ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jäger  (läst 2782 gånger)

2017-09-04, 14:49
läst 2782 gånger

Utloggad Katrin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 23:42
    • Visa profil
Jag har länge försökt få reda på vart Anders Jäger härstammar ifrån; födelseort och vem hans föräldrar är.

Han är född 1768 och avled 1824 i Hagen, Ör. Han var gift med Anna Nilsdotter Jäger och de fick tre barn (Carolina, Magdalena och Johanna).

Första spåret är att han kom till Kvantenburg 1799-1804. Sedan flyttade han till Lövås. I husförhör står det bara att han kommer ifrån Västergötland.

2017-09-11, 12:44
Svar #1

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 11:12
    • Visa profil
Jäger är troligen ett soldatnamn, berätta för alla på vilken sida du hittat åt familjen (inte bara bild nummer för sida eller p. för pagina är inte samma sak och, det skiljer sig annars mellan t ex SVAR/Riksarkivet och Arkiv Digital m fl.), gärna om äldsta uppgiften men även den nyaste.


Har du kollat dödboken eller är sista uppgiften du har om honom ur en husförhörslängd? Brukar stå en del mer i dödboken! Sedan finns det ofta uppgifter bevarade från när han dog i bouppteckningen, och den lagrades i respektive områdes häradsrätt på landet, rådhusrätt i stad. I vissa fall finns de skannade eller tillgängliga att beställa som kopior från respektive landsarkiv.


Benämns han som som soldat någonstans så finns det vanligtvis ett rote-nummer och så kan man kontrollera honom mot de militära General-Mönstrings rullor som finns.


Uppgifter i t ex en hfl kan inte alltid tas för säkra uppgifter, det kan ibland betyda att han närmast kom från Västergötland.


Så du behöver meddela mer om vilka uppgifter och exakt var de finns! Liksom att du ofta inte får fram något förrän du har fått fram allt som är möjligt utan att hoppa över t ex enskilda HFL:er, och annat där har större chans att få fram kompletterande uppgifter.

2017-09-11, 13:48
Svar #2

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 11:12
    • Visa profil
Han dör "I Backen" pagina 8 i den hfl du nämner - det är hans fru och döttrar som flyttar till Hagen (p 86) efter hans död. Han står som "Inspector". Har du fler titlar på honom, och var låg de andra orter du nämnde att du hade hittat honom på?

Har Du sökt länge och inte hittat något så skulle jag personligen ha valt att titta i Riksarkivets NAD (Nationell Arkiv Databas) (via riksarkivet.se), för att se om det finns arkiv på bouppteckningarna från den häradsrätt som Ör tillhör. Finns den, troligen i Landsarkivet i Göteborg, så har du ju dödsdatum och vet vilken häradsrätt det då är, så brukar det inte kosta mer än en hundring eller så, att få kopior, och du kan begränsa vad du beställer och kostnaden. Timkostnaden/minutkostnaden blir ju billigare ju mer du vet själv.     

2017-09-11, 16:56
Svar #3

Utloggad Katrin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 23:42
    • Visa profil
Tack för alla tips!

De sista uppgifterna jag har om Anders Jäger står i död- och begravningsböcker;
Ör E:1 (1815-1860) Bild 58/sid 103)
Ör C:8b (1811-1833) Bild 235/sid 457

Första uppgiften på honom är från husförhör då han tjänstgjorde vid Kvantenburg;
Grinstad AI:9 (1795-1803) Bild 231/sid 226

De bodde sedan i Gestad och var tjänstefolk på värdshuset Lövås.
Gestad AI:7 (1804-1808) Bild 195/sid 189

Ur födelsebok Gestad C:1 (1763-1833) Bild 121/sid 233, står deras yngsta dotter Johannas födelse/dop. Där är även faddrar nämnda som jag försökt hitta någon koppling till, utan resultat.

Jag har kollat bouppteckningar också i samband med hans död 1824, har inte lyckats hitta något där tyvärr.

2017-09-11, 20:47
Svar #4

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 11:12
    • Visa profil
Har kollat dina uppgifter och det ser ju inte ut som så många andra uppgifter kommer fram, men det finns ju något att bita i!

Grinstad AI:9 står han bland 5 andra som en av Frälse Inspektor, han nämns först. På sidan före så benämns stället Marknads Platsen, och det är då under Kvantenburg som ägs av en Capt. Baron Axell Ribbing f 1762, och där finns Leutenenten Fredric Reuter f 1767, och det är ett Säteri, för frälse. (p. 223.) Både kaptenen och Löjtnanten är nära i ålder med Anders Jäger.

Ibland finns det faktiskt gårdsarkiv som forfarande befinner sig kvar på godset/säteriet. Finns det kvar kan man alltid fråga om deras egna böcker. Kan söka i NAD även om det om deras arkiv överlämnats till Landsarkivet...

Även i Gestad står han faktiskt som Frälse Inspektor. Det innebar inte att han själv var frälse/adel vilket har diskuterats tidigare på anbytarforum - sök på frälseinspektor.

Då tillbaka till att Anders Jäger aldrig står med patronymikon? Dels så var han inte från orten, och han kan ha flyttat in i Dalsland som soldat, och titel Frälse Inspektor så var han så respekterad att han inte ifrågasatts. Jag hittade inte Kvantenburg som officersboställe i Grill/Indelningsverket. Däremot fann jag att både Grinstad och Gestad tillhörde Västgöta-Dals (infanteri-) regemente, med centrum i Vänersborg. [Jag har faktisk som ung tonåring varit medlem i Västgöta dals skytteregementes skyttegille i den staden]. Regementet var uppdelat med en del i Dalsland och en (eller flera) i Västergötlands landskap. När Grill skriver om det så använder man Västergötland som en länsbeteckningen.

Min tanke/idé/arbetshypotes är alltså att Anders Jäger kom upp till Dalsland som soldat, och blev kvar där, och där träffade sin fru. Han kan ha tagit värvning för en rote någon annanstans än i trakterna där han föddes, inte ovanligt. Det var också vanligt med att de flyttade inom samma regemente, t ex om de blev det som vi idag kallar "Gruppchef" d v s vanligtvis vid den här tiden stavat Corporal. Då gick man ibland från att ha varit enkel soldat till att bli gruppchef (över 8-10 man) ibland blev man det inom sin gamla grupp men ofta inom en helt annan grupp, t o m inom ett annat kompani!   

Båda Grinstad och Gestad tillhör Sundals härad (juridisk), och det sammanfaller även med "No 8 Sundals kompani" (inom regementet). Men beroende på vilken tid det är finns det hela 8 olika namn på västgöta-regementen, ser att det i Västgöta Dals regemente finns Sundals kompani från 1714- och långt in på 1800-talet... Om Anders J verkligen var född 1768 så lägg till 18 år så skulle jag titta på  rullor mellan (1785) 1789, 90, 93, (98). 

Finns också ett register vid Linköpings Universitet. http://www.ep.liu.se/databases/soldatregister/search.sv.aspx Sökte endast på Anders och kompani Sundal, fick upp en hel del - en intressant var en Anders Jagren, Jakobsbyns rote, inom Grinstads socken. Just denna person dog dock 1790, MEN det var ofta så att soldaten ärvde namnet från roten och naturligtvis rote-numret. Jagren/Jäger inte omöjligt, men om inte så skulle jag åtminstone gå igenom rullorna för dessa år. (Jag gick igenom över 10.000 sidor i rullor från tre landskap innan jag hittade min ff ff ff f...)

Det finns också minst två olika uppgifter om en Anders Jaeger/Jäger med samma födelse och dödsår på MyHeritage.com, men det kostar, om man vill veta födelseorten, det är inte ens säkert att den ens finns med! Bättre att själv utforska källorna!   

2017-09-11, 23:45
Svar #5

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 11:12
    • Visa profil
HAde lite tid över... regementet 1793 testade jag Sundal 8:e Tössbo 9:e och Secund Majorens kompanie.

Verkar som namnformer på Jäger finns Jagren (Sundals komp) och Jagar (Tössebo komp). Den sistnämnde dock 31 år när han borde varit runt 25. Namnet Gunnar Andersson Jagar, nr 679 79 Nånting med Sigxxxxhult.

Tror definitivt att en stor genomgång av rullorna kan ge resultat!   

2017-09-12, 12:09
Svar #6

Utloggad Katrin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 23:42
    • Visa profil
Tusen tack för utförligt svar!


Mycket intressant, och för mig ny information. Många bra tips på hur jag ska gå vidare i sökandet. Värdefullt!

2017-09-12, 14:25
Svar #7

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 11:12
    • Visa profil
Jag fortsatte med några fler kompanier, Vedbo och Kullings. men ser inget som ger något, men det är ju bara 1793 års rulla.

Som ett litet avbrott gjorde jag lite som jag ofta gör när det gäller "att knäcka nötter" - Så jag körde lite statistik på var efternamnet Jäger finns nu och var det funnits någonstans tidigare. Då ser jag att det finns smeds och gruvbrytarsläkter i Värmland/Dalarna med det släktnamnet. Värmland funna år 1880 folkräkningen och med födelseår 1817-1858 som egna förstapersoner i familjen, och deras uppgivna födelse socken.
Kihl pastorat     Ransäter socken  2 st
- " -                   Nedre Ullered       1
Nyed                 Nordmark             11
- " -                   Räms                    1
- " -                   Fernebo                1
- " -                   Filipstad                1
- " -                   Väse                     1
I Dalarna = Kopparbergs län
Nordbärke pastorat född i Nordmark Värmland 1
Hedemora pastorat by socken 1.

2 i Jönköpings län
10 st i Kalmar län övervägande födda i Järeda sn.
2 st kopparbergs län 1 född i by i det länet, den andra i Nordmark värmland (Känns det igen?)
I stockholm mestadels utländska med jäger eller med jaeger. 1 med Järeda Kalmar, 1 Eksjö Jkpg län. 5-6 födda i Sthlm.
2 st Södermanland födda i Nyköping
2 st Västerbotten födda i Vilhelmina
1 st Västmanland född i Nordmark Värml.
1 st Örebro län född i Säfsnäs Kopparbergs län
I något annat län funna enstaka Jäger födda utomlands.

Under förutsättning att det istället för soldatnamn var smeds/gruvarbetarnamn så är det ju ett fåtal socknar och troligt födelsedatum finnns ju.



       

2017-09-13, 17:42
Svar #8

Utloggad Katrin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 23:42
    • Visa profil
Jag blev kontaktad av en dam som hade hittat en Anna Jäger på Ör (som inte är Anders Jägers fru) som gifte sig med en Sven Jonsson.

Hon påstod att "hennes" Anna Jäger tidigare hetat Olofsdotter enligt husförhör. Märkligt att jag inte uppmärksammat det i mina efterforskningar.

Vi funderade på om det kunde vara en syster till Anders Jäger och att deras far möjligen hetat Olof Jäger?

Jag har inte hunnit forska så mycket närmare på det än.


Vigsel Anna Jäger och Sven Jonsson
Ör C:8b (1811-1833) Bild 178/sid 398

Från husförhör
Ör AI:8 (1823-1828) Bild 14/sid 8

Anna Jäger och Sven Jonsson fick två barn, den ena av dem (Johanna) föddes 1824.
Ör C:8b (1811-1833) Bild 99/sid 317


Detta är nya uppgifter för mig men rörigt värre blev det nu... (När de dessutom döper barnen med samma namn som Anders Jäger och Anna Nilsdotter Jägers barn. De fick också en Johanna, hon föddes 1807).


2017-09-15, 08:11
Svar #9

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 962
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 08:18
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil

Anders Jäger arbetar som rättare eller inspektor vid stora gårdar eller säterier. I mantalslängden 1804, när han är gårdsrättare vid Kvantenburg i Bolstad 1804 så kan man se att han betalar skatt för ett silverur och en chais kärra (vagn).
Mantalslängder 1642-1820 Älvsborgs län 1642-1820 126 (1804-1804) Bild 4630 / sid 913 (AID: v224400.b4630.s913, NAD: SE/RA/5520315)


Tips för fortsatt forskning,
I Västergötland finns en Anders Jäger som kanske kan vara den efterfrågade.
Rättaren Anders Jäger arbetar vid Rangtorp i Mellby. I husförhörslängden, sid 22, antecknas att han flyttar till Rackeby 1798.
Mellby AI:6 (1782-1809) Bild 16 / sid 23 (AID: v55941.b16.s23, NAD: SE/GLA/13366)

Inspektorn Anders Jäger arbetar sedan vid Stensholmen i Rackeby. I husförhörslängden, sid 2, antecknas att han är född 1768 i Tengened.
Rackeby AI:1 (1788-1816) Bild 9 / sid 3 (AID: v56096.b9.s3, NAD: SE/GLA/13424)

I Malma som hör till Tengene pastorat föds en Anders 1768, som skulle kunna vara den efterfrågade. Erik Jäger, smed under Malma, och hans hustru Lena Olofsdotter får bl.a. sonen Anders född 1768-12-27.
Malma C:1 (1708-1771) Bild 106 / sid 196 (AID: v4697.b106.s196, NAD: SE/GLA/13358)

För Erik Jägers hustru Lena Olofsdotter upprättas en bouppteckning 1795-12-21 där efterlevande barn räknas upp. Tyvärr nämns inte sonen Anders yrke och inte heller hans bostadsort.
Viste häradsrätt FII:7 (1791-1796) Bild 448 / sid 885 (AID: v144312.b448.s885, NAD: SE/GLA/11056)




2017-09-15, 15:31
Svar #10

Utloggad Katrin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 23:42
    • Visa profil
Tack, det var verkligen intressanta uppgifter!

När jag kollade tipset på husförhör där Anders Jäger arbetat vid Stensholmen i Rackeby, fick jag se på nästa uppslag att pigan Anna Nilsdotter (född 1771) även arbetade där denna tid. Det stärker uppgifterna på att det är rätt Anders Jäger du hittat då de uppgifter stämmer in på hans (blivande) hustru.

2017-09-15, 15:56
Svar #11

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 11:12
    • Visa profil
Har giftermålet, hennes flytt till Dalsland, hennes föräldrar, konfirmerat hans föräldrar, och henne som piga där han arbetat.

Har gäster just nu skickar helt kort uppgifterna senare.


2017-09-15, 17:59
Svar #12

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 11:12
    • Visa profil
Rackeby E:1 p 129 1804 "Inspektorskan  Anna Nisldotter från Jerna till Dahl".

Rackeby -"- p 150 "Jerna" Anna Nilsdotter m familj...

Rackeby  E:1 p 41 1804
Marti 11
    Anders  Jäger  [] Eric Andersson Lena Andersdotter
    Anna [] Nils Jonsson Catharina Larsdotter
    [anteckn] Gårdsfogde fr. Kvantenborgs säte-ri på Dahl
                    och Pig från Stensholmen

Rackeby AI:1 p 4 Anna Nilsdr. 71




                   
   

2017-09-16, 11:14
Svar #13

Utloggad Katrin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 23:42
    • Visa profil
Helt otroligt vilken god hjälp man får här! Jag som sökt under så lång tid efter mer information om både Anders Jäger & Anna Nilsdotter. Fantastiskt roligt att man fått svar på så många frågor och funderingar! Är så tacksam.  :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna