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Ja, jag känner inte till någon Brukspatron Stålhammar i Sverige, det fanns i Finland. Men där tycks Gebelhoff inte ha varit.
Vad som är intressant är att den skuldsumma till "Brukspatron Ståhlhammar i Wermeland" som anges i Gebelhoffs hustrus bouppteckning 1756 är exakt den summa som Gebelhoff stod i skuld till Fredriksbergsverken efter sitt arbete där, som avslutades hösten 1753. Det måste på något sätt vara ett missförstånd. Kanske  står det i originalet ungefär "Brukspatron Graves ståhlhammare i wermeland", eller "Brukspatronens ståhlhammare i Wermeland". (ett gissning från mig)
Annefors ligger visserligen i södra Dalarna, men mycket nära Värmland.
Normalt sett följde skulden med till nästa arbetsgivare, som då antog den från den förre patronen. Den borde då småningom, även om det funnits annan anställning 1753/54 ha hamnat hos Knapp på Västanå i Stigsjö (Y) runt 1755. 1754 finns kontot kvar, vilande, i Fredriksbergsverkens bokföring.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2017-11-06, 20:12
Svar #4

Utloggad Gustav Stålhammar

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2019-07-03, 20:02
    • Visa profil
Du är otrolig Sven-Ove!


Rolf: Förekommer "Brukspatron Ståhlhammar" i några fler källor du hittat? Har du bild på originalkällan? Sven-Oves tanke om ett missförstånd låter nära till hands. Det som kan få mig att ändå bli mycket nyfiken är att formuleringen "Patron welborne Hr Stålhammar i Wermeland" inte riktigt tycks passa för att "Stålhammar" skulle syfta på själva hammarsmedjan. Skulle skulden då, enligt beskrivningen, vara till en anonym "Patron welborne Hrs Stålhammare i Wermeland".
[/size]
[/size]Med vänlig hälsning,
[/size]Gustav

2017-11-06, 21:00
Svar #5

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Ja, lite lurigt är det ju. Jag var den som läste det som Brukspatron Ståhlhammar i bouppteckningen, det står så. Men även bouppteckningar upprättades i flera exemplar, det kan ha blivit ett misstag i kopieringen. Det skulle vara mkt intressant att se och läsa originalet till inlagan om skulden - alltså kravet som insänts till bouppteckningen. Var det nu finns ?
Det borde ju finnas i anslutning till bouppteckningarna i arkivet.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2017-11-29, 12:32
Svar #6

Utloggad Rolf Berntzen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2023-04-19, 23:03
    • Visa profil
Hej Sven-Ove.
Vad gäller "Stålhammar" , läs vad jag skrivit idag under Gebelhoff.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna