ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: salshult  (läst 1393 gånger)

2017-10-04, 22:39
läst 1393 gånger

Utloggad sven-erik johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2017-11-01, 18:15
    • Visa profil
hej behöver hjälp med en viss Jöns Pehrson född 1744 och hans hustru kierstin Andersdotter född 1740 allt enl födelseattest jag fått.
De båda arbetade hos familjen Stålhammar på salshult, gifte sig också där 9 mars 1770.
de fick också barn. en flicka där 1771.

Tänkte att kanske godsets ägare förde register över de anställda eller så, de arbetade där iaf 1770-71. därefter är det oklart. Jag har följt de i många år nu och innan dess var de i djursdala och fick 4 barn till därefter dör Jöns 1787-

Han är min anfader och jag skulle bli väldigt glad om någon har uppgifter om honom. det påstods av uppgiftslämnaren att han ursprungligen var ifrån östergötland vilket jag inte kan motbevisa.

Har en uppgift om att hans hustru var ifrån Laholm i Halland. inga uppgifter är helt verifierade men årtal och orter lär stämma. Tacksam för hjälp

Sven-Erik Johansson Norrköping

2017-10-05, 00:34
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Kerstin Andersdotter var piga på Salshult när hon gifte sig med Jöns Petersson (det står Petersson i vigselnotisen).
Jöns hade ankommit från (Östergötland ?) och blev antecknad under Salshult när de gifte sig. Men jag tvivlar på att han någonsin arbetade där efter vigseln.
Det står inte att Jöns var född i (Östergötland ?), endast att han ankommit därifrån - och att han uppvisat attest därifrån.
Deras dotter Maria föddes i gården Hammerdahl, Korsberga (F). De finns dock inte antecknade där i husförhörslängden.

Korsberga (F) AI:3 (1756-1773) Bild 175 / sid 333 (AID: v20606.b175.s333, NAD: SE/VALA/00187)
Korsberga (F) C:1 (1750-1828) Bild 41 / sid 73 (AID: v34756.b41.s73, NAD: SE/VALA/00187)

Det är lite lurigt med varifrån Jöns ankommit. Skrivaren har antecknat "Osterg.", andra anges ha kommit eller flyttat till en specifik församling, inte ett landskap. Kanske betyder anteckningen en församling, men vilken ?
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2017-10-05, 06:55
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
En korrigering:
Jöns kan ha arbetat på Salshult. Men 1771 var paret på Hammersdahl.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2017-10-05, 17:43
Svar #3

Utloggad sven-erik johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2017-11-01, 18:15
    • Visa profil
Hej Sven-Ove och tack för denna korrigering. fick uppg, i andra hand och har inte kontrollerat allt.
den stora pusselbiten är nog VAR kom de båda ifrån egentligen. det har förbryllat mig nu ganska länge
HUR LÄNGE ska det förbli en gåta.

Jag har faktiskt gått igenom födelseböckerna på åtskilliga församl i södra österg. med ganska klent resultat.
En koppling kanske kan vara att han hade arbetat tidigare hos familjen Stålhammar på någon av deras gårdar
i österg. alltså en tanke bara...

Med vänlig häsning Sven-Erik

2017-10-05, 21:03
Svar #4

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Jag har bara kollat lite i Djursdala ännu.

Såg just att du tidigare diskuterat paret med Bo Persson här på anbytarforum. Han hade ju en hel del uppgifter om paret och du kan nog utgå ifrån att dessa stämmer.

(Tog bort ett inlägg, och ändrade detta - men nu blev det rätt)  :D :D :D
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2017-10-06, 18:06
Svar #5

Utloggad sven-erik johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2017-11-01, 18:15
    • Visa profil
Ja fick lite hjälp av Bo att komma vidare,jag har följt dessa 2 nu ett tag med början i Djursdala 1775-79 ca
därefter södra vi i Östergötland 1780-87 då först äldsta dottern Maria avlider 18 juni bara 16 år gammal, därefter Jöns 23 sept 43 år , återfinner sen dottern Stina 1803 vid gifte med livgrenadjär Lars Gabriel Brun  Målabro Horn Östergötland.

Jöns hustru Chierstin bor vid husf 1807 hos sin son Pehr i Kjelleberg Horn, jag tror hon avlider något eller några år senare.

Problemet vid  forskningen i det här fallet är avsaknaden av anteckningar om var de kom ifrån och vart de flyttade.
det har vållat mycket huvudbry.


Med vänlig hälsning Sven-Erik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna