ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pehr Pehrsson, Kjelsved torpare  (läst 949 gånger)

2017-09-04, 19:33
läst 949 gånger

Utloggad Rasmus Jochumsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2017-09-13, 18:39
    • Visa profil
Min släkting Pehr Pehrsson är et mysterium. Hans födelse och dop ligger inte i kyrkans register. I husförhöret 1835-1837 (AI:5 s. 155) är han inte noterad i hushållet i Kälsved torpare men han är faktiskt i husförhöret 1837-1840 (AI:6 s. 308 - noteret som "dr." Och inte son). I följande husförhör är han "son" och endast med ett födelseår. Senare när han skal flytta till Helsingborg är hans födelsedag noterad (för första gången) att vare den 7 oktober 1935. Datumet läggs synligt senare till posten.
En Pehr Pehrson föddes faktiskt i Osby vid det aktuella datumet, men han dör 1942, så det kunde inte vara honom. Den antecknade födelsedagen måste vara ett fel.
Kan Pehr Pehrsson vara en släkting eller ett adoptivt barn? Hur går jeg vidare? Eventuella råd uppskattas... och förlåt min svenska  ;D

Vänliga hälsningar
Rasmus Jochumsen,
Odense, Danmark

2017-09-05, 12:51
Svar #1

Utloggad Tore Robertsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2023-12-11, 14:49
    • Visa profil
Hej Rasmus.
Har inte funnit din Pehr bland födda i Osby. Men i Sissa Månsdotters Bouppteckning finns han med i de efterlevande barnen. Han skall då vara på sitt tredje år. Han bör då vara född 1835. Se Arkiv Digital Osby Bouppteckningar Ö Göinge Häradsrätt FIIa:69 sid 63.
Har alltså barn till Pehr Månsson och Sissa Månsdotter
Hälsning Tore

2017-09-07, 16:06
Svar #2

Utloggad Rasmus Jochumsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2017-09-13, 18:39
    • Visa profil
Tack så mycket, Tore. Hur kan det vara - att han inte är i registret? Det verkar ha varit ett grundligt kontrollerat samhälle - kontrollerat av kyrkan, menar jag.

Hälsning Rasmus

2017-09-08, 12:39
Svar #3

Utloggad Tore Robertsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2023-12-11, 14:49
    • Visa profil
Hej Rasmus
Tyvärr har jag inget svar på varför han inte finns i Födelseboken. Kan bero på slarv eller glömska av Prästen. Att han senare fick födelsedatumet den 7/10 beror kanske på att den Pehr som avled 1842 var född då.
Hälsning Tore

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna