ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Nilsson Ljusnarsberg.  (läst 3396 gånger)

2017-09-28, 12:23
läst 3396 gånger

Utloggad Olle Engvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2023-06-19, 11:44
    • Visa profil
Nils Nilsson ska vara född omkring 1660 i Ljusnarsberg och död 1715. Han bodde i Norra Hörken Ljusnarsberg och var far till bland annat Maria Nilsdotter född 21 augusti 1702 död 19 december 1774. Jag har hittills haft som teori att Nils Nilssons far var Nils Tomasson född omkring 1630 och död 1708, dödsfallet verifierat i dödboken,boende i Norra Hörken, där han verkar ha bott hela sitt liv. Denne Nils Tomasson ska ha varit son till Tomas Göransson, även han från Norra Hörken. Nu har jag stött på en alternativ linje för Nils Nilsson. Enligt en diskussion här på Anbytarforum under 2003 ska Nils Nilssons far ha varit Nils Olsson född i Viken Ljusnarsberg omkring1628 och död i Viken 1706. Jag har inte kunnat hitta någon linje genom födelseböcker, dödböcker och vigselböcker, eller husförhörslängder mellan Nils Nilsson född 1660 och Nils Olofsson född omkring 1628. Det verkar vara flera som forskar kring denna släkt. Jag undrar nu om någon här på forumet har mer detaljerade källor för kopplingen Nils Nilsson - Nils Olofsson.

Min teori kopplingen Nils Nilsson - Nils Tomasson har jag baserat på husförhörslängden för Norra Hörken 1709, där även noteringar finns tillskrivna i efterhand från Norra Hörken 1642. Sedan har jag följt mantalslängderna i Norra Hörken framåt och funnit att först finns Tomas Göransson och sedan från ca 1660 även Nils Tomasson. Tomas Göransson dör 1670, vilket verifieras av dödboken. Från 1685 finns en Nils Nilsson med. Är medveten om problemen med mantalslängder som källa eftersom de normalt inte anger någon ålder eller familjerelationer.

2017-10-02, 17:03
Svar #1

Utloggad Tina Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 11:02
    • Visa profil
Hej Olle Sitter oxså med samma teori som du om Nils Nilsson i N.Hörken.Nils får ju en dotter till som heter Barbro vilket gifter sig i Bringsjöberget Grangärde.Hon är min ana.Hittade en vigsel i Grangärde 1699 sid/98 tro det var C:3 Nils Nilsson N .Hörken och Marit Eriksdotter Långmyren.Kollade igår på Långmyren och Marit hade en syster som hette Barbro dock ej vanligt namn.Har sett på nätet att hon skulle hettat Margareta??Eriksdotter nått som inte stämmer med Nils ålder ,har han varit gift innan?? Gifter han sig efter 1699 med nån?Tyvärr saknas mantal 1716- kommer inte ihåg mer pga har ej uppladdat för jag är på väg att arbeta natt.Jag har i mina ägor köpt om Hörken finnarnas stidigheter och Ljusnarsbergs kyrkoräkenskaper för 2 veckor sedan. Har inte tid just nu att kolla pga renovering i hus men kan kolla framåt höst/vinter om det står nått av info.Vi hörs Vänliga hälsningar Thina

2017-10-03, 10:42
Svar #2

Utloggad Olle Engvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2023-06-19, 11:44
    • Visa profil
Hej Tina. Tack för svar. Svaret tillför en viktig pusselbit!

Nils Nilsson från Norra Hörken gifte sig alltså 1699 i Grangärde med Marit/Margta/Margareta Ersdotter.

Enligt vad som framgår av dödboken i Ljusnarsberg så dog Marit, står här som Margareta, 1752 den 5 juli (Död och begravningsbok 1746-1774 bild 30). Hon anges där vara 76 år vilket skulle innebära att hon var född 1676.

Jag kollade födelseboken för Grangärde 1676 och där finns en Margta Ersdotter född 26 januari(?) far Erik Persson i Norgovik(?). I husförhörslängden för Norgovik, men även för Långmyren 1689- finns Margta Ersdotter med och även en Erik Persson. Frågan är om det är samma personer i båda byarna. (Troligen inte enligt andra uppgifter är Margareta Ersdotter från Norgovik bosatt i Grangärde och dör 1740) I och med detta kvarstår oklarheten om den "rätta" Marit Eriksdotters födelseår.

För att sedan återgå till Ljusnarsberg så är en "hustru - änka" Marit noterad hos Maria Nilsdotters (Nils Nilssons dotter) familj, 1722-, 1730-1747 och 1748, i Norra Hörken.  Maria är gift med Hindric Persson. Jag tror därmed att Nils Nilsson var gift med samma hustru 1699- fram till dess att han dog 1715 och att änkan är den Marit som bodde hos dottern Maria.

Kopplingen Nils Nilsson - Nils Tomasson är svårare. I mantalslängden 1685 Norra Hörken bild 151 nämns Nils Nilsson för första gången med hela namnet, som jag tolkar det tillhör han samma gård - mantal som Nils Tomasson, men det ser närmast ut som om han betecknas som dräng.

1693 finns Nils med under samma gård, men inget patronymikon Nilsson. 1695- 1700 finns ingen Nils (Nilsson) noterad, men Nils Tomasson. 1701 återkommer en Nils hos Nils Tomasson. Därefter finns en Nils med hustru noterad hos Nils Tomasson och från 1709 (bild 140) är det Nils Nilsson som står för mantalet. Nils Tomasson död 1708.Det måste betraktas som högst sannolikt att den Nils som kommer med hustru 1701 är Nils Nilsson och hustru Marit Ersdotter.

En annan notering är att i Födelseboken 1692 så står det en Nils som far till en son - oäkta. Förmodligen samma Nils  som finns noterad i Mantalslängden 1693.

Beträffande Nils Tomasson så verkar det som att  han kanske var född 1641. I födelseboken detta år (c1 bild 50 sid 42) står Tomas Göransson i Norrhörken son Nils. Utifrån uppgifterna i dödboken 1708 där det står 78 år har födelseåret beräknats till 1730, vilket i så fall skulle vara fel.

Ytterligare en möjlig men ej verifierad ledtråd är en Valborg Nilsdotter. Valborg dog 1741 i Norra Hörken den 12 mars (dödbok F1 1641) Hon anges där vara 99 år och 8 månader. Även Valborg var noterad i Maria Nilsdotters familj 1722, 1730- .

När jag kontrollerar födelseboken runt 1640 finner jag en Valborg född 1642 i Norr Hörken. Fadern kan möjligen tydas som Lars Anderssons måg (C1 bild 54). Fadern måste ju ha hetat Nils. En spekulation kan vara att detta är Nils Tomassons änka. Detta förutsätter rimligen en släktrelation.

Ett litet tillägg om Valborg, Nils Nilsson och Marit Ersdotter har också en dotter Valborg född 1707 död 1709. Det verkar alltså som om Valborg finns i släkten. Valborg var ju inte heller ett så vanligt namn, även om jag har sett att det förekom då och då i Ljusnarsberg.

På något sätt verkar det alltså finnas någon längre relation mellan Nils Tomasson och Nils Nilsson, men är det far-son?

.

2017-10-03, 14:29
Svar #3

Utloggad Olle Engvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2023-06-19, 11:44
    • Visa profil
Tillägg angående Nils Nilsson /Marit Eriksdotter.

Ja hittade nu Marit Eriksdotter i Husförhörslängden Grangärde A1:1 sid 103 (Långmyren, register Laxsjön). Där skrivs att Marit/Margareta var född 1682. Detta skulle innebära att hon var 17 år då hon gifte sig. Detta är ju inte omöjligt, men åldersskillnaden mot Nils Nilsson skulle då vara runt 22 år om födelseår 1660 stämmer vad gäller Nils.

2017-10-04, 15:14
Svar #4

Utloggad Tina Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 11:02
    • Visa profil
Hej Olle.Den oäkta pojk återfinns död Ljungåsen Grangärde 1765 heter Pehr Nilsson.Återfinns Grangärde A1:4 sid 188 gl.Malin Pålsdotter Ny Bruk 1660 Ställberget oä son Pähr Nilsson Ny Bruk Norr Hörken 1692.Gick in på Leif Gson Nygårds hemsida som släktforska mycket på området och gett ut skivor med gammalt matrial. Tittade på Roteringslängder Nya Kopparberg Lindesberg 1674 och över Norra Hörken stod så här Lars Grelsson d.Olof Jöns( Arvidsson?)Enkiens son Nils __em_y? dr ibdem Brod Tomas d Oluf.Detta är gratis att titta på.Att Marit Eriksdotter är hustru till Nils är helt korrekt men jag reservera mig mot dödboken lite då man skrivit Margareta.Denna Marit är borta nått år i Hörken från husförhörslängd VART är hon då?Sökte hos dottern Barbro men hon fanns inte där.Sökte även i Långmyra men inte där heller.Att åldersskillnaden är stor mellan Nils och Marit skulle jag tro att förr gifte man sig inte av kärlek direkt utan av ekonomiskt trygghet.Döttrarna var inte så gamla de heller när de gifte sig.Kanske Nils har varit gift innan som jag antytt.Man borde ta och titta i Domstolsarkivet när Nils dör och se om det finns nån vägledning där frun och döttrarna är ju omyndiga enligt dåtidens seende.Men vet i sjutton vart jag ska titta på detta.Sanningen med denna forskning från min sida är att jag inte har gjort nått på 10 år här.Då jag lagt fokus på min sambos släkt då mina svärföräldrar var till åren komna och borta idag.Denna Valborg har jag oxså noterat och bör ju vara släkt till Nils på nått vis.Sedan stod det ju Svägerskan Valborg Nilsdotter VEM är detta då??Hälsningar Thina

2017-10-04, 16:06
Svar #5

Utloggad Tina Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 11:02
    • Visa profil
Hej Igen Tittade på Margaretas dödsnotis 1752 och jag ratar detta då Marit Eriksdotter finns vid liv i husförhöret 1757 Ljusnarsberg men finns inte 1753-1760.Denna Margareta har gäckat mig innan det finns en Nils Nilsson Dammen som var gift med Margareta Eriksdotter han dör och hon gifter om sig vet inte när detta händer för jag har inte noterat detta kommer bara ihåg att det var så.Kan Marit flyttat på sig innan dödsfallet eller varit på besök på någon annan ort och dött där?Vi hörs Thina

2017-10-06, 10:31
Svar #6

Utloggad Olle Engvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2023-06-19, 11:44
    • Visa profil
Hej igen. Ja det här komplicerar ju frågan om Marits dödsår. Det verkar onekligen så att hon levde 1757! En annan sak som talar för att dödsnotisen 1752 inte gäller vår Marit är att hon, vår Marit, skrivs som 64 år 1748, vilket stämmer lite bättre med Marit från Långmyran i Grängesberg. Nils Nilsson var ju ett ganska vanligt förekommande namn, så det kan ju ha varit en annan som avses 1752 än den för oss aktuelle. Men var fanns då Marit Ersdotter. Hon återfinns inte i dödboken Ljusnarsberg från 1758 till 1769. Jag har också gått igenom vigselböckerna för Ljusnarsberg efter 1715 utan att finna något omgifte på henne. Hon kan givetvis ha bott i någon annan socken och dött där. En tanke är att hon kan ha bott i något barnbarns hushåll.  Detta blir dock ren spekulation! Maria Nilsdotter hade enligt uppgift 18 barn. Jag har i alla fall identifierat 16 säkra. Av dessa nådde många vuxen ålder. Marits svärson, Maria Nilsdotters man, Hindric Persson dog 1758. Kanske anledningen till att Marit inte längre kunde försörjas i hushållet och flyttade. Men spekulationer som sagt!

2018-08-11, 17:39
Svar #7

Utloggad Olle Engvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2023-06-19, 11:44
    • Visa profil
En korrigering av mitt inlägg den 3 oktober 2017. Valborg Nilsdotter född 1707 dotter till Nils Nilsson i Norra Hörken dog inte 1709. Det av Nils Nilssons  barn som dog 1709 var sonen Tomas född 3 januari 1709. (Dödbok C:1 1709 bild 141) Valborg levde som vuxen och det är högst sannolikt att det är hon som är "svägerskan Valborg" noterad i Hindric Perssons hushåll  i husförhörslängd Ljusnarsberg A1:2 sid 377, Norra Hörken. Denna Valborg är alltså syster till Maria Nilsdotter född 1702, Hindric Perssons hustru och till Barbro Nilsdotter född 1703. Troligen är det samma Valborg som längre ned på samma sida står som hustru till Petter (Persson/Pettersson).

Huvudfrågan i mina inlägg är dock vem var Nils Nilssons far. Här kan nu noteras en möjlig koppling till byn Viken och Nils Olofssongrenen; när Nils Nilssons son Tomas föds 1709 anges som Testis bland annat Per Nilsson och Anna Johansdotter i Viken. Per Nilsson kan vara Nils Olofssons/Olssons son. Dessutom hade Nils Nilsson ytterligare ett utomäktenskapligt barn Anna född 1698. Även där är Per Nilsson från Viken och en Maria Nilsdotter, även hon från Viken angivna som Testis vid dopet. Någon direkt knytning Nils Nilsson - Nils Olofsson har jag inte funnit. Ingen son Nils finns i mantalslängderna avseende Nils Olofsson Viken.

2019-02-04, 18:12
Svar #8

Utloggad Olle Engvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2023-06-19, 11:44
    • Visa profil
Ytterligare uppgifter om Nils Nilsson har jag nu hittat i Dombok Svea hovrätt advokatfiskalen, Kopparbergs län  1709 sid 281 bild 1460. Arkiv digital beteckning; EXIe 1839, .

Här finns ett rättsprotokoll där följande framgår; Nils Nilsson i Norra Hörken har arbetat som dräng hos Nils Tomasson i 26 år. Nils Nilsson var bror till Nils Tomassons hustru Valborg Nilsdotter. Nils Tomasson och hustrun har testamenterat torpet till Nils Nilsson. Torpet tillföll därmed Nils Nilsson vid Nils Tomassons död 1708. Således kan nu Nils Tomasson uteslutas som far till Nils Nilsson. Jag har sett uppgifter i annan släktforskning att  Valborg Nilsdotter skulle vara dotter till Nils Olsson i Viken. Inte heller den kopplingen kan jag se i kyrkböcker eller andra källor. Det finns dock som skrevs i mitt inlägg 2018-08-11 uppgifter som visar på någon form av relation mellan Nils Nilsson och Nils Olofsson/efterkommande i Viken. Återstår dock att styrka relationen närmare.

Hälsningar
Olle Engvall   

2019-02-08, 19:39
Svar #9

Utloggad Tina Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 11:02
    • Visa profil

Hej Olle
Fantastiskt det du hittade skam den som ger sig. Det löste sig med våra funderingar kring Nils Nilsson om jag inte misstog mig så har jag sett i mantalslängderna att våran Nils var blind. Kan tyvärr inte delge år mm.vet bara att jag sett detta.Ha det Thina

2019-02-18, 15:38
Svar #10

Utloggad Olle Engvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2023-06-19, 11:44
    • Visa profil
Hej

Vad gäller Nils Nilsson så har jag inte hittat några uppgifter att han skulle ha varit blind. Låter inte så troligt heller. Han var ju såvitt framgår av alla uppgifter aktiv dom dräng och torpare under hela sin livstid.

Uppgiften om att Valborg Nilsdotter var Nils syster, vilket verkar helt säkert, väcker en del frågor angående relationen till Nils Olofsson (Olsson) i Viken- som antas vara far till de båda. Valborg ska ju vara född omkring 1641 död 1741 i Norra Hörken Ljusnarsberg, om man utgår från uppgiften i dödboken. Nils Olofsson ska räknat från dödboken ha varit född ca 1618. Således fullt möjligt med en dotter född omkring 1641. Det kan ju också vara så att man har skrivit eller räknat fel i dödboken och att Valborg var född senare. Jag har dock inte funnit någon Valborg med far Nils fram till 1655 i Ljusnarsberg.

 Vad jag kan se av uppgifter om Nils Olofsson i mantalslängderna så verkar det som att han gifter sig först kring/efter 1655. Första gången jag ser honom i kyrkböckerna är 1645 då han är gudfar/testis till ett barn som döps. I mantalslängden 1642 för Ljusnarsberg, Viken, framgår att Olof Sigfridsson, Nils Olofssons far, har en vuxen son i hushållet, men ingen sonhustru. Jag har inte hittat Nils Olofsson i Vigselböckerna för Ljusnarsberg 1635-1655. Det kan ju vara så att han har varit gift tidigare och då i en annan socken än Ljusnarsberg.

Jag lägger därför ut en ny fråga; Finns det några uppgifter på Valborg Nilsdotters födelse, omkring 1641/1642 eller senare; var föddes hon, vem var hennes far? Finns andra uppgifter på henne som knyter henne till Nils Olofsson i Viken Ljusnarsberg?

Hälsningar

Olle Engvall

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna