ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: PDF-filer att skicka via mail från DISGEN  (läst 1889 gånger)

2017-09-08, 07:50
läst 1889 gånger

Utloggad Gunnar Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 14:05
    • Visa profil
Jag har ju då hållt på med släktforskning ett tag och nu gjort mig ett namn i tjocka släkten som "Gunnar släktforskaren", vilket har föranlett på senare tid, nyfikna förfrågningar om inte jag kan ge dom en enkel antavla eller stamtavla, och skicka dom. Detta gör jag ju gärna om man kan göra det via mail, att helt enkelt göra en textfil eller en PDF-fil och skicka dom via mail, men det är inte lätt, och till och med omöjligt vad jag hittills kunnat skönja i DISGEN 8.2d som jag har, valen finns i utskrift, men dom är utgråade på dom som jag tycker skulle vara lämpliga att skicka till dom som visat lite intresse. Vissa av valen genererar ju en hemskt massa text, och det är jag övertygad om att dom som visat intresse, skulle tappa intresset för att se, för dom går att göra PDF-filer av.

2017-09-08, 09:07
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
För att skriva ut till pdf-fil måste en pdf-skrivare vara installerad på datorn.
Det finns ett antal olika gratisalternativ.
Själv använder jag cutePDF Writer.
http://www.cutepdf.com/

2017-09-08, 09:11
Svar #2

Utloggad Gunnar Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 14:05
    • Visa profil
Ok, men jag skall inte skriva ut, jag skall bara skapa en läsbar fil för mina släktingar så dom kan se min forskning i ett enkelt överskådligt ark, sedan får dom själva avgöra om dom vill skriva ut, men tack för tipset om att man tydligen behöver något som anpassar skrivaren för att kunna skriva ut PDF-filer.

2017-09-08, 09:28
Svar #3

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 22:07
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Gunnar menar med skriver ut att du gör en pdf-fil, pdf-programmet installeras helt enkelt som en skrivare som gör filer....

2017-09-08, 12:42
Svar #4

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1641
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:37
    • Visa profil
    • anygren.se
Som jag uppfattar frågan är det inte teknik på det sättet utan mer hur man ur Disgen går fram en lättläst översiktlig bild över släkten som även en icke-släktforskare kan tycka vara intressant. 


Jag brukar skriva en antavla-tabell med urval av vilka uppgifter som skall tas med (född-död-vigd men inte levde-flyttade) men det blir lätt mycket text och kanske tungt.


En variant är att göra en utskrift av antavla grafiskt till Pdf-fil. se exempel.


Disgen är inte idealiskt för detta men ger ganska många möjligheter iallafall.
Det är nog bara att prova sig fram.


Annika

2017-09-08, 13:51
Svar #5

Utloggad Gunnar Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 14:05
    • Visa profil
Jag behöver som Gunnar nämnt tidigare ganska säkert något som anpassar programmet till PDF-formatet, för som jag nämnde är detta utgråat när jag försöker få till att "spara till PDF-fil", som jag skulle vilja säga hellre än "skriva till PDF-fil", som gjorde mig högst osäker, men det verkar som man säger "skriva till PDF-fil" när man menar att man sparar över data till en PDF-fil, som sedan kan vara möjlig att maila, om man så önskar.


Nu när jag tittade på det rekommenderade från Gunnar, så verkar det som MAC-datorer inte kan utnyttja denna "app" som han nämner, och då undrar jag om det finns något för en MAC-dator ?
Vad som ytterligare komplicerar det hela är ju att jag har med sonens hjälp fått in DISGEN som är windows-baserat, i min dator med nåt som heter wine, så kanske det blir extra svårt att få till detta.

2017-09-08, 14:01
Svar #6

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 22:07
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Sök "pdf för Mac" så hittar du flera varianter. I Word kan man ju spara en fil som pdf, men när man installerar ett program så blir det lustigt nog en skrivare - kan kännas konstigt men fungerar mycket bra. Den "grå" rutan fungerar så snart du installerat ett pdf-program.
Lycka till!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna