ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldat Anders Flink / född ca. 1760 i Södermanland, soldat i Finland  (läst 1792 gånger)

2017-09-17, 11:27
läst 1792 gånger

Utloggad Katrin Dahlberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2017-09-19, 13:53
    • Visa profil
Hej, jag har hittils endast forskat i finska kyrkböcker och har inte riktigt koll pa material/källor i Sverige.
Därför undrar jag om någon kan hjälpa mig.
Som finlandssvensk hade jag kanske väntat mig att hitta närmare band till Sverige, men en svensk förfader har jag i alla fall hittat!
Anders Flinck, född 1760 (?) i Södermanland, tjänade som soldat på Sveaborg i Helsingfors i slutet av 1700-talet och början av 1800-talet (dog på Sveaborg 1806).
Jag vet ingenting annat om hans härstamning än att han är född i Södermanland - finns det någon möjlighet att försöka gräva vidare i detta?
Förteckningar på soldater som förflyttats till Finland el. dyl?
Flinck är ju ett väldigt vanligt soldatnamn också, så det gör inte saken lättare.

2017-09-17, 19:56
Svar #1

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 16:15
    • Visa profil
Flinck är troligen soldatnamnet. Det man kan se är att han varit soldat i 5 årt och 5 månader och att han var 7 1/2 svensk fot.


Därför bör man gå längre bakåt i tiden i det regemente han tillhörde och se om det finns mer information. I svenska armén genomförde man åtminstone i fredstid, eller när förbandet hade det lite "lugnt", och upprättade dessa GMrullor som du visar på. Det borde alltså finnas en fyra år tidigare GMR, som kan innehålla information. Han borde då ha  haft samma rote-nummer  d v s 42, och finnas i samma kompani. Om han ersatte någon tidigare liksom rote-numret inunder 43, så har denne samma namn eller eller ett annat, vilket ändå via namnen kan ge ledtrådar till vilken rote.


Notera vilket regemente och kompani, de hade ofta ett namn efter ett härad (mindre region) det tillhörde, ibland är det också bra med att veta till vilket "Corporalskap", vilken grupp inom kompaniet han tillhörde.


Det finns en databas som är lite svår att söka i, http://www.ep.liu.se/databases/soldatregister/default.sv.aspx
Gör ett försök att se vad du hittar där. Du kan söka enbart på kompaninamnet i vissa fall, och få listor att söka lite manuellt i.


Se om du hittar fler uppgifter om honom ännu tidigare och återkom om regemente, kompani et c, så kan jag kanske försöka måndag kväll. Annars så finns det släktforskare som kan göra ännu mer med lite mer information.

2017-09-18, 10:50
Svar #2

Utloggad Katrin Dahlberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2017-09-19, 13:53
    • Visa profil
Tusen tack Ingemar!

I databasen hittar jag en Anders Flink med rätt födelseår, dock i Södergötland, Varola socken.
Undrar om det är "min" Anders?
www.ep.liu.se/databases/soldatregister/dbrecord.sv.aspx?id=2698471

Regementet i Finland är Änkedrottningens livregemente; Öfverste Lieutenantens Compagnie.
Han dyker för första gången upp i Generalmönsterrullan år 1784.

Nedan utdrag från 1794.

2017-09-18, 11:51
Svar #3

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 16:15
    • Visa profil
Det har varit omöjligt att söka bra idag i databasen! (Regnväder så jag väntar på att det klarnar upp)

Jag hittade utifrån din information att Varola ju ligger i landskapet Västergötland (har du tolkat informationen fel? eller har skrivaren fel uppgifter... ) Det har tillhört Skaraborgs län. Men enligt boken Grill om indelningsverket så varierade det vilket regemente de tillhörde: Skaraborgs regemente (infanteri) no. 7 Kåkinds kompani, eller Västgöta regemente (kavalleri) No.5 Kåkinds kompani. I den svenska skanningen av det regementet kallas det "Änkedrottningens livregemente till fot", och Kåkinds kompani kallas också Överstelöjtnantens kompani (moderna stavningar).

Anders Flinck finns där och har samma har rote-nummer, no. 42, vilket är Toddestorps rote (och inom Varola socken och Kåkinds härad). JAg kontrollerar senare mot kyrkböckerna. (Nu har det klarnat upp!)

2017-09-18, 11:57
Svar #4

Utloggad Katrin Dahlberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2017-09-19, 13:53
    • Visa profil
Det var ju fantastiska nyheter, tack ska du ha, Ingemar!

2017-09-18, 13:28
Svar #5

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 16:15
    • Visa profil
Varola hade inte mindre än 16  indelta soldater, nr 32-33, 35 i Skaraborgs regemente), och I just Västgöta/Änkedrottningens nr 41-53. Så fler namn än Flincks av dessa soldatnamn bör gå att känna igen och det ger en ännu högre grad av verifiering. 

Uppgiften att han kom från Södermanland är inte otrolig, det hände att de flyttade till bättre erbjudanden även som soldater. (min ff ff ff f tjänstgjorde vid tre olika regementen i tre olika län/landskap under olika soldatnamn!). Så din soldat kan komma från Södermanland och tjänstgöra i ett Västgötskt regemente.

Har du abonnemang på svenska skanningar, riksarkivet/SVAR eller Arkiv Digital, så undersök Varola socken noggrant under hela den här tiden i alla relevanta källor, annars kan jag nog göra ett försök ikväll.

Mvh Ingemar
 

2017-09-18, 14:46
Svar #6

Utloggad Katrin Dahlberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2017-09-19, 13:53
    • Visa profil
Nej, jag har inga abonnemang än, märkte att Riksarkivet kostar, men det är det väl värt, hoppas jag.
Förstås väldigt snällt om du har möjlighet att titta in där.

2017-09-20, 14:36
Svar #7

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 16:15
    • Visa profil
Hej!


Livet på landet! Jag har varit utan telefon, mobil och internet sedan ca 15-tiden i söndags. Kom åter efter 70 timmar idag! Jag har mycket att göra nu, men gör ett försök senare ikväll eller i morgon fm!

2017-09-20, 21:13
Svar #8

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 16:15
    • Visa profil
Mycket möjligt att jag hittat honom, men då född ett helt annat år. Det finns annars 9-10 andra Anders boende i Varola. Den trolige är inte född i Varola, utan i Kyrkefalla (nuvarande Tibro) ca 15 km från Varola.


Men ingenstans i hela kyrkboken står det att han var indelt soldat. Eller att han skulle vara död - prästen/skrivaren (en fantastiskt vacker och lättläst kyrkbok, 1782-1810) har fört in ett antal andra personers dödsdatum efter att boken eg avslutades. Det enda som står om Anders Jeansson/Flink är "Munsterkusk fölgde Regementet 1788 ab. 95. Se pag. 59".


Att han skulle vara född i Östergötland? Inga noteringar!


Tycker att du skall beställa vad det lokala soldatregistret har på personen Anders Flink 1760 för att se om t ex hustruns namn finns omnämnt och bostället et c.


 


 

2017-10-25, 21:27
Svar #9

Utloggad Torbjörn Herlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-07-23, 18:53
    • Visa profil
Hej Katrin och Ingemar.

Jag söker också soldaten Anders Flink från Varola. Har sökt föräldrarna till Gustaf Andersson Wallander född 1819 i Varola.

I födelseboken för Varola 1781 - 1823 (C:4) s 183 finns en Gustaf född 1819-03-11 Fader Anders Flink, soldat vid Ögjerdet, moder Stina Andersdotter.

Jag kan inte hitta husförhör för Ögjerdet, någon som vet vilken församling som gården tillhör  ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna