ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: FÖDELSEORT SAMT FÖRÄLDRAR  (läst 963 gånger)

2017-10-05, 13:54
läst 963 gånger

Utloggad Erland H Lindgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-02-22, 15:53
    • Visa profil
Hejsan,


Finns det någon här på forumet som kan hjälpa mig finna rätt födelsedatum och plats för Johannes Ahlgren Simpa och hans lagvigda Maria Carlsdotter. Enligt uppgifter vars källor jag inte minns just nu så skall han vara född 24 februari 1797 men det är i alla fall inte i Björlanda har jag kunnat konstatera i födelseboken för det året. Har också kollat hfl Säve AI 1795 - 1813 och där har jag hittat 5 Johannesar som skall vara födda 1797.


"Min" Johannes gifte sig med Maria Carlsdotter (troligtvis född någon gång under år 1796 . men det framgår inte heller här var någonstans) i Björlanda 15 februari 1818 enligt Vigselboken. Har sökt svaret på denna gåta av och till under mer än 30 år då jag inte gilla att ha tomma luckor bland mina hittills utforskade 9 generationer. Måste stirra mig blind någonstans, vilket är mycket frustrerande... Behöver hjälp från någon som har mindre ensidiga ögon eller mindre ensidigt tänkande kanske...

2017-10-05, 17:15
Svar #1

Utloggad Gunilla Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2533
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 21:15
    • Visa profil
Hej Erland!

Johannes Algren Simpa född 24 febr 1797 i Öckerö fs.
Far: Kyparen Algren
Mor: Hennes namn nämns inte i födelseboken

Fadern var kypare i ett sillsalteri, som betyder att han tillverkade silltunnorna=tunnbindare.
Familjen bodde i Bovik.

Öckerö C:3(1779-1835)B39/sid69

Hittar tyvärr inte var Maria Carlsdotter är född.

Med vänlig hälsning
Gunilla

2017-10-05, 20:30
Svar #2

Utloggad Erland H Lindgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-02-22, 15:53
    • Visa profil
Tack Gunilla, nu har jag förhoppningsvis lite bättre förutsättningar att komma vidare här. Tack än en gång.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna