ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: FTDNA autosomal distans med endast fadern gemensam  (läst 2731 gånger)

2017-10-01, 08:04
läst 2731 gånger

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Hej,
Så har det hänt! Fick en Y-DNA matchning med genetisk distans 0. Den bästa ledtråden hittills till gåtan som en gång fick mig att börja släktforska. Autosomalt bekräftar FamilyFinder att vi är ganska nära släkt. Frågan är hur nära. Är mitt resonemang korrekt här:
FTDNAs algoritm baserar sig på gemensamma föräldrar. Om den således anger ett intervall på 2-4 generationer, men endast fadern är gemensam (och mödrarna kan anses obesläktade), är det då korrekt att den egentliga distansen snarare ligger omkring 1-3 generationer?
Mvh,  Lars

2017-10-21, 07:25
Svar #1

Utloggad Jakob Norstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2020-11-26, 05:38
    • Visa profil
Hej Lars!

Jo så kan man ju säga men kanske snarare 1,5-3. Bara en generation är väldigt nära.

Men det är mycket stor osäkerhet i uppskattningen 2-4, Det kan lika gärna vara 6 generationer och det betyder att 1,5-3 också skulle vara minst lika osäkert. Hur mycket totalt cM och hur stort Longest Block har du?

Och när det gäller Y-matchen, för hur många markörer är det du har genetic distance = 0? För 37 markörer, Y-DNA37?

2017-10-21, 10:04
Svar #2

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Hej Jakob!
Träffen i Y-DNA är på 37 markörer, så det är sant att det inte är alltför imponerande. Jag kanske borde be om att det utökas och erbjuda mig att betala för det.

När det gäller FF så kan vi se det både ur min synpunkt och min fars.
Jag: 54/17
Min far: 98/17

Träffen är på en person som (i bästa fall) kunde vara "halv-tremänning" till min far.

Jag har så långt avsökt tänkbara direkt förfader till min träff, dennes bröder, samt dessas manliga kusiner. Flera tänkbara redan här. Frågan är om jag borde fortsätta bakåt?
Eller är ett utökat Y-DNA en bättre första åtgärd? Jag har testat till 111 markörer (samt ett antal SNPs).

Hälsningar,  Lars

2017-10-21, 18:40
Svar #3

Utloggad Jakob Norstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2020-11-26, 05:38
    • Visa profil
Hej Lars!

Jag är admin i Sverigeprojektet och har tittat lite på ditt resultat. Om du vill kan du kontakta mig på jakob@hoijen.se så kan jag gå in på detaljer, det vill jag inte göra här utan din tillåtelse. Eller säg till om det OK att ta det här.

Jakob

2017-10-21, 20:34
Svar #4

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Hej Jakob,
Jag har skickat ett mail så du har min adress (eller i varje fall en av dem), vi kan ta det via mail.
Jag har i och för sig inga problem att ta det här för mig personligen, men det är ju flera personer inblandade.
Hälsningar,  Lars

2017-10-22, 06:48
Svar #5

Utloggad Jakob Norstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2020-11-26, 05:38
    • Visa profil
Hej Lars!

Jag fortsätter här, det blir inga hemligheter.

Y37 är inte alls så dåligt. Är det FamilyFinder-resultatet som du tolkar som  att han skulle vara halv-tremänning eller finns det någon grund för det i släktforskningen? gd=0 kan vara tremänning eller så, men det kan också vara många många generationer bort, det är lurigt med STR-matcher.

Vad gäller FF-matchningen så kan den ligga betydligt längre bort än så. Kan det tänkas finnas något annat släktskap som ger utslag än att ni delar gemensam anfader?

Att uppgradera din match till Y67 eller Y111 skulle ge bättre svar på så det är en väg. En annan väg är att du själv beställer BigY och Yfull och därefter försöker intressera din match för detsamma. Skulle ni båda finnas på Yfull så skulle det finnas två tydliga mått på hur nära släkt ni är, dels en tidsuppskattning baserad på SNP-avstånd, dels en tidsuppskattning baserad på c:a 400 STR-markörer. Exakt antal generationer går aldrig att se men den osäkerhet som finns i vanliga STR-matchningar blir mycket mindre.

Fördelen med att åtminstone du går vidare med BigY / Yfull är att du kommer att veta säkert vilket släktskap du har till andra av dina matcher som gjort detsamma, du får en exakt placering i haplogruppsträdet, någonstans här under:
https://yfull.com/tree/R-S6842/

Fast BigY är ju inte billigt...

/Jakob
Du tillhör som du vet denna undergrupp till R1a:
https://yfull.com/tree/R-S6842/

Det stämmer också med dina matcher. Men det är svårt att



2017-10-22, 09:57
Svar #6

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Hej Jakob!

Tack för goda råd - jag får se vad plånboken tillåter. Jag har tvekat länge inför Big-Y, har tidigare inte helt sett vad det kan ge mig. Men nu har jag ju fått en anledning. Fast det blir en del pengar, särskilt om jag ska betala två tester, vilket jag naturligtvis måste erbjuda mig att göra.

FF-matchningen kan förstås vara influerad av liten genpool, folk i den här trakten flyttade inte särskilt långt. Vad gäller det exakta släktskapet så kan jag i nuläget bara säkert säga att vi har en gemensam anfader NÅGONSTANS. Men baserat på FF så har jag letat mig bakåt den traditionella vägen. Min matchnings farfar är första tänkbara kandidaten, och en bra sådan baserat på vistelse och allmän historia. Dennes bror en annan, dock mindre sannolik. Manliga kusiner till dem ytterligare andra. Fortfarande ett hanterligt antal, och de flesta geografiskt tänkbara. Flera av dem kan rentav vuxit upp tillsammans med min farfars mor. Men längre tillbaka hade jag hoppats slippa gå, då börjar det bli spekulativt.

Så för att sammanfatta, du har nog alldeles rätt i att faktaunderlaget för närvarande inte tillåter slutsatser, med mindre jag skulle hitta någon notis någonstans. Men sådana har jag redan letat efter i många år. Så det blir till att testa. Och i stort sett alla större vetenskapliga genombrott har ju skett tack vare att man kunnat testa lite noggrannare...   ;D

Hälsningar & Tack!

Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna