ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckning Ambjörn Larsson, Hanatorp Västergård Örby - 1837  (läst 1005 gånger)

2017-09-11, 16:52
läst 1005 gånger

Gunnel Hansson

Har haft tur att ha bouppteckningen från Ambjörn Larsson daterad 9 januari 1837. Har försökt tyda texten ett flertal gången men har otroligt svårt att se alla orden och förstår heller inte meningen av bouppteckningen.

Ambjörn var gift med Britta Andersdotter som överlever honom. Kan sedan endast se att 2 av hans döttrar med deras makar är nämnda, Maria och Catharina. Men inte den 3e överlevande dottern, Lotta, men Swen Torkilssons namn dyker upp ett flertal gånger och jag tror han var Lottas make.

Hoppas att det finns någon expert på förtydligande av bouppteckningar. MVH /Gunnel

2017-09-11, 17:38
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15310
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 16:10
    • Visa profil
Ambjörn hade "genom döden bortgått från en åldrig maka Britta Andersdotter och 3ne döttrar":
Maria gift med Sven Andersson
Catharina gift med Olof Svensson
Lotta gift med Sven Torkilsson

Sven Torkilsson bodde "på stället", alltså på samma gård, och det var han som uppgav boet.

2017-09-11, 17:45
Svar #2

Gunnel Hansson

Tack igen Eva

Är det något speciellt med den här bouppteckningen? Personen som skickade den till mig hade inte tid att tyda den men nämnde att det var något överraskande i bouppteckningen.

Förstår inte vad det kan vara i så fall. Torkilsson ärvde väl inte allt? Jag hoppas att änkan och döttrarna fick sina delar.

Jättetacksam om du kan kolla om det är något som är annorlunda i den.

/Gunnel

2017-09-11, 18:15
Svar #3

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15310
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 16:10
    • Visa profil
Jag vet inte vad som skulle vara överraskande. :-\
Detta är bara uppteckningen, arvsskiftet är inte
med här, så det framgår inte hur boet delades.

2017-09-11, 19:09
Svar #4

Gunnel Hansson

Jaha där ser man, inga skandaler här. Letar nämligen efter skandaler i släkten nu så återkommer säkert under nytt inlägg när jag har forskat lite till och fått fram så mycket som jag kan angående min farmors mormor. Tack för att du kollade igen. /Gunnel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna