ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mord i Uppsala (?)  (läst 926 gånger)

2017-09-20, 17:15
läst 926 gånger

petronella_p

En fråga för forumets juridik-kunniga!

En kvinna skrivs in på Norra korrektionsinrättningen 17/2 1844 på 8 år för barnamord. Troligast är att brottet begicks i eller i närheten av Uppsala. Tyvärr saknas hon i "fånglistorna" (lucka 1844 och däromkring).

Till min fråga:

Var kan jag hitta domstolsprotokoll eller liknande? Är det troligt att domen föll precis innan hon kom till fängelset eller finns det en risk att det går lång tid mellan process och inskrivning? (Jag har hennes namn, men antar att jag måste veta tidpunkten hyggligt väl om jag ska kunna hitta fallet med en rimlig arbetsinsats.)

2017-09-20, 18:55
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10392
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:36
    • Visa profil
    • Gensvaret

2017-09-21, 18:03
Svar #2

petronella_p

Tack för tipset, Åke. Jag kände inte till denna sökmöjlighet. Den kommer jag ha mycket glädje av framöver! 😊

Med vänlig hälsning,
Petronella

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna