ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Forumets regler  (läst 893 gånger)

2017-09-30, 16:48
läst 893 gånger

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:57
    • Visa profil
(Jag vet inte om detta är rätt ställe att fråga om forumets regler. Var annars?)

En regel är ju "Skriv endast om avlidna personer". Finns det någon praxis för när det är OK att fråga om sådana för vilka man inte vet om de lever, förutsatt att man vet när de föddes? Kan man t.ex. ställa frågor om en okänd som föddes för 100 år sen? Eller ska man vänta till säg 120 år?

 

2017-09-30, 19:12
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21975
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:53
    • Visa profil

Man ska ha förvissat sig om att personen är avliden. Om hen inte emigrerat eller har skyddad identitet är det ju lätt att kontrollera med Sveriges dödbok, www.ratsit.se eller Skatteverket.

Med tanke på att allt fler når en ålder över 100 och till och med över 110 år, bör man nog sätta gränsen vid 120 år i det fall man inte har säker uppgift om personens död.
Hälsar vänligen
Maud

2017-09-30, 19:43
Svar #2

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:57
    • Visa profil
Man kan inte alltid förvissa sig, annars hade jag inte frågat! Att försöka ta reda på vart människor har tagit vägen är ju något som sker här gång på gång, och det är till viss del godtyckligt var man drar den tidsgränsen, så jag tycker verkligen att regeln bör förtydligas för att underlätta då en del frågor kommer att röra sig nära gränsen var man än drar den.

Jag håller med om att 120 år låter bra. Den åldern har några decennier verkat ligga nära faktiskt max och nämns som maxålder så pass ofta så att det borde vara lätt att komma ihåg att det är där vi drar gränsen.



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna