Jag har litet information om denna familj. Vid vigseln står att Sven Jönsson kom från Rya i Almesåkra och Maria Nilsdotter från Söräng.
I Söräng har jag följande familj : Nils Jönsson född ca 1664, död 1748 i Söräng, hans hustru Ingierd Jönsdotter född ca 1679, död 1737. Jag har 9 barn till dem, bland annat med namn Ingierd, Elin och så Maria 28.3 1706 , som jag menar är den Maria som gifter sig med Sven Jönsson.
P.g.a barnens faddrar tror jag att Ingeierd Jönsdotter i Söräng kom från Wästanå.
Jag har antecknat att 1728 gifter sig en Johan Jönsson från Rya i Almesåkra med en Maria Jönsdotter från Söräng. Kan väl möjligen vara bror till Sven gift med Maria.
I Korpebo bor från 1725 till ca 1745 en Nils Larsson (född ca 1696) och han hustru Kerstin Nilsdotter (född 18.1 1703 i Söräng.) Hon är syster till din Maria Nilsdotter. Båda familjerna bor tydligen tillsammans i Korpebo och flyttar samtidigt, Nils Larsson med familj till Tohult i Malmbäck och Sven Jönsson till Almesåkra.
1775 dör änkan Maria Jönsdotter i Söräng. Om det stämmer med Svens död i Almesåkra
kan det vara Maria Jönsdotter som flyttat tillbaka från Almesåkra??
Jag har inte forskat närmare på denna familj, men jag har bara för länge sedan noterat familjer eftersom de dykt upp. Du måste kontrollera upplysningarna, men det kan vara något att utgå från.
Hälsningar Ulla