ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sund / Lersjön  (läst 755 gånger)

2017-10-03, 16:30
läst 755 gånger

Utloggad Ulf Widén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2023-10-05, 15:18
    • Visa profil
Hej, jag har träffat på mina anor i Sund och det är klockaren Jonas Nilsson f 1744 och hustru Britta Nilsdotter f 1737 med barn.
Jag tittar på familjen i husförhören bl. a Älvsbacka (S) AI:1 (1779-1790) Bild 25 / sid 46
När jag tittar i födelseboken så står alla barnen födda i Lersjön och jag undrar vad det kan bero på. Har familjen kanske flyttat precis innan husförhören börjar, men det känns inte helt sannolikt?

2017-10-04, 20:35
Svar #1

Utloggad Anita Björkroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1258
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 23:59
    • Visa profil
Hej


Det är väl så att familjen bor i byn Lersjön, Älvsbacka, och flyttar sedan till byn Sund.
Första husförhörsboken börjar år 1779.


Mvh
Anita


2017-10-04, 20:51
Svar #2

Utloggad Ulf Widén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2023-10-05, 15:18
    • Visa profil
Hej


Stort tack för ditt svar och du har förmodligen helt rätt. Jag har kikat lite på kartor och det är inte långt från varandra, men det mest troliga är att de flyttade till Sund strax innan första husförhöret. Alla barn föddes innan dess.
Håller på att bekanta mig med socknen och jag tycker det är kul att försöka göra sig en liten bild av hur livet såg ut i socknen förr. Jag har sökt runt om det kan finnas någon skrift eller aktiv sockenförening, men inte hittat någon.
Det kanske är någon som kan ge något tips. Tänkte åka runt lite nästkommande sommar. Det är anorna på min farfars sida som kommer främst från Nyed och Älvsbacka. Jag hittade en sockenbok om Nyed på Libris, så den har jag gjort ett fjärrlån på. Efter vad jag förstår är det grannsocknar. Så intressant tycker jag.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna