ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karin Olofsdotter  (läst 725 gånger)

2017-09-25, 15:26
läst 725 gånger

Utloggad Lena Sävström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2022-12-13, 11:55
    • Visa profil
Hej
Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig med runan över Karin Olofsdotter, Hamra.
Orsa F11/3  bild 129/sid 230. Namnen är tydliga men vad står det i övrigt? Ev. har jag fel dödsår (1741) på hennes make Erik Eriksson Warg - kanske kan runan kasta nytt ljus.
Lena Sävström

2020-08-26, 17:19
Svar #1

Utloggad Per Hermansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 22:05
    • Visa profil
Hej Karin
jag är själv dålig på att läsa och tyda texter men jag ska i alla fall försöka så att du kanske kan få ett hum om vad som står.

"Hustrun Karin Olsdotter ifrån Hamra, född i Fågelsjö? 1687, fadern Olof Sigfridsson, modern hustrun  Anna Olsdotter. Renatus. Kunnat enfaldigt läsa såväl innan som utan bok. Kom hit till församlingen då hon var 25. Blev sedan gift året därefter med Erik Ersson från Hamra med vilken hon i god sämja och kärlek sammanlevat  uti 42 år. Avlat tillsammans 5 barn, 3 söner och 2 döttrar av vilka en son och 1 dotter leva, de andra äro för detta döda.  Varit änka i 20. Berättas levat väl och kristeligt, med sina grannar och anhöriga. Varit sjuk av vattusjukan sedan vårtiden men sedan Michaelistid har hon varit stadigt sängliggande. Avled förleden fredag? afton då hon här levat 77 år."
Sen är det nåt om vilka och belopp som hon har testamenterat pengar.

Hoppas det kan vara till någon hjälp, och kanske kan någon annan  stiga in och rätta mina ev. feltydningar.

/Per H

2020-08-26, 17:47
Svar #2

Utloggad Lena Sävström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2022-12-13, 11:55
    • Visa profil
Detta var till hjälp, så stort, stort tack för att du tog dig tid Per H.
Vänligen Lena S.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna