ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dopvittnen/läshjälp 1823  (läst 3350 gånger)

2017-09-18, 09:00
läst 3350 gånger

Utloggad Jan Smedh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 19:08
    • Visa profil
Jag behöver lite hjälp att tyda namnen på dopvittnen här. Barnet som döps är Johan Magnus, son till Fältväbeln Johan Gustaf Edberg och hans fru Catharina Edberg, född 14/8 1823. Familjen bodde i Bergsviken. Johan Gustaf var född i Uppsala. Catharinas ursprung är dunkelt. Så här tror jag det står, men jag är osäker. Kommentarer av mig.
Pastor Abr. (Abraham) Själander fru C. C. Lindahl (Catharina Charlotta Lindahl)
 Sven Wester (xxx) Stockholm. fru Anna Sophia Wester (står det Walter?)
ÖversteLieut. Hammarskjöld (Arvid) . fru (Catharina Margareta) Schultin. Paret bodde i Åberget, Alsen.
Major C. Ward och dess fru. (Var han kompanichef i Berg? Han bodde åtminstone senare på Galhammar)
Anders Mårtensson och dess hustru.
Mårten Larsson Skolon (?högst osäkert ord - kan det avse Stockholm?) och dess hustru
Ulrik Sund Skockholm (väldigt osäkert förnamn, efternamnet kan vara Lund. Det kan också vara ett efternamn alltihop). fru Törnmark
Lagm. Joh: Behm (Johan Magnus Behm, häradshövding i Oviken) och dess fru (Johanna Rebecka Lindholm)
Asklund i Stockholm. och dess fru Maria Edberg (??).

2017-09-18, 19:40
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Dopvittnen kan vara värdefulla och ge ledtrådar om eventuella släktanknytningar. Det gäller naturligtvis inte alla. De riktiga höjdarna här har knappast några släktrelationer med barnets föräldrar. Jag avser här Abraham Själander och de höga officerarna Hammarskjöld och Carl Ward. Inte heller bonderepresentanterna Anders Mårtensson i Bergsviken och Mårten Larsson i Skålan ('Scholan') har någon familjeanknytning vad jag kan se. Däremot kan Stockholmsfolket vara av intresse:
Sven Wester, fru Anna Sophia Wester, Uldric Lund, Fru Törnmark, Asklund m fru Maria Edberg

Själander verkar inte vara inte ha någon större fallenhet inom ortografin (se bl.a. överstelöjtnantens namn) och därför är det inte säkert att namnen är korrekt tolkade. Wester och Lund påträffar jag inte bland mantalsskrivna i Stockholm vid tidpunkten ifråga, däremot namnen Törnmark  och Asklund.

2017-09-18, 20:42
Svar #2

Utloggad Jan Smedh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 19:08
    • Visa profil
Tack för svar. Barnets mor som här nämns som Catharina Edberg var gift 1819-1820 med Johan Magnus Sohm - bataljonsläkare vid regementet. Jag tänker att Hammarskjöld och Ward närvarat på grund av det. Sonen som döps är uppenbart namngiven efter den döde mannen.
Detsamma gäller häradshövdingen Behm som närvarar - han var kusin med bataljonsläkaren.
Hur vanligt var det att pastorn själv anges som dopvittne? Jag tror inte jag sett det förut och vet inte hur det ska tolkas.
Anders Mårtenson bor ju liksom familjen i Bergsviken så honom känner de väl från 'byn'.
Mårten Larsson från Skålan - kan det vara Anders Mårtenssons far?
Sen är det Stockholmarna som är spännande. Om de var där på grund av kopplingen till den döde bataljonsläkaren, en koppling till barnets mor eller till barnets far (som var från Uppsala ursprungligen) - det återstår att se. (Kan det stå Walter? En Sven Walter född 1788 dör i Stockholm 1831.)


Här är dopvittnena från parets enda övriga barn - 7 år senare (samma prost, ännu lite darrigare handstil). Som du ser så är dottern döpt Anna Sophia - precis som Fru Wester från det första dopet, vilket känns som en bekräftelse av ett viktigt band. Familjen bor nu i Skanderåsen, modern anges med sin förste makes efternamn 'Sohm'.
Vid det här dopet är det nästan inga höga herrar med utan grannar och vänner från bygden.
Martin (eller Mårten) Tirén var iofs hovkamrer och kronolänsman, född i Berg av prästsläkt och hans hustru (Agneta) Sophia (Ottiliana) Fogel var född i Stockholm (enligt en uppgift bortlämnad som barnhusbarn och kom upp till Jämtland den vägen?).




2017-10-08, 19:41
Svar #3

Utloggad Jan Smedh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 19:08
    • Visa profil
Har lyckats identifiera Sven Wester. och fru Anna Sophia Wester från dopet av Johan Magnus 1823. Anna Sophia är fadern fältväbeln Johan Gustaf Edberg (född Eman)s släkting. Antingen en mycket äldre syster eller en faster. Hon heter Anna Sophia Eman och gifter sig 16/11 1794 i Maria församling i Stockholm med Sven Westerberg som är vid accisrätten.
Den gode prosten har allt dragit ihop namnen en smula.
I Uppsala dyker Anna Sophia Eman upp från Åbo 1789, då är hon 15. Carl Gustaf Eman och Brita Hindriksdotter - föräldrar till Johan Gustaf Eman senare Edberg dyker upp några månader senare.

2017-10-08, 21:13
Svar #4

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Anna Sophia tillika med fyra syskon finns upptagna som födda i Åbo svenska fs åren 1774-1786 (se http://hiski.genealogia.fi/historia/indexr.htm).

2017-10-08, 21:32
Svar #5

Utloggad Jan Smedh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 19:08
    • Visa profil
Tjusigt - då var hon storasyster till Johan Gustaf!

2017-10-11, 08:40
Svar #6

Utloggad Jan Smedh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 19:08
    • Visa profil
Men vad har Sven Westerberg för yrke vid Accisrätten?


2017-10-11, 09:41
Svar #7

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil

2017-10-12, 21:26
Svar #8

Utloggad Jan Smedh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 19:08
    • Visa profil
Vid Sven Westerberg och Anna Sophia Emans dotter Maria Carolinas dop i Maria Magdalena, Stockholm i januari 1806 finns ett par intressanta namn bland faddrarna.
Skräddarmästare Jonas Asklund lär väl vara den Asklund som är med på Johan Magnus dop ovan. Skräddarmästaren gifter sig 3/4 1800 i Sankt Nikolai med Maria Magdalena Ekman - vilken troligen är Johan Gustafs syster Maria Magdalena Eman född i Åbo 1780. Ålder stämmer och sammanhang. När hon är med på Johan Magnus dop står hon som Fru Maria Edberg - prosten har väl förstått att det är fältväbelns syster och skrivit henne med samma efternamn.
Då återstår bara Ulrik Sund och Fru Törnmark.

2017-10-16, 17:13
Svar #9

Utloggad Jan Smedh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 19:08
    • Visa profil
Anders Mårtensson lär vara riksdagsmannen och bonden Anders Mårtensson (f 1777) på Bergsviken 4. Hans hustru är Ingeborg Gunnarsdotter (f 1779).
Mårten Larsson (f 1751) bor på Skålan 4. Hans hustru är Anna Olsdotter (f 1758).

2017-11-02, 10:29
Svar #10

Utloggad Jan Smedh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 19:08
    • Visa profil
Jag har kört fast på rad tre från slutet: Ulrik Sund Skockholm (väldigt osäkert förnamn, efternamnet kan vara Lund. Det kan också vara ett efternamn alltihop). fru Törnmark
Johan Gustaf Edberg hade en storebror och fyra storasystrar. Två av storasystrarna är med som vittnen i listan - Anna Sophia Westerberg med make och Maria hustru till Asklund. Han andra två systrar kan det inte röra sig om: Ulrica dog i Lovisa, Finland redan 1814 och Carolina blev barnmorska i Irsta utanför Västerås i samma veva som dopet och var ogift hela livet så hon hade stått som Eman. Så Fru Törnmark är ingen av dem. Brodern har jag inte lyckats spåra färdigt, men han hette Carl Samuel, så jag tror inte det kan vara han heller. Kanske är det folk med kopplingar till Catharina Edberg?

2017-11-02, 12:28
Svar #11

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Stavningen är "Uldric Lund".
Namnet Ulrik är sällsynt i Jämtland/Härjedalen. Före år 1800 påträffar jag det bland födda endast två gånger, men inte som förstanamn.

Att prästen skriver Skockholm ger mig associationer till yngre barn som i sitt uttal kan göra sådana assimileringsfel. En fråga jag ställer mig är om Själander hade ett sådant handikapp som vuxen. Kan namnet Falkengren vara en skapelse av honom? Valtinson kommer ju av ett Valentin, som dokumenterat ibland skrevs Falten/Faltin. Byt ut t:et där mot ett k plus feltolkning/missuppfattning av efternamnets senare led, så kan ett Falkengren ha uppstått. En långsökt tanke är det ju, som jag generellt skulle tillbakavisa. I det här fallet är jag emellertid inte så säker.
Denna fundering inspirerades av en av mina elever som genomgående uttalar huvudstadens namn som Skockholm.

2017-11-03, 21:29
Svar #12

Utloggad Jan Smedh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 19:08
    • Visa profil
Karl Göran - det är en intressant tanke. Fler har uppmärksammat Själanders skrivningar. Exempelvis här: https://forum.genealogi.se/index.php?topic=46712.0
Jag har sett fler exempel där han skriver K istället för T, så det är ett misstag han gör.
En till tanke om Uldric Lund - det ser ut att vara en definitiv punkt efter Lund. Kanske kan indikera en trunkering - han kortar ju andra namn. Namnet kan vara Lundmark, Lundberg etc. Eller något som börjar på Sund för den delen.

2017-11-09, 22:04
Svar #13

Utloggad Jan Smedh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 19:08
    • Visa profil
Karl Göran, nu blandar jag tråden om Catharina Fallkengrens identitet med denna, men de rör sig ju om samma sak på ett sätt.
En väg att kanske komma vidare är att titta i en odigitaliserad volym på landsarkivet i Östersund från Berg som heter Bilagor till lysnings- och vigselbok för Berg 1751 - 1843. Där skulle det ju kunna finnas något om Catharinas vigsel med JG Edberg - det vore spännande att se om Själlander skrev Falkengren eller Valtinson i en eventuell lysning!
Dessutom finns en Bilagor till lysnings- och vigselbok for Oviken med hinderslöshetsbevis för perioden 1809-1825 där man kanske kan hitta något mer om Catharina när hon gifter sig med J. M. Sohm.
Men då får man ta sig till Östersund.

2018-03-16, 17:12
Svar #14

Utloggad Jan Smedh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 19:08
    • Visa profil
Nu har jag fått tag i ett par intressanta handlingar! Ifrån Bergs kyrkoarkiv Vol HV:1 har vi förteckning över lysningar utfärdade. Där står 'Fältväbeln Johan Gustaf Edberg och Enkefru Catharina Sohm, 22/9.
Där har vi slutligen bekräftelsen på Catharinas identitet. Varför hon sen skrivs Fallkengren av Själander, det vet vi inte.
Det andra intressanta dokumentet är från Ovikens kyrkoarkiv, Vol HV:2. Det är lysningen för Bataillons Läkaren vid Jemtlands Kongl. Regemente Chirurgie Candidaten välädle (?) Joh. Magn Sohm och äreborna Jungfru Carin Pehrsdotter Valtinson i Eltnäset, Oviken. Som synes fick Nils Edlund ändra lite i stavningen på efternamnet - det ser ut som det stått ett F i början istället för V. 'i'-et var tidigare ett ä? och frågan är om det kan ha stått 'gren' där det är överskrivet med 'son'?
Vittnen till lysningen är Länsman Erik Sundström och - nu blir det intressant - Pehr Larsson och Olof Persson i Gisselåsen, båda står som Förmyndare. Att de inte nämns vid släktband betyder något? Och vem är Olof Persson - han finns inte i Gisselåsen med resten av familjen, så någon bror till Carin i den familjen är han inte. Att Carin nämns 'äreborne' innebär väl något också. Kanske är denne Olof Persson en nyckel?
Pigan Carin Pehrsdotter född 1792 i Gisselåsen till Pehr Larsson och Marin Pehrsdotter som vi skrivit om; är inte det samma person? Men om så är fallet var kommer 'äreborne' och 'förmyndare' ifrån!?!?




2018-03-16, 20:14
Svar #15

Utloggad Jan Smedh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 19:08
    • Visa profil
Tittar man noga på lysningen från 1819 så ser man att det ser ut som att Falkengren är ändrat i efterhand till Valtinson. F:et syns under V:et. I 'ke' fick 'k' ett streck och blev ett 't' och 'e' är överskrivet med 'i'.
I slutstavelsen ser man början på 'g' och det är inte svårt att tänka sig att 'son' har skrivits över det tidigare 'gren'.
I husförhörslängderna heter hon Falkengren resten av livet. Och här har hon uppenbart skrivits som Falkengren först, varefter det ändrats. Men vem var hon!?

2018-03-19, 08:17
Svar #16

Utloggad Jan Smedh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 19:08
    • Visa profil
Olof Persson gav ingen ledtråd - han är inflyttad till Gisselåsen 1806 från Funäs i Myssjö där han gifte sig med dottern till Pehr Sivertsson; Anna.

2018-07-16, 22:31
Svar #17

Utloggad Jan Smedh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 19:08
    • Visa profil
  Här är vad jag kommit fram till efter mycket forskande:
Carin Pehrsdotter
född 27/5 1792 i Gisselåsen, Oviken till Pehr Larsson och Marin Pehrsdotter (Oviken C3, s124).
13/7 1810 Oviken - mamman Marin dör (Oviken F1, s146-147 - se även fadern Pehrs död 1823 F1, s434-435)
4/10 1812 sista nattvardsgång som boende i Gisselåsen (Oviken AI:5 s33), pappan Pehr gifter om sig med änkan Elin Persdotter. (Oviken EI:1 s98).
1813 - Carin är piga i Eltnäset hos häradshövding Johan Magnus Behm, där häradshövdingens kusin Johan Magnus Sohm också bor från och till. (Oviken AI5, s 445 och 447 och 449).
2/9 1819 Carin är noterad för nattvardsgång sista gången i Eltnäset (Oviken AI6, s 231)
28/8 1819 Lysning för Carin och JM Sohm. Carin anges nu som ’åreborna jungfru’ Carin Pehrsdotter med efternamn Falkengren överskrivet med Valtinson. Hennes far Pehr Larsson i Gisselåsen står som ’förmyndare’. (Oviken HV2, no 12 1819)
17/9 Carin och JM vigs i Oviken. (Oviken EI1, s 114)
19/9 JM donerar 24 daler silvermynt till kyrkan. (Oviken LIb, bild 127)
Paret flyttar till Valne i Alsens socken. (se bouppteckningen efter JM, nedan)
2/11 1820 dör maken Johan Magnus Sohm av en hetsig feber han dragit på sig vid vägbyggen i Norge. (Alsen F1, bild 33) (Offerdals tingslags häradsrätt AII10, s52)
Carin skriver till kungs om att få ekonomisk hjälp och får änkepension beviljad 18/9 1821. (Riksarkivets ämbetsarkiv SE/RA/481 samt Handels- och Finansinspektionens registratur)
22/9 1822 lyses i Bergs församling mellan Fältväbeln Johan Gustaf Edberg och Enkefru Catarina Sohm. (Berg HV1 1822) Vigseln är noterad samma dag. Då står Carin med efternamnet Fallkengren. (Berg C3, s473)
Paret bosätter sig i Bergsviken (Bergs AI4b, s121)
14/8 1823 Parets son Johan Magnus föds. Dopvittnen är förutom faderns släkt från Stockholm även pastor Själander, överste Hammarskjöld, Major Ward och häradshövdingen JM Behm. (Berg C3, s227)
13/7 1830 föds parets dotter Anna Sophia (Berg C3, s259)
Carin får under tiden jobbet som socknens barnmorska. Hennes make fältväbeln har möjligen varit inspiration till detta då en av hans systrar och en svägerska arbetade som barnmorskor. (Berg KI:1 och 2)
April 1860 säger hon sig inte längre kunna sköta sina sysslor och ska få pension, men 1862 behandlas samma sak av sockenstämman. (Berg KI:2)
4/12 1863 dör Carin i Österskucku, Berg. (Berg E:2 s80) I hennes bouppteckning noteras bland annat: ett mindre porträtt med mässingsram och en gammal sidenklänning. (Bergs Tingslags Häradsrätt AII:15 bild 64)
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna