ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Fredric 1822-1843 (C:6) Bild 70  (läst 1056 gånger)

2017-09-15, 10:14
läst 1056 gånger

Utloggad Johan Njunjes

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 11:45
    • Visa profil
Hej!
Olof Fredric föds 1825-03-03 i Svartlå. Modern heter Anna Stina Hansdotter Åkerström och sonen föds oäkta. Jag skulle bra gärna vilja hitta någon väg att klura ut en potentiell fader till Olof Fredric här! Jag skulle vilja få hjälp att tolka attesten som helehet men jag har vissa problem.

Modern är 23 år gammal från Svarttlå. Sedan står "Intygas" eller liknande, gissar att det är vittnen som avses. Börjar med Nils Brandt? också Svartlå. Påhl Andersson Högträsk (Med hustru).... Avslutas med Pigan Maja Cajsa Ersdotter i Lappträsk.

Kan någon hjälpa mig att rätta mina felläsningar eller eventuellt ge mig andra tips på vägen?

MVH
/Johan Njunjes

2017-09-15, 19:53
Svar #1

Utloggad Ulf Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 381
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 17:51
    • Visa profil
Olof Fredrik: (oägt). Modren Anna Stina Hansdr Åkerström, 23 år gl. i Svartlå, Vn (=vittnen), Inhyses Nils Granat och hu ibidem, Påhl Andersson i Högträsk och Gellivare och dess hu, Dr Nils Hindriksson i ÖfverÄngen, och pig. Maja Cajsa Ersdr i Lappträsk.


/Ulf Holmberg

2017-09-16, 12:06
Svar #2

Utloggad Johan Njunjes

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 11:45
    • Visa profil
Tusen tack Ulf, jag börjar kika på de närvarande först och se om jag kan hitta något spår! Vart hittar man Högträsk i HFL? Gällivare finns inga HFL för tiden? Tillhör Jokkmokk kanske?

/Johan

2017-09-16, 14:03
Svar #3

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:29
    • Visa profil
Högtresk / Auskjaur verkar ha tillhört både Gällivare och Jokkmokk från tid till annan, och kanske även Luleå...

"Gällivare församling bildades 1742. Området som senare skulle bilda Gällivare församling tillhörde ursprungligen Luleå socken. När Jokkmokks socken bildades 1673 överfördes det som senare blev Gällivare församling till den nybildade församlingen. "

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna