ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad skriver prästen!?  (läst 1667 gånger)

2017-09-30, 13:53
läst 1667 gånger

Utloggad Monica Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 12:04
    • Visa profil
    • Ourswedishroots
Hej alla!
Jag är inte så van vid 1800-talstext och undrar vad det är prästen menar egentligen? Vad betyder förkortningarna? Jag kan ju gissa vad som menas, men vill veta exakt vad som står!
Tack på förhand!

2017-09-30, 14:36
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil

Lägg gärna in ett klipp men ange också källan. Oftast blir tolkningen lättare – och säkrare – om man kan jämföra med annan text av samma hand.

Med förkortningarna utskriva:

Dito af G. Frächer
före vigseln kyrkotagen såsom hustru
till fakt(or?) Samuelson

Antar att Frächer var vigselförrättaren. Och jag förmodar att du vet vad kyrkotagning innebar.
Hälsar vänligen
Maud

2017-09-30, 15:08
Svar #2

Utloggad Monica Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 12:04
    • Visa profil
    • Ourswedishroots
Tusen tack Maud! Det var ungefär vad jag fick det till men tyckte det lät konstigt att modern redan var kyrktagen. Du har helt rätt-vill alltid själv veta var texten står för att kunna jämföra. Ville att bilden skulle vara större, så därför tog jag inte med annat än det som skulle tolkas. Sorry!

2017-09-30, 15:58
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil

Inte konstigt alls – det innebär att den ogifta kvinnan fött ett barn samt att mannen erkänt faderskapet och begärt att barnets mor skulle kyrkotagas som hans hustru. Därmed blev barnet ”äkta”. Vigseln skedde senare.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna