ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brunnby Husförhör 1854-61 Bild 297 angående Trulls Nilsson  (läst 736 gånger)

2017-10-05, 16:18
läst 736 gånger

Utloggad gunnel wihlborg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2021-10-19, 11:27
    • Visa profil
Jag är helt ny här och tror att jag var lite hastig med förra inlägget. Tar gärna emot tips på hur jag ska lägga upp frågor. :)

I vilket fall som helst undrar jag om någon kan hjälpa mig att tyda texten som står vid Trulls.
Själv får jag det  till:

Eger 1/?4 i skeppen/t ??? som föres av honom och är en skonare för ????? är köpt i ???? låg i hamn.

Gunnel

2017-10-06, 13:39
Svar #1

Utloggad Tore Robertsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2023-12-11, 14:49
    • Visa profil
Hej!
Efter lite letande fann jag texten på Brunnby AI:8 sid 279. Här kommer delar av den Eger 1/4 i Slupen Emanuel som föres af honom och är assurerat för 8777 RD Rgd och köpt i ------- för ---RD Rgd. medintressenter år -------- för 1/4 Christian Nilsson i Flundrarp ---- Christiansson på Arilds Läge Hans Svensson ibm. Tyvärr kan jag inte tyda allt men hoppas detta hjälper dig på vägen. Om du söker på Skeppslistor finns där en länk till DDSS Skeppslistor. Där kan man se att de bör ha köpt båten mellan 1858 och 1860. Hemorten för "Emanuel" Var Helsingborg och hamn/område var Arilds Läge.
Hälsning Tore

2017-10-06, 13:45
Svar #2

Utloggad gunnel wihlborg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2021-10-19, 11:27
    • Visa profil
Tack för hjälpen! Det var gav mig en del  nya uppslag. Misstänker att Christiansson på Arildsläge är svärfar till Truls son Janne.

Tack ännu en gång.

Gunnel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna