ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Drunkning  (läst 787 gånger)

2017-09-25, 13:57
läst 787 gånger

Utloggad Marita Åkesson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2019-02-01, 19:10
    • Visa profil
Jag har en släkting (Peter Magnus Edström) som "drunknade av våda" i Ahlby Sjö 1905. Var kan jag hitta information om detta, t.ex anteckningar och protokoll från länsman?

2017-09-26, 17:19
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej!
Peter Magnus dränkte sig alltså eftersom det krävdes tillstånd att begrava honom. Självmord ansågs vara ett mycket allvarligt brott, eftersom det var någon där uppe som skulle bestämma när livet skulle avslutas.
Länsmansprotokollen finns nog på respektive Landsarkiv. Åtminstone har jag hittat sådana protokoll i Härnösand. Jag är inte så hemma i Stockholms arkivvärld, men där finns ju Stadsarkiven.


Monika W

2017-09-26, 17:59
Svar #2

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Nja, det står ju att Per Magnus  drunkande av våda,
dvs han ansågs inte ha gått i sjön i akt och mening  att ta sitt liv. Det var en olyckshändelse.
Jämför med notisen ovanför och med ytterligare notiser om drunkningsolyckor  senare samma år.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna