ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olika efternamn i Norge och Sverige  (läst 2415 gånger)

2017-09-12, 20:25
läst 2415 gånger

Utloggad Erik Gundersen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2021-11-25, 22:50
    • Visa profil
Hej


Jag är väldigt säker på att jag har rätt person och att det är min farfars far som jag letar efter.  Jag har uppgifter om att han har bott i Norge i Nissedal och har födelse och dödsdatum plus barn och fru osv som stämmer in MEN i Norges böcker heter han Gunnarson Rörtveit (Rörtveit var orten de bodde i när han var liten) men i Sveriges kyrkböcker är han listad med Gundersen, vilket är nuvarande efternamnet. Långt bak så finns det en person med Gunder i förnamn... men hur vanligt var det egentligen att bara byta namn? Kan det ha varit ett avsikligt byte? Han fick ett barn i Norge som ogift och verkar ha lämnat, kan det ha varit därför? Eller har det helt enkelt blivit en miss? Eller hade man inte koll på det och han tog då helt enkelt Gunder sitt namn?


Tack

2017-09-12, 21:49
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15282
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:24
    • Visa profil
Gunder är en variant av Gunnar.
Bengt af Klintberg Namnen i almanackan:

2017-09-12, 21:57
Svar #2

Utloggad Erik Gundersen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2021-11-25, 22:50
    • Visa profil
Okej. Tack men svarar kanske inte riktigt på min fråga i Norges kyrkböcker står han som gunnarson rörtveit men i Sveriges kyrkböcker som Gundersen. Hur kommer det sig att det är ändrat?

2017-09-12, 22:59
Svar #3

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Erik!

Det skulle nog vara lättare att besvara din fråga om du talar om vad din farfarsfar hette i förnamn och när han var född.

De som under äldre tid flyttade mellan Sverige och Norge anpassade ofta namnformen efter bostadslandets sed. Man skulle då förvänta sig att han hette Gundersen i Norge och Gunnarsson i Sverige - inte tvärtom.

I 1910 års folketelling hittar jag Gunder Rørtveit och hustrun Margit Trondsen med fem söner: Theodor, Jakob, Knut, Gunnar och Tarjei. Kan det vara någon av dem?

Hälsningar
Hans Olof

*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2017-09-12, 23:15
Svar #4

Utloggad Erik Gundersen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2021-11-25, 22:50
    • Visa profil

Kort svar: ja detta är med atörsta sannolikhet rätt person.


Min farfars far hette Hans Karl och född 1877 (11 sep) i [size=78%]Nissedal[/size]

Utan att vara helt säker så tror jag att det stämmer jag har dock även tarjeson som efternamn också. Jag håller med dig att bytet borde varit tvärtom. Jag har inte verifierat Gunder till 100% ännu genom kyrkböcker men de namn du skriver har jag sen innan också. Det som gör mig öite osäker är att jag har en Gunhild Hansdatter som Gunders fru. Men som sagt så har jag lite kvar när det kommer till dessa. Jag började släktforska för längesen och sen dog intresset av lite och nu har det väckts till liv. Det är därför jag är något osäker på dessa namn men jag har en del info sen tidigare och har även fått hjälp via andra personer. Så det vore konstigt om de personer du också nämner inte stämmer...


Är dock fortfarande fundersam över namnbytet.





2017-09-13, 11:26
Svar #5

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej igen, Erik!

Enligt klockarboken i Nissedal (https://media.digitalarkivet.no/view/8017/45 - se bild nedan) föddes din farfarsfar Hans Gundersen mycket riktigt 1877-11-09 i Fjalestad, Nissedal. Föräldrarna var Gunder Tarjesen och hustrun Gunhild Hansdatter. Gunhild var alltså Gunders första fru, och paret hade åtminstone två barn till, Tarjei och Tone, som finns med i 1900 års folktetelling, där fadern f ö kallas Gunnar T Rørtveit - så en växling mellan  Gunder och Gunnar (och för sönernas del mellan Gundersen och Gunnarsen) förekom redan när hela familjen bodde i Norge. 

Officiellt flyttade Hans Gundersen till Spexeryd i Småland i januari 1912 (Ödestugu BI:6, s 25), men eftersom han i födelseboken står antecknad som far till din farfars syster Karin Birgit Gulli, född 1910-10-02 (Ödestugu CI:6, s 49), kan man väl förmoda att han funnits i Småland åtminstone ett par år tidigare.

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna